800
۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با دانا:

ظریف گفت آمریکایی‌ها توافق با چین را قبول ندارند؛ اجرایی نمی‌شود!/ تجربه تحریم‌شکن حوزه امنیتی می‌تواند قفل‌های اقتصادی را هم باز کند

محمد صفایی دلویی با بیان اینکه تحریم‌ها در حوزه‌های امنیتی بسیار شدیدتر از سایر حوزه‌ها بود اظهار کرد: با این وجود عزمی جدی به همراه نگاه عزت‌طلبانه در داخل کشور شکل گرفت و باعث بی‌اثر شدن تحریم‌ها در این حوزه شد و این تجربه می‌تواند در حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد نیز به کار گرفته شود.
ظریف گفت آمریکایی‌ها توافق با چین را قبول ندارند؛ اجرایی نمی‌شود!/ تجربه تحریم‌شکن حوزه امنیتی می‌تواند قفل‌های اقتصادی را هم باز کند
به گزارش شستون؛ «محمد صفایی» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با  شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره فشارهای کشورهای غربی برای پذیرش FATF گفت: نظام استکبار از تمام اهرم‌های خود برای به زیر سلطه گرفتن کشورهای مستقل استفاده می‌کند.
وی با بیان اینکه در مواجهه به این مسئله دو دیدگاه وجود دارد ادامه داد: صاحبان دیدگاه اول معتقدند باید سلسه مراتب نظام سلطه را پذیرفته و از این نظام پیروی کرد. در مقابل دیدگاه دوم استقلال و عزت را طلب می‌کند و معتقد است برای اینکه نظام سلطه نتواند از اهرم‌های خود استفاده کند باید توانمند شویم و به جای آن‌که برای رفع تحریم‌ها به دنبال دشمن برویم، باید به ظرفیت‌های کشور برای بی اثر کردن تحریم‌ها توجه کنیم.
 
صفایی با بیان اینکه تحریم‌ها در حوزه‌های امنیتی بسیار شدیدتر از سایر حوزه‌ها بود اظهار کرد: با این وجود عزمی جدی به همراه نگاه عزت‌طلبانه در داخل کشور شکل گرفت و باعث بی‌اثر شدن تحریم‌ها در این حوزه شد و این تجربه می‌تواند در حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد نیز به کار گرفته شود و به باز کردن قفل ها و محدودیت های اقتصادی بیانجامد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که از سلسله مراتب نظام سلطه پیروی نکرده و تحت فشار هستند افزود: با وجود آنکه این کشورهای آمادگی تشکیل اتحادیه‌ای برای بی‌اثر کردن این فشارها هستند، اما افراد صاحب تفکر پذیرش نظام سلطه و وابستگی در کشور، توجهی به این راهکارها ندارد.
 
وی مذاکرات انور سادات و حسنی مبارک را با نظام سلطه به عنوان مصداقی تاریخی مطرح کرد و گفت: نتیجه مذاکرات و پذیرش سلطه در این کشورها چیزی جز فقر و بدبختی نبود. حتی روسیه نیز در زمان گورباچوف با آمریکا سازش کرد اما این سازش برای روسیه بسیار پرهزینه بود و در نهایت پوتین این کشور را نجات داد.
 
صفایی با بیان اینکه تفکر پذیرش سلطه باید اصلاح شود افزود: در حال حاضر از تعامل با دنیا سخن گفته می‌شود اما دنیا در چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان خلاصه کرده اند، در حالی که اگر به دنبال حفظ عزت و استقلال خود باشیم، راهکارهای متناسب آن نیز پیدا خواهیم کرد.
 
نماینده مجلس با اشاره به گزارش «اکونومیست» درباره واردات همسایگان ایران در سال 2019 اظهار کرد: بر اساس این گزارش، کشورهای همسایه ایران در آن سال گذشته میلادی 1200 میلیارد دلار از کشورمان واردات داشتند. اگر دیپلماسی ما اعتقاد به روابط منطقه‌ای داشت، در بدترین حالت 10 درصد این واردات می‌توانست سهم ایران باشد که با آن می‌شد کشور را بسیار خوب اداره کرد.
 
وی با انتقاد از بی توجهی به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ترکمنستان گفت: در سال 98 در حالی که به تمام اتحادیه اروپا تنها 470 میلیون دلار کالا صادر کرده‌ایم، به افغانستان 3 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم اما دولتمردان به این موضوع توجهی ندارند.
 
صفایی علت این بی‌توجهی را دلدادگی برخی مسئولان به غرب دانسته و با بیان اینکه عده‌ای از دلتمردان تفکر سلسه مراتبی نظام سلطه را پذیرفته‌اند اظهار کرد: اگر این ظرفیت‌ها دیده شده و روابط پولی دوجانبه امضا کنیم، تحریم‌ها کاملا بی‌اثر خواهد بود.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اثرات منفی FATF بر کشور گفت: پذیرش FATF در زمان تحریم باعث می‌شود که رصد مراوادت مالی دقیق‌تر انجام شده و در نتیحه تحریم‌ها شدیدتر شود زیرا کاملا مشخص می‌شود که ایران به چه کشورهایی صادرات و واردات داشته است و این موضوع کشور را در شرایط بدتر اقتصادی قرار خواهد داد؛ درحالی که می‌توانیم با امضای پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و چین مسائل اقتصادی و بانکی را حل کنیم.
 
وی در پایان افزود: دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال 98 به همراه هیئتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به چین رفته و در آنجا تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور امضا شد و چینی‌ها گفته بوند که حاضرند همه مسائل ارزی ایران در دنیا را حل کنند. زمانی که تفاهم‌نامه به آقای ظریف داده شد ایشان گفتند این را آمریکایی‌ها قبول ندارند و قابل اجرا نیست. این نشان‌دهنده نگاه ذلیلانه این افراد به آمریکا است.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 21459
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *