800
۰
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با دانا خبر داد؛

ادامه روند نزولی قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ بازگشت قیمت‌ها به سایت‌ها باعث بر هم زدن تعادل می‌شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از ادامه روند نزولی قیمت مسکن در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: نیمی از گرانی‌ها در بازار مسکن به دلیل مسائل روانی و قیمت گذاری غیر اصولی از طریق سایت‌های خرید و فروش است.
ادامه روند نزولی قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ بازگشت قیمت‌ها به سایت‌ها باعث بر هم زدن تعادل می‌شود
به گزارش شستون؛ مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با  شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، در مورد آخرین وضعیت بازار مسکن اظهارکرد: بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخلی و مدیریت اکثر این صنایع در دست بخش دولتی است.
وی ادامه داد: به نظرم گران شدن فولاد شاید اثر فزاینده‌ی مستقیمی و قابل مشاهده‌ای در قیمت تمام شده ملک نداشته باشد، ولی جو روانی اثر گذار است تا اقتصادی؛ حتی وقتی شایعه‌ی افزایش قیمت آهن و یا دیگر مصالح مثل سیمان و... در جامعه می‌پیچد، پیش از آنکه این مصالح با قیمت جدید به ساختمان‌های در حال احداث برسد، تأثیر قیمتی خود را بر مسکن می‌گذارد.
این مقام صنفی اشاره کرد: اصناف از سیاست گذاری‌ها کلان کشوری اطلاع ندارند، ولی چیزی که به چشم می‌بینیم این است که با هر شُک افزایش قیمت نهاده‌ها یک شُک مشهود به بازار مسکن وارد می‌شود.
 
افرادی به دنبال ایجاد شایعه سازی در بازار مسکن هستند/ نقش مصالح ساختمانی در گرانی‌ها
خسروی گفت: البته در بازار مسکن افرادی به دنبال ایجاد شایعه هستند و حتی سعی دارند گرانی آب را به مسکن ربط دهند تا به سود خود در این بازار بیفزایند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان کرد: اثر روانی افزایش قیمت ها معمولا از خود گرانی‌ها در بازار مسکن بیشتر است و کنترل قیمت مصالح در بلند مدت می‌تواند روی قیمت تمام شده مسکن اثر مثبتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد معاملات، دلیل بر بهبود وضع بازار مسکن نیست، اضافه کرد: کسی که به دنبال خرید واحد مسکونی ۳ خوابه بوده در نهایت توان خرید واحد ۲ خوابه را دارد و همین فرمول برای افراد ضعیف‌تر به همین منوال ادامه دارد که نشان می‌دهد قدرت خرید به‌صورت محسوسی کاهش یافنه است.
خسروی گفته‌های خود را این‌گونه‌ ادامه داد: معیشت مردم به شدت ضعیف شده و عدم درآمد کافی به نسبت رشد تورم ندارند که باعث رکود در بازار مسکن شده است و به طور کلی قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان و سازندگان و میزان سودی که در فروش برای خود در نظر می‌گیرند، معقول نیست.
او ادامه داد: ما به مردم نمی‌گوییم دست نگه دارید می گوییم اگر در گرانی هم مسکن بخرند ارزان خریده‌اند و اگر هم گران بفروشند باز ارزان فروختند، زیرا اصول سرمایه گذاری در مسکن می‌گوید مرا ۵ سال نگه دار تا تو را ۵۰ سال نگه دارم و مسکن امن‌ترین مکان برای سرمایه گذاری است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: مردم از ما جلوترند. بازار مسکن روندی رو به کاهش دارد اما اینکه بگوییم در سال آینده چه اتفاقی ممکن است رخ دهد این قابل پیش‌بینی نیست. حتی یک شایعه ممکن است امروز در بازار اثر گذار باشد.
 
سایت‌ها عامل افزایش قیمت مسکن می‌شوند
خسروی در زمینه بازگشت قیمت مسکن به آگهی‌های آنلاین سایت‌‌ها گفت: ما و وزیر راه و شهر سازی مخالف درج قیمت در سایت‌هایی نظیر دیوار بودیم و هستیم و آن را صحیح نمی‌دانیم؛ بارها هم به مسئولین، لزوم عدم بازگشت قیمت به سایت ها را گوشزد کردیم.
او اشاره کرد: با کمال تأسف به بهانه‌ی شفاف سازی حرف های ما را قبول نکردند و این بازگشت قیمت گذاری غیر اصولی در سایت‌ها دوباره بر تشویش بازار افزوده و قیمت‌ها دوباره بالاتر از عرف بازار اعلام می‌شود که باعث ایجاد  جو گرانی‌ها و افزایش قیمت خواهد شد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت خرید و فروش مسکن باید براساس آخرین معامله انجام شده در سایت اتحادیه مشاوران املاک، ثبت و ملاک قرار گیرد، نه قیمتی که در سایت‌ها درج می‌شود، زیرا با آن قیمت‌ها نه خریدی انجام می‌شود و نه فروش.
خسروی گفت: راهکار این است که از جنجال سازی کاسته و خریدار و فروشنده آخرین قیمت را از طریق مراجع رسمی دریافت و اقدام به معامله کنند. مسئولین نیز قیمت‌ها را از طریق مراجع رسمی به عموم اطلاع رسانی کنند.
 
وام خرید مسکن دام است نه وام 
 
وی با اشاره به وام‌های خرید و فروش و اجاره مسکن بیان کرد: وام‌های خرید و اجاره مسکن در کشور ما دام است نه وام زیرا نرخ بهره آن بسیار بالا و نامعقول است و همچنین میزان بسیار ناچیزی از خرید را تامین می‌کند. البته در کشورهای دیگر تا ۷۰ الی ۸۰ درصد ملک را وام خرید می‌دهند ولی در ایران کمتر از ۲۰ درصد ارزش ملک را وام می‌دهند و اصولا امتیازی به حساب نمی‌آید.
 
انتهای پیام/ط
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 21729
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *