800
۰
مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران خبر داد:

پیش‌بینی تولید ۲۰ هزار تن خرما در سیب و سوران

مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن خرما در سال جاری تولید و عمدتاً به مرکز کشور و کشور‌های همسایه صادر شود.
پیش‌بینی تولید ۲۰ هزار تن خرما در سیب و سوران
به گزارش شستون؛ محمد حنیف سپاهی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به بازه زمانی دو ماهه در بارور‌سازی نخیلات شهرستان سیب و سوران بیان کرد: برای دستیابی به محصول مناسب به لحاظ کمی وکیفی عمل گرده‌افشانی و تلقیح توسط کشاورزان ماهر انجام می‌شود.

وی افزود: در طی فرایند گرده‌افشانی، گرده از درختان نر جدا شده و به اسپات ماده درختان ماده به‌صورت دستی منتقل می‌شود و گرده‌افشانی در نخیلات به این صورت است که خوشچه‌های نر را از روی درختان نر به اسپات ماده نخل منتقل شود که دگر گرده افشانی رخ می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیب و سوران از مقرون به صرفه بودن نگهداری نخل‌های جنس نر مازاد در باغ به منظور گرده‌افشانی و فروش اسپات‌های اضافه خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری هر اسپات جنس نر بالغ بر یکصد هزار تومان قیمت داشت که منبع درآمد مناسبی برای برخی افراد بود.

وی از پایان گرده افشانی در ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از نخیلات این شهرستان خبر داد و گفت: این عملیات با ظهور اسپات‌ها بر روی نخل‌ها آغاز و تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه دارد.

پیش‌بینی تولید ۲۰ هزار تن خرما در سیب و سوران

سپاهی با تأکید بر اینکه سیب و سوران یکی از قطب‌های تولید خرما در سیستان و بلوچستان است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن خرما در سال جاری تولید و عمدتاً به مرکز کشور و کشور‌های همسایه صادر شود.

به گفته وی؛ ۷۰درصد خرمای شهرستان را مضافتی، ۱۱ درصد ربی و ۱۹ درصد را سایر ارقام خرما به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران ادامه داد: از ارقام تجاری، اقتصادی و بروز دنیا در شهرستان چهار هکتار مجول، پنج هکتار پیارم و پنج هکتار زاهدی زیر کشت رفته است.

سپاهی با اشاره به توصیه‌هایی به باغداران خاطرنشان کرد: باغداران با کاشت ارقام تجاری و جدید و همچنین اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان می‌توانند درآمد حاصل از فروش و تولید خرمای نخیلات خود را افزایش دهند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcfm1dytw6dtta.igiw.html
 
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 26403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *