در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

بی‌توجهی دولت قبل موجب شده انتظار خانه دار شدن به سن ۶۰ سال برسد/ نقش موثر تسهیلات ساخت مسکن در رونق اقتصادی کشور

21 دی 1400 ساعت 12:44

یک کارشناس راه و ساختمان با بیان اینکه تسهیل شرایط وام ساخت می‌تواند نقش موثری بر رونق بازار مسکن داشته باشد، گفت: بی‌توجهی دولت قبل به بخش مسکن که جز صنایع پیشران اقتصاد است، موجب شده تا انتظار برای خانه دار شدن به سن ۶۰ سال برسد و این صنعت وارد رکود شود.


به گزارش شستون؛ محمدرضا مرتضوی کارشناس راه و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد تاثیر بخش مسکن بر رشد اقتصادی کشور، اظهار کرد: دولت سیزدهم با رویکرد رونق بخش مسکن و تامین نیاز آحاد جامعه، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال و ۴ میلیون واحد طی چهار سال ارائه و آغاز کرد؛ هر چند که نگرانی‌های بسیاری با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید مسکن در کشور بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، وجود دارد.
 
 
۶۰ درصد درآمد مردم صرف هزینه مسکن می‌شود/ ایجاد ۳ میلیون شغل با طرح دولت
 
وی افزود: ۶۰ درصد درآمد مردم در ماه صرف هزینه مسکن می‌شود که درصد بالایی است و با تحقق طرح نهضت ملی مسکن دغدغه اصلی مردم برای امرار معاش کم می‌شود، از طرفی رشد ساخت و ساز موجب ایجاد چند صد هزار شغل خواهد شد که با رونق تولید، امکان رشد اقتصادی نیز فراهم می‌شود.
 
کارشناس مسکن یادآور شد: در هر ۶۰ متر مربع یک نفر نیروی کار به طور مستقیم مشغول بکار می‌شود و یک سوم این رقم هم به صورت غیرمستقیم، اشتغال ایجاد می‌کند. با تحقق طرح مسکنی دولت بین ۳ تا ۳.۵ میلیون شغل در دو سال ایجاد خواهد شد که به رشد نرخ اشتغال به رشد پایدار در اقتصاد کمک می‌کند.
 
مرتضوی با اشاره به تبعات مثبت افزایش تولید ناخالص ملی بخش مسکن نسبت به کل تولید ناخالص ملی بر اقتصاد کشور، گفت: تولید مسکن باید تقاضا محور باشد و می‌توان با توجه به بیشتر تقاضای مصرفی و تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن مبنی بر کاهش متراژ و هزینه واحدها، قدم موثری بر رونق این بخش برداشت‌.
 
 
نرخ سود وام مسکن به ۵ تا ۱۲ درصد کاهش یابد
 
وی با اشاره به تاثیر مستقیم افزایش تسهیلات بر رشد تقاضای بخش مسکن، اظهار کرد: بی توجهی به بخش مسکن طی سال‌های اخیر که جز صنایع پیشران اقتصاد به شمار می‌آید، موجب شده تا انتظار برای خانه دار شدن به سن ۶۰ سال برسد و این صنعت از ‌رونق خارج و به رکود برود.
 
این کارشناس مسکن با بیان اینکه ارائه تسهیلات ساخت مسکن به رونق این بخش و اقتصاد کشور کمک جدی خواهد کرد، بیان کرد: با رسیدن نرخ بازپرداخت تسهیلات به ۵ تا ۱۲ درصد بیش از ۹۰ خانوارها با درآمد متوسط توانایی دریافت تسهیلات را خواهند داشت، بعلاوه افزایش مدت زمان باز پرداخت اقساط و پلکانی شدن پرداخت تسهیلات نیز می‌تواند به حرکت بازار مسکن و افزایش تقاضا در این بخش کمک کند.
 
مرتضوی تاکید کرد: تسهیل شرایط وام ساخت می‌تواند نقش موثری بر رونق بازار مسکن داشته باشد.
 
 
انتهای پیام


کد مطلب: 24520

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/24520/بی-توجهی-دولت-قبل-موجب-شده-انتظار-خانه-دار-شدن-سن-۶۰-سال-برسد-نقش-موثر-تسهیلات-ساخت-مسکن-رونق-اقتصادی-کشور

شستون
  https://shastoon.ir