رئیس‌ محیط زیست شهرستان سراوان خبر داد؛

پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک بیمه شد/ پرداخت غرامت به روستاییان خسارت دیده

شستون , 3 اسفند 1396 ساعت 8:26

رئیس یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان گفت: سازمان محیط زیست با همکاری اداره بیمه «ما» پلنگ ایرانی موجود در منطقه حفاظت شده بیرک را بیمه کرد.


موسی دهقان نژاد در گفت و گو با شستون اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه‌حفاظت شده جنگی بیرک یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در این منطقه است و‌ با توجه به تداوم خشکسالی، به دست آوردن غذا در این منطقه را برای حیوان مذکور با مشکل مواجه کرده است.
وی در ادامه افزود: پلنگ ایرانی برای تداوم حیات نیاز به تهیه غذا دارد که این امر موجب شده که این حیوان از دام های اهلی روستائیان این منطقه جهت ادامه حیات تغذیه کند که بر این اساس سازمان محیط زیست با همکاری بیمه «ما» این حیوان را بیمه کرد.
رئیس محیط زیست شهرستان سراوان گفت: برای اولین بار این شرکت در سال جاری مبلغ ۷۶۵ میلیون ریال را برای تعداد ۹ نفر که خسارت هایی را از سوی پلنگ متحمل شده اند، پس از تشکیل پرونده و تأیید کارشناسان مربوطه و ارسال به مرکز استان، خسارت از جانب اداره بیمه پرداخت می شود‌.
به گزارش شستون؛ اردیبهشت سال ۹۱ بود که مأموران محیط زیست شهرستان سراوان پس از تلاش های شبانه روزی با استفاده از دوربین های تله ای در منطقه حفاطت شده بیرک موفق به عکس برداری از پلنگ ایرانی شدند.
منطقه حفاظت شده بیرک با ۷۳ هزار هکتار وسعت در غرب شهرستان سراوان واقع شده و دارای گونه های جانوری کمیاب است.
با توجه به شواهد و آخرین سرشماری گفته می شود تعداد ۱۰ قلاده از این حیوان در این منطقه وجود دارد و باتوجه به کمبود غذا و خطرات احتمالی، این گونه جانوری در معرض انقراض است.
پلنگ ایرانی با جثه ای کشیده و باریک جزو بزرگ ترین گربه سانان ایران محسوب می شود که بسیار زیباست و با توجه به وجود هوش بسیار بالا در این جانور، امکان عکس برداری و ضبط تصویر بسیار سخت است.
این جانور در نقاط کوهستانی و جنگلی، صخره ای و نزدیک‌به رودخانه و در اتفاعات زیاد تا  سه هزار و ۵۰۰ متر زندگی و از حیواناتی مانند بزکوهی، کوسفند، خوک وحشی و در صورت کمبود منابع غذایی از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک تغذیه می کند.


انتهای پیام/ الف.د


کد مطلب: 10632

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/10632/پلنگ-ایرانی-منطقه-حفاظت-شده-جنگلی-بیرک-بیمه-پرداخت-غرامت-روستاییان-خسارت-دیده

شستون
  https://shastoon.ir