800
۰
یک معلم سراوانی:

اجرای فرسایشی وعده رتبه‌بندی باعث ناامیدی فرهنگیان شده‌است

یک معلم سراوانی گفت: اجرای فرسایشی وعده رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت ناقص باعث ناامیدی خیلی از فرهنگیان شده‌است.
اجرای فرسایشی وعده رتبه‌بندی باعث ناامیدی فرهنگیان شده‌است
کریم بخش بلوچ‌زاده در گفتگو با شستون ضمن تبریک روز معلم به جامعه فرهنگیان بیان‌کرد: دبیر ریاضی آموزش و پرورش و مدرس دروس مرتبط با ریاضی دانشگاه در مجتمع آموزش عالی هستم. در سال ۱۳۵۷ در روستای دشتوک بخش مرکزی به دنیا آمدم در ۲۷ سالگی ازدواج کردم، چهار فرزند دارم و در شهر سراوان ساکن هستم.

وی افزود: بنده از همان دبستان به معلمی علاقه خاصی داشتم و چون معلم‌های خودم را بسیار دوست داشتم کم کم به شغل معلمی علاقه پیدا کردم.به نظر من هر انسانی در این دنیا یک وظیفه و رسالتی دارد و رسالت من عشق دادن به همنوعان خودم است.

این معلم سراوانی اضافه کرد: من عشق، هدایت، انگیزه، علم، دوستی و آرامش را در معلمی دیدم و به همین دلیل این شغل را انتخاب کردم.

بلوچ‌زاده گفت: خیلی خوشحالم که معلم شدم چرا که معلمی شغل شریفی است و محیط کاری معلمی، محیط پاک و نورانی است؛ محیطی که با بچه های پاک سروکار داریم و آنها را آموزش می‌دهیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده داریم. ما در جامعه موثر هستیم به نظرم اگر ما معلمان وظیفه‌‌مان را به نحو احسن انجام دهیم و اگر حاشیه حقوق و مزایا را در نظر نگیریم یک محیطی است که مقابل بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفته می‌شود.

وی ادامه‌داد: آینده دانش‌آموزان در دستان ما معلم‌هاست، معلمان پس از چند سال متوجه تأثیرگذاری خود بر روی دانش‌آموزان می‌شوند که چگونه مسیر زندگی آنها دستخوش تغییرات قرار می‌گیرد.

این معلم سراوانی خاطر‌نشان‌کرد: به روز بودن، آشنایی با روشهای جدید، توجه به محتوای و کیفیت و تسلط به مطالب درسی و دانسته های جدید برای هر معلمی به نظرم ضروری است و برای این کار نیاز هست که هر معلمی بخش از وقت را صرف مطالعه و پژوهش در این حوزه کند تا در کار معلمی موفق تر شود.

بلوچ‌زاده تصریح‌کرد: هر چند که دنیای دیجیتال و شبکه‌های مجازی باعث کم شدن سرانه مطالعه در افراد جامعه ما شده‌است اما من همیشه بخشی از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهم و اهل مطالعه هستم، کسانی که اهل مطالعه هستند را دوست دارم، مدتیست به مطالعه کتاب‌های غیر رشته خود علاقمند شده‌ام. وی بیان‌کرد: هر شغلی که شخص با توجه به استعداد و علاقه انتخاب می‌کند بایستی امرار معاش و ارتزاق فرد و خانواده‌اش را هم فراهم کند و گونه‌ای باشد که از طریق آن شغل آسایش و رفاه برای خود و خانواده را به همراه داشته‌باشد. این معلم سراوانی افزود: قشر معلم با تمام توان بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های مالی و جسمی در کلاس حاضر می‌شوند و معلم به هنگام ورود به کلاس به قدری دغدغه و مشغله‌های آموزشی و تربیتی دارد که مطالبات و مشکلات خود را از یاد می‌برد اما در هر صورت مسایل معیشتی گریبانگیر این قشر بر امر تعلیم و تربیت چندان هم بی تاثیر نیست. بلوچ‌زاده ادامه‌داد: در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تورم فشار مضاعفی به قشر کارمند و به خصوص فرهنگیان وارد شد. اجرای فرسایشی وعده رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت ناقص باعث ناامیدی خیلی از فرهنگیان شده‌است. با توجه به عدم تعادل بین افزایش حقوق و نرخ تورم، دیگر حقوق ها کفاف گذران زندگی نمی شود به طوریکه بسیاری از معلمان سراغ شغل دوم رفته‌اند.

وی اذعان‌کرد: اگر بخواهیم جامعه در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته‌باشد باید وضعیت مالی معلمان مطلوب باشد تا آنها مجبور نشوند، برای رفع احتیاجات به کارهای دیگری روی بیاورند و بعد خسته به کلاس‌های درس بروند. به هر حال با توجه به گرانی و تورم و افزایش کم حقوق نسبت به تورم خیلی از آ‌نها مجبورند که شغل دوم داشته باشند و این اصلا خوب نیست.

این معلم سراوانی تصریح‌کرد: باید مسئولین دغدغه معلمان را کم کنند، از این رو دولت و مجلس باید به فکر این باشند که در حقوق و دستمزد معلمان تغییراتی به وجود بیاورند و رتبه بندی را به صورت کامل و ملموس اجرا کنند. بلوچ زاده در خصوص تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ی دوران تدریس یا تحصیلش گفت: خاطره تلخی به ذهن ندارم ولی شیرین ترین خاطره من در تحصیل وقتی بود که من کلاس پنجم بودم و چند نفر از اداره آموزش و پرورش شهرستان و رئیس اداره آن زمان(آقای کرمی) به کلاس ما آمدند و یک سوال هوش ریاضی پرسید که کسی در کلاس بلد نبود و من رفتم پای تخته و آن مسئله را حل کردم که یک جفت کفش توسط رئیس اداره هدیه گرفتم که این مسئله باعث شد که بیشتر به درس ریاضی علاقه‌مند بشم.

وی‌ ادامه‌داد: یکی از موثرترین معلمان من در زندگی مرحوم سید عماد هاشمی منفرد دبیر درس ریاضی من در دبیرستان نمونه امام صادق (ع) زاهدان بود، ایشان معلمی با صفات اخلاقی ویژه ای بودند. بسیار منظم و بسیار دقیق و خیلی عالی و مفهومی درس می داد و در کنار تدریس با اخلاق و رفتار فرشته گونه اش به ما درس می داد و باعث شد که من به ریاضی و دبیری ریاضی علاقه مند شوم.

وی به دانش‌آموزان توصیه‌کرد: دانش‌آموزان قدر لحظه لحظه زندگی را بدانند، وقت و عمر خیلی با ارزش است و آن را نباید به بطالت گذراند. وقت خود را برای رسیدن به اهداف و رشد خود برنامه ریزی کنند و به گونه‌اب زندگی کنند که غبطه گذشته را نخورند.

این معلم سراوانی خاطر‌نشان‌کرد: در کنار تحصیل و رسیدن به اهداف دنیوی، در جهت زندگی معنوی بر اساس قرآن و سیره پیامبر برای نزدیکی به خداوند و عبادت او تلاش کنند چرا که زندگی این دنیا کوتاه و گذراست و فقط زندگی خوب و مرفه در این دنیا هدف نیست بلکه این دنیا جایگاهی برای رشد معنوی و محل گذر است.

وی بیان‌کرد: به نظر من معلمی یه شغل مقدس، پراهمیت و در عین حال بسیار خطیر و حساس است چرا که تربیت کسانی که در مرحله رشد هستند بر عهده معلمان است، بنابراین معلم وقتی که آسودگی خاطر داشته و مشکلات معیشتی نداشته باشد می تواند با پرورش نسل‌های آینده تحول بزرگی در جامعه ایجاد کنند. امیدوارم روزی برسد که دولتمردان در مقام عمل تکریم جایگاه معلم را بدانند.

این معلم سراوانی گفت: در آخر از زحمات ارزشمند همه معلمان و اساتید عزیزم که جایگاه معلمی حال حاضر خود را مدیون آنها هستم تشکر و قدردانی می‌کنم که با دلسوزی به من درس و دانش آموختند. و هفته معلم را به همه معلمین و اساتید در سطح کشور تبریک عرض میکنم.

انتهای خبر/
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 26429
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *