800
۰
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان؛

کاهش جرائم سایبری و اینترنتی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات/ سواد رسانه ای یکی از مهم ترین نیازهای بشر است

علی رضا شهرکی گفت: درحال حاضر كشورهاي زيادي از شبكه ملي استفاده مي كنند و باعث شده تا هم در هزينه هاي آنها صرفه جويي شود و هم اينكه بسياري از جرائم سايبري و اينترنتي كه گريبان گير اين كشورها بوده امروز به واسطه اين شبكه ملي كمتر شود.
کاهش جرائم سایبری و اینترنتی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات/ سواد رسانه ای یکی از مهم ترین نیازهای بشر  است
علی رضا شهرکی دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با شستون  بیان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، راه اندازي شبكه ملی ارتباطات يكي از وظايف دولت بوده و با توجه به راهنمايي هاي رهبر معظم انقلاب در اين مورد، به يكي از مطالبات اصلي اساتيد و نخبگان، كاربران اينترنت و عموم مردم ايران تبديل شده است و با توجه به اطلاع رساني هاي وزير ارتباطات اين شبكه به زودي كار خود را به صورت آزمايشي آغاز خواهد شد. 
 
وی افزود:  البته با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص كشور ايران در منطقه، پهناي باند يكي از ضروريات اين شبكه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد چراكه كشور ايران بايد به عنوان هاب منطقه، ترانزيت ترافيك را دنبال كند.
 
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اما در تعريف شبكه ملي اطلاعات بايد بگوييم كه شبكه اي بومي و متشكل از مراكز داده ملي، زيرساختهاي ارتباطي و سرويسهاي نرم افزاري است كه در سراسر ايران مستقرخواهد شد و خدمات دولت الكترونيكي و سرويس هاي رفاهي و اجتماعي را از طريق بستر فيبر نوري و با پهناي باند حداقل  12مگابيت بر ثانيه به مردم ايران ارائه خواهد كرد.
 
شهرکی خاطر نشان کرد:  تركيب شبكه ملي اطلاعات با فناوري اطلاعات و ارتباطات، كانال هاي بسياري را براي اثرگذاري در برخواهد داشت كه اين اثرات مي تواند به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم باشد. اثرات مستقيم از سرمايه گذاري در فناوري و گسترش زيرساخت خود مشتق مي شوند و اثرات غير مستقيم از مظاهر فعاليت هاي اقتصادي متأثر از شبكه ملي كه حاصل رشد و رونق اقتصادي است مانند بهبود كارايي و بهره وري شركت، كاهش هزينه ها، نوآوري و ...
 
وی اذعان کرد: در سال هاي اخير يكي از مهمترين مغلطه هايي كه باعث كندي پيشرفت اين پروژه شد اين بود كه با اتصال كشور به شبكه ملي اطلاعات ديگر دسترسي به اينترنت جهاني غيرممكن خواهد بود اما اين يك دروغ بزرگ است چرا كه اين شبكه مستقل از اينترنت جهاني عمل كرده اما به آن متصل است تامردم علاوه بر دريافت خدمات ملي از طريق شبكة ملي اطلاعات، بتوانند از خدمات اينترنت جهاني نيز بهره مند باشند.
 
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: درحال حاضر كشورهاي زيادي از شبكه ملي استفاده مي كنند و باعث شده تا هم در هزينه هاي آنها صرفه جويي شود و هم اينكه بسياري از جرائم سايبري و اينترنتي كه گريبان گير اين كشورها بوده امروز به واسطه اين شبكه ملي كمتر شود و يا در نقاطي به كلي از بين برود و اصلا بايد گفت وجود چنين شبكه اي علاوه بر تضمين دسترسي امن و پايدار به سرويسهاي ملي، كاربران را از پهناي باند بسياربالايي براي ارتباط و انتقال اطلاعات بهره مند خواهد كرد.
 
شهرکی گفت: راه اندازي شبكه ملي اطلاعات به يك عزم جدي نياز دارد و از طرفي نيز درمورد اين شبكه كمترين تبليغات صورت گرفته و به نظر بايد رسانه ها بيشتر براي مردم اين شبكه را تبيين و تشريح كنند تا همگان با كارايي و مزيت هاي آن آشنا شده و سرمايه گذاران نيز براي سرمايه گذاري براي سرمايه گذاري در آن تشويق شوند.
 
به گفته دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان  يكي از مهمترين موارد  سرمايه گذاري است كه هم در بخش زيرساخت و هم در بخش محتوا بايد سرمايه گذاري هاي گسترده اي انجام شود؛ همانطور كه اشاره شد بايد تبليغات گسترده اي براي آن انجام گرفته و شايعاتي كه حول اين موضوع درجريان است و سوء تفاهم هايي براي مردم به وجود آورده رفع شود.
 
شهرکی اضافه کرد: البته نبايد از اهميت سواد رسانه اي نيز غافل شد چرا كه امروز يكي از مهمترين نيازهاي بشر سواد رسانه اي است كه اگر دانش رسانه اي داشته باشيم به راحتي گول اين گونه شايعات را نخورده و با هر موضوعي به شكل انتقادي برخورد مي كنيم و با اين نگاه به سمت دريافت مزيت ها و معايب آن مي رويم كه در اين راه خانواده ها به عنوان كانون هاي اصلي، نقش مهمي را در جامعه بازي مي كنند و بايد سواد رسانه اي را از خانواده شروع كنيم تا به تك تك افراد جامعه انتقال داده شود.
 
وی اذعان کرد: دركنار همه مزيت هايي كه فضاي مجازي و اينترنت براي ما به ارمغان آورده اما ولنگاري فضاي مجازي در كشورما به چالشي بزرگ تبديل شده كه هر روز با مشكلات جديدتري دست و پنجه نرم مي كند و چاره آن نيز يادگيري سواد رسانه است.
 
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر كانون خانوده ها از هم پاشيده مي شود، اگر دوستي هاي اينترنتي به دزدي و قتل و تجاوز ختم مي شود، اگر اموال ما در اين فضا به سرقت مي رود مهمترين دليل آن اين است كه نه مسئولين و نه مردم سواد رسانه اي را به عنوان يك نياز اصلي نديده و به آن توجه نكرده اند كه اين نيازمند برنامه ريزي است.
 
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 20800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *