800
۳
۲
مسئول کانون فرهنگی زنان بلوچ:

کلاس آموزشی قلاب بافی در سراوان آغاز شد/ هنرهای دستی منبع درآمد بانوان+تصاویر

به همت کانون فرهنگی زنان بلوچ شهرستان سراوان،کلاس های دوره ای تابستانی قلاب بافی در دفتر کانون فرهنگی زنان بلوچ شهرستان سراوان آغاز شد.
کلاس آموزشی قلاب بافی در سراوان آغاز شد/ هنرهای دستی منبع درآمد بانوان+تصاویر
به گزارش شستون؛ قُلاب‌دوزی یکی از هنرهای دستی زنان این شهر و کشور  به شمار می رود که این هنر در بین زنان بلوچ به خصوص منطقه چابهار و ایرانشهر و سراوان بسیار کاربرد دارد.
بهناز امرا مسئول کانون فرهنگی زنان بلوچ شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون، با اشاره به اینکه هنرهای دستی برای بانوان و خانواده ها می تواند منبع درآمد خوبی باشد، اظهار کرد:در واقع قلاب بافی هنری است که درآمدی همچون خیاطی دارد،با این تفاوت که این هنر نیاز به سرمایه اولیه ندارد وشخص با پذیرش سفارش مواد اولیه کاری رانیز از سفارش دهنده تهیه می کند.
وی افزود: پیشینه قلابدوزی در ایران به سال ۵۵۰ قبل از میلاد می‌رسد و باستان‌شناسان در منطقه لولان نمونه‌هایی از قلاب‌دوزی و ملیله ای را یافته‌اند.
مسئول کانون فرهنگی زنان بلوچ سراوان  اضافه کرد: قلاب دوزی به سه روش اجرا می‌شود؛ قلاب‌دوزی ساده، قلاب‌دوزی برجسته و قلاب‌دوزی معرق که قلاب‌دوزی معرق زیباتر و دارای کاربرد بیشتری است.
امرا خاطر نشان کرد: قلاب مورد استفاده برای قلاب‌دوزی فلزی است و نوک آن برخلاف قلاب‌های معمولی انحنا ندارد و تیز است، همچنین یک بریدگی مورب نیز در ۵ میلی متری نوک قلاب وجود دارد.
وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: جَریده ابزار دیگر قلاب‌دوزی است و مانند گیره، یک قسمت از پارچه را در دهانه آن قرار می‌دهند.
مسئول کانون فرهنگی زنان بلوچ شهرستان  سراوان با اشاره به کاربرد های قلاب دوزی که  برای رومیزی، رویه کرسی جاقرآنی و … استفاده می‌شود، گفت: زنان بلوچ این هنر زیبا را بر روی پاچه، آستین،جیب و مهم تر از آن بر روی چادر خود استفاده می کنند.

انتهای پیام/الف.د
سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 11509
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نظر مخاطبان
Iran, Islamic Republic of
عالی اما اگر خوابگاه داشت عالی عالی می شد
Iran, Islamic Republic of
عالیه