800
۰
در سایه عدم نظارت مسئولین رخ داد؛

غارت طبیعت در سراوان/ برداشت بی رویه خاک از بستر رودخانه سرجو+ تصویر

برداشت بی رویه خاک، شن و ماسه از بستر و حریم رودخانه موجب خسارات جبران ناپذیری در دراز مدت می شود.
غارت طبیعت در سراوان/ برداشت بی رویه خاک از بستر رودخانه سرجو+ تصویر
به گزارش شستون، خاک یکی از عناصر با ارزش و منابع ضروری برای کره زمین به حساب می رود که نزدیک به ۴۰ درصد از خاک زمین را چراگاه ها و کشتزار ها تشکیل داده اند.
همچنین خاک ها مخلوطی از مواد معدنی و آلی هستند که در اثر فرسایش سنگ ها به وجود می آیند و بیشتر خشکی های روی زمین را پوشانده اند.
برداشت بی رویه خاک، شن و ماسه از بستر و حریم رودخانه ها موجب کاهش حجم این منابع در دراز مدت می شود که مشکلات متعددی را برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت.
برداشت حجم زیاد از خاک، شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه ها و همچنین در حواشی قنوات ها موجب تغییر شکل هندسی و طبیعی مکان های مذکور می شود و همچنین این اقدام ها می تواند به افزایش طغیان آب و سیلابی شدن رودخانه ها دامن زدند.
تخریب زیست گاه پرندگان و زایشگاه های ماهیان رودخانه ای را از دیگر اثرات مخرب و زیان بار برداشت های بی رویه و غیر مجاز از بستر و حریم رودخانه ها است.
علی رغم اینکه برداشت معادن از بستر و حریم رودخانه ها ممنوع است، عدم رعایت این قانون در برخی از نقاط به دلیل اشراف نداشتن به اثرات منفی این اقدام می‌توان بر شمرد.
همچنین گفته می شود برداشت بی رویه خاک و دخل و تصرف در بستر رودخانه سرجو و حواشی قنوات شمال شهر، خسارات جبران ناپذیری در آینده و در هنگام وقوع زلزله به دنبال خواهد داشت که می طلبد ارگان های مربوطه نظارت کافی بر این موضوع داشته باشند.
 
محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان در گفت و گو با شستون اظهار داشت:  برداشت هرگونه مصالح از رودخانه و اراضی ملی بدون اخذ مجوزهای قانونی جرم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه متولی امور منابع آب است، گفت: برای جلوگیری از برداشت های بی رویه و غیر مجاژ در محدوده اراضی ملی پس از گذشت چندین سال، یک معدن خاک رس توسط بخش خصوصی ثبت  و شروع به فعالیت کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری سراوان خاطر نشان کرد: پس از ثبت معدن، کلیه متقاضیان خاک به سمت این معدن هدایت شدند.
دهقان با اشاره به اخذ حکم دادستانی برای متخلفان، اذعان داشت: متاسفانه حمایت های مجموعه سیاسیون موجب شده بعض از ارگان ها در سراوان و محمدی فعالیت خود را در این زمینه ادامه دهند که این ارگان ها علاوه بر مصارف شخصی اقدام به فروش غیرقانونی نیز به مردم کرده اند.
وی در پایان با بیان اینکه آیا فقط منابع طبیعی متولی است؟، تصریح کرد: بدون حمایت و هماهنگی سایر بخش ها عملا انجام هرگونه فعالیت در این زمینه منجر به شکست خواهد شد.
 
 
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 9205
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *