800
۰
عبدالله گنجی:

سازمان‌های بین‌المللی ابزار نظام سلطه هستند/ آمریکا و اروپا نمی‌خواهند هیچ نقطه ای در ایران امن باشد

یک فعال رسانه‌ای به قطعنامه ضدایرنی شورای حکام آژانس اتمی اشاره کرد و گفت: اقدام شورای حکام آژانس اتمی بیانگر این مسئله است که هم سازمان‌های بین‌المللی ابزار نظام سلطه هستند و هم زیاده خواهی کشورهای غربی حد و مرزی نمی شناسد.
سازمان‌های بین‌المللی ابزار نظام سلطه هستند/ آمریکا و اروپا نمی‌خواهند هیچ نقطه ای در ایران امن باشد
به گزارش شستون؛ «عبدالله گنجی» یک فعال رسانه‌ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ضمن اشاره به صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اتمی اظهار داشت: اقدام شورای حکام آژانس اتمی بیانگر این مسئله است که هم سازمان‌های بین‌المللی ابزار نظام سلطه هستند و هم زیاده خواهی کشورهای غربی حد و مرزی نمی شناسد.
وی اختلاف آمریکا و غرب با ایران را یک بحث هویتی دانست و افزود: دولتمردان آمریکایی و تروئیکای اروپا هیچ گاه علاقمند پایان دادن منازعه سیاسی با ایران نیستند، چون اختلاف شان با ایران یک بحث هویتی است. 
 
این فعال رسانه‌ای خاطر نشان کرد: آن چیزی که در شورای حکام به آن استناد می کنند چیز جدیدی نیست و قبلاً در برجام بررسی و علی الظاهر پرونده آن بسته شده بود، اما این اقدامات نشان می دهد این بسته شدن دروغین بود.
 
غرب به دنبال سرکشی از مراکز نظامی ایران است
 
گنجی با بیان این که غرب همواره در مواجه با ایران زیاده خواهی نشان داده است، گفت: آن چیزی که آژانس اسم آن را دسترسی بیشتر می‌گذارد ما آن را جاسوسی و زیاده خواهی و نداشتن حد مرز می‌دانیم، یعنی آن‌ها نمی‌خواهند هیچ نقطه‌ای برای ما امن باشد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند از مراکز نظامی ایران سرکشی و استقلال ما را خدشه دار کنند؛ این نشان می‌دهد که جهان استکبار مشکلش با ایران یک مشکل هویتی است و بر سر وجود است و نه بر سر مسائل هسته‌ای و موشکی.
 
مدیرمسئول روزنامه جوان به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: با توجه به این که تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آبان ماه سال جاری به اتمام می رسد، آمریکایی‌ها دیگر نمی توانند به برجام بازگردند چون از برجام خارج شده ‌اند. بر همین اساس این یک راهی است که می‌خواهند پرونده ایران را از طریق شورای حکام به شورای امنیت ببرند تا بتوانند تحریم‌های سازمان ملل را احیا کنند.
 
وی تصریح کرد: در این مسیر که راه آمریکا و اروپا کاملاً هماهنگ است، دستگاه دیپلماسی باید برای مقابله با اقدامات و تصمیمات غرب فعال و اطلاع رسانی دقیقی داشته باشد.
 
این فعال رسانه ای تاکید کرد: این مسیر ثابت کرده است که هر چقدر کوتاه بیاییم آمریکا و غرب سنگرهای جدیدی را از ما می خواهند، یعنی آن گونه نیست که حد یقفی داشته باشد؛ بنابر این در همان جا که هستیم باید بایستیم این تجربه سالیان گذشته ما است.
 
اروپایی‌ها بدون آمریکا شیرهای بی یال و کوپال هستند
 
گنجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که "آیا اروپایی‌ها نمی‌خواهند ایران را همراهی کنند یا نمی‌توانند؟" گفت: شاید از جنگ جهانی اول تا کنون هیچ شاخص و مولفی مثل برجام شان و جایگاه اروپایی‌ها را محک نزد. 
 
وی ادامه داد: در کشور خودمان اصلاح طلبان معتقد بودند ما باید اروپا را در راهبرد سیاست خارجی از آمریکا جدا کنیم و با اروپا کار کنیم، اما برجام این فرضیه را به کلی باطل کرد که اروپایی‌ها بدون آمریکا یک شیر بی یال و کوپالی هستند که دندان ندارند اما سر و صدای زیادی می کنند.
 
مدیرمسئول روزنامه جوان به بدعهدی اروپایی در خصوص تعهدات برجامی‌شان توضیح داد: اروپایی‌ها نتوانستند خارج از اراده سیاسی آمریکا امضای خودشان را حداقل محترم بشمارند. آمریکا از برجام خارج شد واز آن‌جایی که برجام به  تائید شورای امنیت رسیده بود، در واقع این اقدام آمریکا دهن کجی به شورای امنیت بود، اما اروپایی‌ها هیچ اعتراضی نکردند؟
 
گنجی افزود: شاهد بودیم که اروپایی‌ها بعد از ممانعت ایران از جاسوسی دو مرکز هسته‌ای، بیانیه صادر کردند و از شورای حکام قطعنامه گرفتند.
 
وی خاطر نشان کرد: رفتار اروپایی‌ها نشان می‌دهد که ذیل آمریکا کار می‌کنند و می‌توانند با ایران مقابله کنند، اما اگر مستقل باشند نمی‌توانند هیچ غلطی کنند.
 
این فعال رسانه‌ای در خصوص اظهارات "کاظم غریب آبادی" نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌الملی مبنی بر این که قطعنامه شورای حکام الزام حقوقی برای ایران جهت همکاری بیشتر با آژانس اتمی ایجاد نمی‌کند گفت: این قطعنامه الزام حقوقی ایجاد نمی‌کند منتهی می‌تواند زمینه این باشد که آمریکایی‌ها پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند.
 
گنجی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی باید تصمیمات راهبردی در این خصوص بگیرد، افزود: ایران باید در خصوص ان‌پی‌تی بررسی مجدد کند. ماندن در آژانس انرژی اتمی و مقید بودن به چارچوب آن و همچنین تحریم شدن چه آورده‌ای برای کشور دارد؟ این سوال اساسی ملت اساسی است که ما در برجام و آژانس و عضو ان‌پی‌تی هستیم و پروتکل‌های الحاقی را اجرا کردیم، پس چرا با این وجود این همه تحریم هستیم؟ اگر نبودیم چه می شد؟ در بهترین حالت این است که فرفی نمی کرد. لذا  باید در مسائل اساسی تجدید نظر کنیم.
 
وی در پایان گفت: خروج از ان‌پی‌تی می‌تواند برای کشور یک قدرت بازدارنده در این خصوص باشد.
 
انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 19008
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *