800
۰
کارشناس امور سیاسی مطرح کرد؛

خدمت به مردم رویکرد دولت سیزدهم/ تکیه بر توان داخلی راهکار حل مشکلات کشور است

یاسر میر گفت: دولت سیزدهم با اتکا به پتانسیل و ظرفیت های داخلی می‌تواند عامل اصلی برون رفت از مشکلات باشد.
خدمت به مردم رویکرد دولت سیزدهم/ تکیه بر توان داخلی راهکار حل مشکلات کشور است
به گزارش شستون؛ یاسر میر یکی از کارشناسان سیاسی در گفت وگو با خبرنگار لادیز بیان کرد: در رابطه با چشم انداز چهارساله سیاست خارجی و داخلی دولت سیزدهم باید به چند نکته توجه داشت که باید چهارسال پیش رو را به فرصتی طلایی برای ساخت دولت اسلامی تبدیل کند چرا که سال هاست در مرحله تشکیل دولت اسلامی هیچ گونه پیشرفت چشمگیری نداشته ایم.
 
وی افزود: دولت آینده باید برای اجرایی شدن اهداف مهم سه نوع تقسیم‌بندی انجام وبرخی از مشکلات را درکوتاه مدت حل کند، تعدادی از برنامه ها و مشکلات را در میان مدت و تعدادی را هم در  بلند مدت مورد توجه قرار دهد.

به گفته وی، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می تواند راه حل عبور از مشکلات باشد هم چنان که در بحث واکسن کرونا ایران تنها کشور مسلمان است که  توانسته با استفاده از ظرفیت داخلی واکسن کرونا را بسازد و به تولید انبوه برساند.
 
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دولت آینده باید اولویت کارش را در زمینه ایجاد اشتغال،خدمت وعدالت قرار دهد، نکته خیلی مهمی که دولت آینده باید مورد توجه داشته باشد اینکه گرفتار حواشی و مسائل فرعی نشود و در این بین نقش آفرینی مردم  خیلی تاثیرگذار خواهد بود، حضور مسئولین در کنار مردم و همچنین تشکیل تیم قوی از مدیران انقلابی و جوان در گام دوم انقلاب به گونه ای مستحکم و قوی و حساب شده اگر اتفاق بیافتد نتایج بسیار مطلوبی را شاهد خواهیم بود.
 
وی در رابطه با نوع کنشگری دولت سیزدهم با برجام اذعان کرد: در زمان دولت یازدهم تعدادی از کشورهای دنیا سند بین المللی را امضا کردند که هیچ نفعی برای ایران نداشت، در دولت یازدهم و دوازدهم به قول معروف متاسفانه دولت همه تخم مرغ ها را در سبد برجام گذاشت همه چیز را وابسته به برجام کرده بود؛ دولت تدبیر و امید فاقد یک برنامه کامل و جایگزین بود، دولت سیزدهم  ضمن اینکه  که باید از آمریکا بخواهد به برجام  برگردد و  رفتار دولتمردان غربی را راستی آزمایی کند کشور را منتظر به نتیجه برجام نگذارد و با تکیه به ظرفیت های داخلی و اجرایی کردن تفاهم نامه با چین با عنوان راهکار حل عبور از مشکلات بخشی از شرایط اقتصادی کشور را از این طریق بهبود بخشد.
 
میر در خصوص آینده برجام، افزود:  طبیعی است که اگر منافع ایران در برجام محقق شود  ماندن در این توافق می تواند مفید باشد اما اگر منافع کشور در این توافق نامه همانند سال های گذشته نقض شود ماندن در برجام منطقی نخواهد بود همچنان که  براساس قانون راهبردی مجلس چون منافع ایران محقق نشده است بخشی از تعهدات را اجرایی نمی کنیم، آمریکا می داند که ایران در حال توسعه غنی سازی  اورانیوم 20درصد است و در سایت فوردو به 60 درصد هم  رسیده ایم  و نکته مهمتر این است که ایران راه های دور زدن تحریم های ظالمانه دولت آمریکا علیه مردم را پیدا کرده و بنظرمی رسد  همکاری راهبردی بین ایران و چین تیر خلاصی بر تحریم ها باشد.
 
وی با پاسخ به این سوال که آیا احزاب سیاسی مختلف جایگاهی در دولت سیزدم خواهند داشت یا خیر، تصریح کرد:  آیت الله رئیسی اعلام کرد که شایسته سالاری مبنای کار من خواهد بود و اولویت‌ش این است که از کسانی که برای خدمت و حل مشکلات مردم دارای برنامه و ایده هستند استفاده کند دراین بین خب احزاب سیاسی هم نقش مهمی رو خواهند داشت.

این کارشناس سیاسی اذعان کرد: دولت آینده، وام دار احزاب سیاسی هم نیست اما اینکه جریان اصلاح طلب چقدر تاثیر گذار خواهد بود بخشی از مشکلات موجود در کشور یا بخش عمده  این مشکلات ناشی از عملکرد اصلاح طلبان بوده است.

وی ادامه داد: وقتی سوء مدیریت مسئولین را بررسی می کنیم  یکی از علل اصلی مشکلات نحوه مدیریت ها بوده، طبیعی است که  اصلاح طلبان جایگاه خوبی در نظر مردم ندارند و در همه جریانات هشت سال گذشته نقش اصلی را داشته اند، در بین این جریان اصلاح طلبان افراد توانمند و صاحب ایده و مقید به قانون اساسی و آرمان های امام  راحل و رهبری هم  وجود دارند  دولت برای حل مشکلات از شایستگان و نخبگان استفاده کند.

میر اظهار کرد: فضای همدلی، انسجام و وحدت نیروها برای توصیه و پیشرفت کشور امری لازم و ضروری است که همه باید از این فرصت استفاده کرده،همه احزاب و جریان سیاسی باید از این فرصت برای ساختن ایران اسلامی قوی استفاده کنند.
 
وی با اشاره به  روابط ایران با کشورهای همسایه در چهار سال آینده، گفت: یکی از تاکیدات آیت الله رئیسی در ایام انتخابات استفاده از ظرفیت کشور همسایه بود و در رابطه به بیانات مقام معظم رهبری و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی بهره بردن ازظرفیت های کشورهای  همسایه یکی از مولفه های مهم بود.

به گفته وی، دراطراف کشور 600میلیون جمعیت وجود دارد که اشتراکات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی عمده ای با آنها داریم و نکته مهم این است که این همسایگان از دخالت بیگانگان هم ناراحت هستند، امروز برای همگرایی و انسجام منطقه ای هم یک تمایل جدی وجود دارد دولت سیزدهم اولا باید ظرفیت ها را شناسایی کند بخشی از این ظرفیت ها مشخص است؛ تیم های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را فعال کند و برای بر طرف کردن موانع پیش رو تلاش جدی داشته باشد.
 
میر افزود:  کشور های همسایه باید بدانند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی همواره در سخت ترین شرایط کنارآنها بوده و اظهارات آیت الله رئیسی در خصوص بازگشایی سفارت عربستان هم به هر حال قدمی رو به جلو از طرف ایران است که طبیعتا کشورهای همسایه باید از این استقبال کنند.

وی خاطر نشان کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم به این موضوع کم تر پرداخته شد و در رابطه با ظرفیت های منطقه ای و استفاده از همسایگان برای توسعه و پیشرفت ایران و کشورهای منطقه کار خاصی انجام نشده است.

این کارشناس سیاسی گفت: امیدواریم دولت سیزدهم بتواند از ظرفیت کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان استفاده کند؛  آنچه مسلم است دولت آینده می تواند برای توسعه مناسبات اقتصادی با برنامه ریزی و یک برنامه مدون در جهت توسعه کشور قدم های بزرگی بردارد.

 انتهای پیام /
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 23057
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *