800
۰
نمونه کامل یک مسئول مردمی؛

شهید سلیمانی به تمام معنا مدیر تراز و معیار جمهوری اسلامی است/ توسل به الگوی مدیریتی حاج قاسم نسخه شفابخش امروز کشور

شهید سلیمانی به تمام معنا مدیر تراز و معیار جمهوری اسلامی و محصول درجه یک انقلاب است، مدیریت متعهد، متخصص و جهادی، گمشده امروز کشور و جامعه اسلامی است و توسل به الگویی عمیق و در دسترس همچون حاج قاسم سلیمانی میتواند نسخه شفابخش در عرصه های مدیریتی کلان کشور باشد.
شهید سلیمانی به تمام معنا مدیر تراز و معیار جمهوری اسلامی است/ توسل به الگوی مدیریتی حاج قاسم نسخه شفابخش امروز کشور
به گزارش شستون؛ به نقل از دیار آفتاب؛ یکی از کلیدواژه‌ها و توصیه‌های پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب همواره موضوع مدیریت جهادی و انقلابی است تا جایی که می‌فرمایند کشور جز با کار انقلابی و جهادی به سامان نمی‌رسد، رهبر انقلاب همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران می‌فرمایند: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»
نمونه‌ی عینی چنین سبک و شیوه‌ای در زمانه‌ی ما «حاج قاسم سلیمانی» است؛ «شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ صِرف شجاعت نبود؛ بعضی‌ها شجاعت دارند اما تدبیر و عقل لازم برای به کار بردن این شجاعت را ندارند. بعضی‌ها اهل تدبیرند اما اهل اقدام و عمل نیستند، دل و جگر کار را ندارند... هم شجاع بود، هم با تدبیر بود.» رهبر انقلاب ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
شخصیت شهید سلیمانی از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است و یکی از ابعاد مهم شخصیتی آن شهید بزرگوار، سبک مدیریت و رهبری اوست. مدیریت متعهد، متخصص و جهادی، گمشده امروز کشور و جامعه اسلامی است و توسل به الگویی عمیق و در دسترس همچون حاج قاسم سلیمانی میتواند نسخه شفابخش در عرصه های مدیریتی کلان کشور و راهگشای برخی بن بست های پیش رو باشد.
حاج قاسم با چنین شیوه و مدلی توانست جمهوری اسلامی را در جبهه‌ی مقاومت و مبارزه علیه مستکبرین و وابستگان‌شان به پیروزی برساند و اینک «جنگ اقتصادی» نیز به الگو و مدل حاج قاسم نیاز دارد یعنی مدیریتِ «قوی، فعال و خسته‌نشو»: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم‌انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریّتهای جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند.» رهبر انقلاب ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
الگویی که «شجاعت» و «تدبیر» را توأم کرده و «عقلانیت» را «محافظه‌کاری» و «عقب‌نشینی» معنا نمی‌کند، شهید سلیمانی تجلی یک خدمتگذار مردمی و محبوب بود که توانست بهترین مناسبات را با مردم داشته باشد. حضور بی نظیر مردم در مراسم تشییع ایشان، پیام قدرشناسی مردم از 40 سال صداقت، درستکاری ، صمیمیت، یک رنگی و خلوص بود.
اخلاق آن چیزی است که سردار سلیمانی در نهایت کمال در خود پرورانده بود و این نشان می دهد برای رهبری ابتدا باید فردی با شاخص های بالای اخلاقی بود، آنچه که در اکثر مدیران امروزی کمتر به چشم می آید.

یکی از مؤلفه های اصلی در «مکتب سلیمانی»، «تکلیف شناسی و عمل به آن» است. حاج قاسم، هیچ‌گاه دچار‌ ترس و ‌تردید و تزلزل نشد و از راه برنگشت. با‌ تردیدافکنی‌ها دلش نلرزید و هرگز احساس پشیمانی نداشت! زیرا تکلیف برایش روشن و مشخص بود. آن را فهمیده بود و بر طبق آن عمل می‌کرد.
به نظر می‌رسد آنچه بیش از هرچیز در موفقیت این شهید در عرصه های نظامی و بین المللی و به خصوص همگرایی‌های ملی و منطقه‌ای تأثیرگذار بوده  «مدیریت» است، مدیریت کارامد به منظور آبادانی و پیشرفت کشور وابسته به وجود مدیرانی خوش فکر، دلسوز، خبره، مدبر، شجاع، فداکار و صاحب سبک است که شهید سپهبد قاسم سلیمانی یکی از نمونه‌های شاخص چنین مدیرانی بود.
حاج قاسم نه تنها در عرصه ی نبرد نظامی یک تئوریسین و فرمانده میدانی تمام عیار بود بلکه هرکجا و در هر بخشی به او احساس نیاز می شد از عرصه ی سیاست خارجی تا تلاش برای ایجاد گشایش های اقتصادی برای دفاع از منافع ملی تمام قد حاضر بود.
شهید سلیمانی زمینه تحرک اقتصادی کشور در منطقه را به خوبی فراهم کرد
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص نقش شهید سلیمانی در شکوفایی اقتصادی و تبادل اقتصادی با کشورهای منطقه و  فراهم نمودن زمینه برای حضور ایران در بازارهای بین المللی گفت: شهید سلیمانی مرد واقعی میدان بود و به هیچ عنوان اهل شعار نبود، حاج قاسم سلیمانی به فقرا و محرومین توجه ویژه ای داشت و به میدان خطر می رفت و در میدان مقابله با فقر و محرومیت همواره پیشتاز و پیشگام بود و شهید سلیمانی هم در میدان نبرد و هم در خدمت به مردم و مستضعفین پیشرو بود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با اشاره به برکات حضور شهید سلیمانی در کشورهای منطقه بیان کرد: شهید سلیمانی علاوه بر اینکه امنیت را در ایران و سایر کشورهای منطقه برقرار کرد در حوزه شکوفایی اقتصادی اقدامات بزرگی انجام داد و در زمان اوج تحریم های ظالمانه چه در حوزه صادرات نفت و چه در حوزه ورود پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی در سایر کشورها و سایر مراودات اقتصادی نقش برجسته ای داشت.
وی با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی زمینه تحرک اقتصادی را برای کشور به خوبی فراهم کرد افزود: این زمینه ای که ایشان فراهم کردند باید نهایت استفاده از آن ببریم. می توانیم بازار سوریه را در اختیار داشته باشیم که متأسفانه در این حوزه کم کاری کرده ایم و تا حدودی غافل بوده ایم که باید جبران شود.
سلیمی خاطر نشان کرد: عرصه و میدانی که شهید سلیمانی و امثال او در بازار بین المللی فراهم کردند باید به خوبی استفاده شود و این یک نعمت بزرگی است که اگر شکر او را به جا نیاوریم کفران نعمت کرده ایم.

شهید سلیمانی به تمام معنا مدیر تراز و معیار جمهوری اسلامی و محصول درجه یک انقلاب است. از این رو شناخت شیوه مدیریتی شهید حاج قاسم سلیمانی برای افراد یا سازمان‌هایی که می‌خواهند مسئولیت بپذیرند؛ یک ابزار و نیاز مهم به شمار می‌رود. زیرا چنین مسئولانی شاخص، معیار و مجموعه نظام استانداراد برای سنجش و ارزیابی هستند.
دستیابی به اهداف روشن ثمره باور به توانمندی‌ها و داشته‌ها و بهره‌گیری به‌هنگام از آنهاست و روحیه کار و تلاش و عمل موتور پیش‌برنده‌ ملت‌هاست، این ویژگی را سپهبد سلیمانی همراه ابتکار و اخلاص و صفا داشت و توانست گام‌های بزرگی برای اعتلای اسلام و انقلاب بردارد.
شهید سلیمانی نمونه کامل یک مسئول مردمی بود
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با بیان اینکه شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی کامل انقلابی و جهادی امروز پیش روی همه مسئولین است، گفت: مکتب شهید سلیمانی در همه ابعاد برای مسئولین و مردم راهگشا است و این مکتب مختص ایران اسلامی نیست بلکه امت های اسلامی و همه ملت های آزادی خواه جهان می توانند از این مکتب به خوبی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی از جنس مردم و با مردم بود و در راه خدمت به مردم مجاهدانه تلاش کرد افزود: شهید سلیمانی نمونه کامل یک مسئول مردمی بود که امروز مسئولین می توانند از این شهید بزرگوار الگو بگیرند.
نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس با اشاره به اینکه شهید سلیمانی با مدیریت میدانی نشان داد با مردم بودن موفقیت به دنبال دارد،اظهار کرد: امروز نقش مردم و مردمی بودن بسیار با اهمیت است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی از بیت المال برای منافع شخصی خود استفاده نکرد و ایشان در همه عرصه های خدمت به مردم پیشتاز بود و از دفاع مقدس و جبهه مقاومت و بحرانی هایی مثل سیل و زلزله در کنار مردم بود و فدایی ملت شد و این روحیه باید امروز بیشتر مورد توجه مسئولین باشد.
آصفری ادامه داد: شهید سلیمانی علاوه بر دغدغه های دفاع از ارزش های اسلامی و دفاع از حریم اهل بیت(ع) و خدمت صادقانه به مردم در عرصه های مختلف دغدغه های فرهنگی نیز داشت و نشان داد یک نیروی نظامی باید در همه ابعاد به فکر جامعه اسلامی و امت اسلام باشد.
«مکتب سلیمانی» مکتبی جامع و ثمره حرکت هدف‌دار، سنجیده، خستگی‌ناپذیر و سرشار از ایمان و اخلاص حاج قاسم به سوی اهداف والا و الهی است، اکنون نوبت مسئولان و مدیران در سه قوه است که پایبند به «مکتب سلیمانی» باشند و با این سرمایه عظیم از گذرگاه‌های دشوار عبور کنند.
اعتماد به دشمن و معطل آن ماندن از سوی برخی مسئولان در سال‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای را به مردم تحمیل کرد، خسارت‌های عمده‌ای در پی داشت و فرصت‌های بسیاری را سوزاند، امروز مسئولان کشور باید پافشاری بر «مکتب سلیمانی» آن را سرمشق خود کنند و افق‌‌‌های تازه ای را با اتکا به توان داخلی پیش روی ملت بگشایند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 24453
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *