800
۰

جوانان؛ مشتری ثابت 110 قلیان سرای غیرمجاز در سیستان وبلوچستان/ دود خطرناکی که به چشم سلامت جامعه می رود

مدیر گروه بهداشتِ محیطِ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 110 قلیان سرا در حوزه این دانشگاه در سطح سیستان وبلوچستان فعال است که هیچ کدام نیز مجوز قانونی فعالیت ندارند!.
جوانان؛ مشتری ثابت 110 قلیان سرای غیرمجاز در سیستان وبلوچستان/ دود خطرناکی که به چشم سلامت جامعه می رود
به گزارش شستون؛ پاکزاد در گفتگو با عصرهامون اظهار کرد: این دانشگاه از 10 سال گذشته تاکنون به هیچ قلیان سرایی مجوز تاسیس نداده است اما متاسفانه همواره شاهد رشد این اماکن هستیم که به صورت زیرزمینی و یا آزادانه فعالیت می کنند.

وی افزود: قلیان به دلیل دود غلیظ، سموم ناشی از سوختن و مجاورت آتش با مواد معطر، عمق تنفس و مرطوب شدن دود هزار برابر از سیگار خطرناک تر است اما در کمال ناباوری دیده می شود که این عمل در پارک ها و اماکن عمومی به راحتی در انجام است و هیچ مرجعی نیز جلوی آنها را نمی گیرد.

به گفته پاکزاد؛ در حال حاضر استفاده از قلیان عادی شده و قبح و زشتی آن از بین رفته است و کار به جایی رسیده که حتی قلیان در مراسمات دورهم نشینی و سرگرمی های گروهی به یکی از اعضای ثابت تبدیل شده و والدین و فرزندان نیز در مقابل یکدیگر بدون هیچ حجب و حیایی به مصرف قلیان مبادرت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 110 قلیان سرا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان وبلوچستان فعالیت می کند که تنها 83 واحد آن در زاهدان می باشد و بر اساس قانون نظام صنفی تمامی این اماکن باید پلمپ شود اما متاسفانه هیچ یک از این 110قلیان سرای غیرمجاز پلمپ نشده که هیچ بلکه با اقبال بیشتری هم رو به رو شده اند.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: هر چند هنوز آمار دقیقی وجود ندارد اما بر اساس مشاهدات عینی به این نتیجه رسیده ایم که هم سن استعمال قلیان کاهش پیدا کرده و هم دختران نیز علاقه مندی زیادی به آن نشان داده اند که با یک سرکشی ساده به برخی از قلیان سراها متوجه خواهید شد که دختران بعضاً کم سن و سال و دبیرستانی نیز جزو مشتریان پروپا قرص قلیان هستند که زنگ خطری برای سلامت جوانان است.

وی ادامه داد: یکی از خطراتی که پیش رو می باشد استفاده از ماده مخدر "گُل" در توتون قلیان است که در این خصوص نیز هنوز هیچ شکایت رسمی و مستندی ارائه نشده اما با توجه به نوع و نحوه مصرف بعید نیست در برخی قلیان سراها استفاده شود اما نیازمند پایش و بررسی دقیق است.

انتهای پیام/
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 13355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *