800
۰
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان:

طلب بخشش و حلالیت از رسوم رایج مردمان بلوچ در عید فطر/ سیوه ای صبحانه‌ مخصوص این‌ عید جهت پذیرایی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و‌صنایع دستی سراوان گفت: مردم این منطقه در عید عید فطر که یکی از اعیاد بزرگ مسلمان به شمار‌می رود، از‌ یکدیگر طلب حلالیت کرده و نیز با حاضر شدن بر آرامگاه های منطقه برای اموات طلب آمرزش و مغفرت می‌کنند.
طلب بخشش و حلالیت از رسوم رایج مردمان بلوچ در عید فطر/ سیوه ای صبحانه‌ مخصوص این‌ عید جهت پذیرایی
حمزه ندرت زهی در گفت و گو با  شستون اظهار کرد: با پایان ماه مبارک رمضان و یک ماه روزه‌داری مردم مسلمان شهرستان سراوان همچون سایر مسلمانان دنیا عید سعید فطر را جشن می گیرند که این عید نزد مردم بلوچ از اهمیت و توجه خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به اینه در روز عید فطر زنان، مردان وکودکان لباس نو بر تن می کنند، افزود: همچنین در روز عید فطر مردان صبح زود پس از اقامه نماز، خود را برای شرکت در نماز عید   به نزدیک‌ترین عید گاه ( مصلی) محل سکونت  و یا زادگاه خود می رسانند.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری ‌و صنایع دستی سراوان حضور چشمگیر کودکان به همراه پدران و نزدیکان خود در عید را از نکات جالب توجه و چشمگیر این مراسم معنوی دانست و گفت: عموما نماز عید صبح زود هم‌زمان با برآمدن آفتاب در عیدگاه اقامه می‌شود که پس از اقامه، حضار در این مراسم معنوی یکدیگر را در آغوش گرفته و طلب حلالیت می کنند و‌ اگر کدورتی میان افراد باشد یکدیگر را مورد بخشش قرار می دهند.

طلب حلالیت از یکدیگر از رسوم رایج مردم بلوچ در عید فطر
ندرت زهی با بیان اینکه در این روز کوچک‌ترها از بزرگ‌ترها عیدی دریافت می‌کنند، ادامه داد: اگر در روز اول دید و بازدید، طلب حلالیت و  بخشیدن صورت نگیرد این مراسم تا سه روز ادامه پیدا می‌کند و اقوام و خویشاوندان به منازل یکدیگر رفته و عید را جشن می گیرند.
وی یادآور شد: عموما در این روز صبحانه‌ای مخصوص که از آرد نشاسته تهیه می‌شود که «سیوه ای» نام دارد تهیه‌شده وافرادیکه به منازل یکدیگر می‌روند با این صبحانه نیز پذیرائی می‌شوند.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با اشاره به عدم فراموشی اموات در عید فطر، خاطر نشان کرد: مردم این شهرستان در روز عید فطر نیز در آرامگاه ها حضور یافته و برای اموات طلب عفو و بخشش از درگاه ایزد منان می کنند.
ندرت زهی دید و بازدید کوچکتر ها از بزرگان خانواده و فامیل را از دیگر رسوم رایج در این منطقه برشمرد و افزود: اگر در فاصله عید گذشته تا این عید، فردی از بستگان فوت کرده باشد، به منزل متوفی رفته و بار دیگر از دست دادن آن عزیز را تسلیت می‌گویند.

 طراحی حنا بر دستان توسط دختران و زنان
وی با توجه به نظافت منزل توسط بانوان از چند روز از قبل از  عید فطر، گفت: زنان و دختران بلوچ بر دستان خود با حنا نقوش بسیار زیبا را طراحی می کنند و مردان نیز در  روز عید با عطر خود را خوشبو می کنند.
رئیس میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: مردم این منطقه از روزها قبل در بازار ها حاضر شده و اقدام به خریپ لباس، کفش، آجیل و شیرینی می کنند و‌ برخی از افراد که توانایی خرید لباس فاخز زنان بلوچ را ندارند، از ماه‌های قبل اقدام به سوزن دوزی می کنند.


انتهای پیام/ الف.د
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 11229
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *