800
۰
مدیر جهاد کشاورزی سراوان:

وجود 70 رقم خرما در سراوان/ گرده افشانی نخیلات به صورت سنتی انجام می شود

مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: گرده افشانی نخیلات خرما در شهرستان سراوان که به صورت سنتی انجام می شود از نیمه دوم اسفند ماه آغاز و تا بیستم فروردین ادامه دارد.
وجود 70 رقم خرما در سراوان/ گرده افشانی نخیلات به صورت سنتی انجام می شود
شیرزاد کمالی در گفت و گو با شستون اظهار کرد: سطح زیر کشت  نخیلات در شهرستان سراوان نزدیک به 70 رقم خرما که بعضی به صورت تک اصله و بعضی به صورت انبوه مانند رقم مضافتی و ربی وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه ارقامی همانند خشک، نیمه خشک و تازه خوری، زود رس، دیر رس و نیمه رس در شهرستان وجود دارد، افزود: سطح نخیلات زیر کشت سراوان 13 هزار هکتار می باشد که هشت هزار هکتار آن دیم و پنج هزار هکتار به صورت آبی است که چهار هزار هکتار را رقم مضافتی و هزار هکتار را سایر ارقام تشکیل می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: هشت هزار هکتار سطح زیر کشت دیم که از رقم ربی و مضافتی است، فقط  در دشت مک سوخته جالق به صورت دیم کشت می شود.

کمالی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: منطقه مک سوخته سراوان و روتک خاش تنها شهرستان هایی هستند که خرمای این مناطق گواهی محصول ارگانیک را از اروپا دریافت کرده اند.

وی با بیان این گرده افشانی نخیلات خرما از  نیمه دوم اسفند ماه آغاز و تا بیستم فروردین ادامه دارد، خاطر نشان کرد: گرده افشانی به صورت سنتی در این منطقه انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان افزود: با وجود اقیلم متفاوت در مناطق مختلف شهرستان، در بخش مهرگان منطقه کوهک و جالق منطقه مک سوخته که دارای آب و هوای گرم است، از اولین مناطقی به شمار می ورند که محصول خرما برداشت می شود سپس بخش مرکزی و در آخر نیز در بخش جالق منطقه ناهوک محصول خرما برداشت می شود.

کمالی تصریح کرد: رقم رنگنو یکی از ارقام تجاری بومی این منطقه است که در سال گذشته کشاورزان منطقه توانستند این رقم  از خرما را بدون واسطه با قیمت هر کیلو 18 و 20 هزار به فروش برسانند.

انتهای پیام/الف.د
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 13856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *