عباس غزالی:

مردم هنرمندان را الگوی خودشان قرار می دهند/ سحر قریشی باید عذرخواهی می کرد

13 ارديبهشت 1399 ساعت 11:36

عباس غزالی درباره اینکه ذات رسانه الگو ساز است و طبیعتا هنرمندان برای مردم مهم هستند و از طرف مخاطبان و طرفدارانشان الگوسازی انجام می گیرد، افزود رسالت هنرمند این است که با هنرش دنیا را زیباتر بازتاب دهد و وقتی که یک هنرمندی به شهرت ومحبوبیت می رسد قطعا باید مراقب عملکردش باشد.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و تمام کسانی که به واسطه سینما، تلویزیون، فضای مجازی و مدیوم رسانه؛ چهره، سلبریتی و در معرض دید مردم قرار می گیرند، به ناچار می بایست بایدها و نبایدهایی را رعایت کنند و بر اساس رسالت دنیای هنر، موظف به رعایت اخلاق هنرمندی اند. دیگر نمی شود نام چهره و هنرمند را با خود یدک کشید و به راحتی از بار مسئولیت های اجتماعی شانه خالی کرد. هنرمندان به واسطه دیده شدن، خواسته یا ناخواسته الگوی نوجوانان و جوانان قرار می گیرند و این ذات دیده شدن است و هنرمندی که پا در این عرصه گذاشته، لاجرم باید این اصل را نیز پذیرا باشد. اخیرا دیده شده که بازیگران و سلبریتی های دنیای هنر، با این بهانه که « کی گفته ما در جامعه الگو هستیم... ما از پس خانواده خود هم برنمی آییم...» به راحتی از زیر بار مسئولیت های اجتماعی فرار می کنند تا مورد سوال و جواب قرار نگیرند. به همین بهانه گفت و گویی داشته ایم با «عباس غزالی»، بازیگر و چهره آشنای دنیای هنر تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.
عباس غزالی، بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص اینکه هنرمندان به واسطه دیده شدن ممکن است از طرف مردم به عنوان الگو انتخاب شوند، گفت: در این که به واسطه در معرض دید بودن هنرمندان الگوسازی صورت می گیرد شکی نیست، این الگو برداری از سمت مردم به صورت ناخودآگاه رخ می دهد و اصلا به این ربطی ندارد که هنرمند می خواهد الگو باشد.
غزالی افزود: رسالت هنرمند این است که با هنرش دنیا را زیباتر بازتاب دهد و وقتی که یک هنرمندی ماندگار می شود و به شهرت ومحبوبیت می رسد قطعا باید مراقب عملکردش باشد چرا که جوانی او را زیر نظر می گیرد و از او الگوبرداری می کند، گاها یک حرکت اشتباه آن هنرمند مسیر زندگی جوان‌ترها را می تواند با اختلال روبرو کند، این که هنرمند الگو می شود یک جیز طبیعی است و چه بخواهیم یا نخواهیم صورت می گیرد، هنرمند اصولا تاثیرگذار است و آن کس که او را می بیند از او تاثیر می پذیرد.
بازیگر سریال «وضعیت سفید» درباره اینکه هنرمندان نیز ممکن است خطا کنند ولی به دلیل دیده شدن باید بیشتر مراقب رفتار خود باشند، گفت: یک هنرمند چراغ راهی است برای مسیر کسانی که از آنها الگوبرداری می کنند ولی نمی توان گفت هنرمند تافته ای جدابافته از جامعه است و همه از یک چیز به نام انسانیت تبعیت می کنیم.

هنرمند هم مانند بقیه انسان است و ممکن است خطایی بکند و بعد عذرخواهی کند اما باید بیشتر حواسش را جمع کند چون عده ای از او الگوبرداری می کنند، این رسالت یک هنرمند است و باید از آن مراقبت و پاسداری کند.
غزالی در خصوص تاثیرات مثبت هنرمندان بر جامعه خود، افزود: هنرمند باید تاثیر مثبت روی افراد جامعه بگذارد، من آن دسته از هنرمندان را که تاثیر منفی بر روی جامعه می گذارند، هنرمند نمی دانم، من به این افراد هنرمند نمی گویم، اینها «هنربند» هستند. هنرمند باید مسیر جامعه را روشن کند نه این که آن را برای مردم تاریک تر کند.
بازیگر سریال «مادرانه» و «حانیه» ادامه داد: در فضای مجازی برخی از سلبریتی ها را می بنیم که دنبال کنندگان زیادی دارند، من به این افراد خرده نمی گیرم روی صحبت من با آن کسانی است که این فضا را برای آنها هموار کرده اند، این اتفاق منجر به فقر فرهنگی شده است، دنبال کنندگان این ها به راه غلط کشیده می شوند و در آینده ای نه چندان دور بازتاب وحشتناک آن را خواهیم دید.

غزالی در خصوص «سحر قریشی» و اتفاقی که درباره آن پاکبان اتفاق افتاد، گفت: فکر می کنم خیلی از بزرگترها و پیشکسوتان در مورد خانم قریشی حرف زدند، هر انسان و شهروندی حرکت زشت و ناپسند را می شناسد و نیاز نیست که حتما هنرمند باشیم تا این ها را بدانیم، خود سحر قریشی هم اگر به عنوان یک شهروند آن فیلم را ببیند متوجه می شود چه کاری کرده است، اما این که آگاهانه و به عمد می خواست اهانتی بکند و یا چنین منظوری داشت را فقط خداوند می تواند قضاوت کند اما بابت آن فیلم که منتشر شد و ما دیدم، باید عذرخواهی می کرد.

 عباس غزالی در خصوص روزهای «کرونایی» و در خانه ماندن های مداوم و پویش «کوچک داستان من» برایمان گفت: در این دوران عجیب، غریب و سخت کرونا بهترین راه را انتخاب کرده ام که در خانه ماندن است، در زندگی شرایط سخت را زیاد تجربه کرده ام و یاد گرفته ام که خودم را با شرایط سخت وفق دهم و امیدم را از دست ندهم؛ ۲ ماه است که در قرنطینه هستم و وقتم را صرف کتاب خواندن و فیلم دیدن می کنم و در فضای مجازی یک حرکت مثب راه اندازی کرده ام و از دوستان و طرفدارانم خواستم که دست به قلم شوند متون ادبی، دلنوشته و شعر را در خلوت خودشان بنویسند و برایم بفرستند که در لایو اینستاگرام برایشان با ذکر نامشان بخوانم. برخی را هم در لایو دعوت می کنم که خودشان متنشان را بخوانند، خداراشکر از این کارم استقبال شد و به زعم خودم ما هم رسانه ایم و یکی از رسالت هایمان تاثیرگذاری است من هم سعی کردم به نوبه خود تاثیر مثبتی بر روی عده ای از مردم بگذارم، فکر می کنم کار مفیدی بود و توانستم خودم و عده ای دیگر را سرگرم کنم و یک حرکت فرهنگی به اسم "کوچک داستان من" انجام دهم.
دوستانی را هم می بینیم که اسم خودشان را هنرمند گذاشته اند، شنیده ام لایوهایی دارند که با هزاران بیننده و باید ببینیم چکار مفیدی انجام می دهند.
گفت و گو: احسان رستمیان
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 18164

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/18164/مردم-هنرمندان-الگوی-خودشان-قرار-می-دهند-سحر-قریشی-باید-عذرخواهی

شستون
  https://shastoon.ir