800
۰

گران شدن عمدی نرخ ارز، نفس تولید را به شماره انداخت/ پیامدهای تصمیمات برای دولت اهمیتی ندارد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه گران شدن عمدی نرخ ارز تورم را افزایش داد و نفس تولید را به شماره انداخت، گفت: این اقدام دولت جز استفاده از تفاوت قیمت برای تامین هزینه‌ها و کاستن از قدرت خرید مردم و ضعیف کردن پشتوانه پولی ملی، دستاورد دیگری ندارد.
گران شدن عمدی نرخ ارز، نفس تولید را به شماره انداخت/ پیامدهای تصمیمات برای دولت اهمیتی ندارد
به گزارش شستون؛ بهنام ملکی کارشناس حوزه اقتصاد در گفت‌وگو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد سخنان محمود واعظی مبنی بر اینکه دولت ارز را گران کرد تا هزینه‌های خودش را تامین کند؛ اظهار کرد: ایجاد درآمدهای رانتی برای شخص یا اشخاص یا جریاناتی که عامل این گونه تصمیمات اقتصادی هستند از عوامل اصلی این سیاست‌ اقتصادی است. متأسفانه در دوره‌ای هستیم که در زمینه‌های اقتصادی مانند تورم دچار غلط‌گویی‌های فاحشی هستیم؛ یعنی این روزها آدرس‌های غلط برای اقتصاد ما تجویز و اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: در اقتصاد امروز ما دو نوع تورم دیده می‌شود؛ یکی تورم ناشی از رشد قیمت‌هاست و دیگری به دلیل توسعه‌نیافتگی است؛ که موضوع دوم در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود که باعث عدم تفسیر درست عمومی شود. کشور از این ناحیه دچار خسارت‌های عجیبی شده؛ به عنوان مثال این نگاه که افزایش عرضه باعث کاهش قیمت و سپس کاهش رشد نرخ تورم است و فضای کسب و کار را سامان می‌دهد و فساد را کاهش و اثر تحریم‌ها را کم می‌کند؛ ولی نگاه اشتباه نمی‌گذارد این امر رخ دهد و با افزایش تولید مشکلات حل شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: این نگاه اشتباه در سایه عدم شفافیت در دستگاه‌های اجرایی زمینه ساز پیامد افزایشی در قیمت تمام شده کالاها مؤثر شده و این زیان وارد سفره اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌شود؛ تعجب جایی بیشتر می‌شود که دقیقاً بر خلاف اصول اقتصادی عمل می‌کنند و جایی که باید تسهیل صورت گیرد، سرکوب می‌شود. این عملکرد امروز به وضوح در بازار ارز دیده می‌شود تا عده معدودی از رانت به وجود آمده استفاده کنند.
ملکی تاکید کرد: اگر نیت دولت حمایت از مردم است این حمایت باید شفاف، منطقی و غیر فسادآور باشد و نفع آن به عموم مردم برسد. امروز سیاست‌های اشتباه اقتصادی به صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده پیش می‌روند و باعث افزایش تخلفات شده به طوری که کسی توان مقابله با آن را نداشته نباشد.
وی اضافه کرد: حتی رسانه‌ها را هم با رانت با خود همسو می‌کنند تا اذهان عمومی برای بالا رفتن قیمت ارز همسو شوند و تورم ایجاد شده از این سو رقابت و تولید را برای فعالان اقتصادی نفس گیر کرده است.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: افزایش قیمت ارز جز استفاده از تفاوت قیمت برای تامین هزینه‌های دولتی و کاستن از قدرت خرید مردم و ضعیف کردن پشتوانه پولی کشور، دستاورد دیگری ندارد؛ مثلا به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به اشخاص خاص برای واردات؛ آن را به صورت هوشمند بین اقشار جامعه تقسیم کنند که اثرش صد چندان خواهد شد و باعث ایجاد رانت هم نخواهد شد.
ملکی گفت: مشکل اینجاست که موضوع «به چه قیمتی در اقتصاد» برای مجریان اهمیت ندارد و مردم باید از مجلس بخواهند سکوت خود را شکسته و در برابر این سیاست‌های اشتباه اقتصادی بایستند که حاصلی جز افزایش نرخ تورم و کوچک شدن سفره مردم ندارد.
انتهای پیام
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 22017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *