800
۰
«پا به‌ پای آقایان، گزارش کردیم»

گفت‌وگو با زنی که گزارشگر ورزشی است + صوت

بانوی گزارشگر رادیو ورزش می‌گوید، با بیش از ۱۰ ساعت گزارش زنده رادیویی در بازی‌های آسیایی کبدی، رکورد جدیدی از گزارش مسابقات ورزشی را توسط بانوان به نام خود ثبت کرده است.
گفت‌وگو با زنی که گزارشگر ورزشی است + صوت
به گزارش شستون، به نقل از  ایسنا، رادیو پیش از این در قالب بخش‌های کوتاه، از بانوان گزارشگر برای برخی مسابقات ورزشی استفاده کرده بود، اما به ندرت در مسابقه‌ای به طور کامل و زنده از گزارشگر خانم استفاده شده بود.
مائده علاقمند که پیش از این هم تجربه گزارش مسابقات ورزشی را داشته است، از اعضای تیم والیبال صداوسیمای تهران است.
او در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره شرایط گزارشگری بانوان و گزارش کامل و زنده مسابقات کبدی برای رادیو، گفت: تنها انگیزه من در این بازی‌ها عشق به ورزش و رشته گزارشگری است که از همان روز اول صادقانه و با تمام وجود در انجام وظایف محوله پیش رفتم و هرگز کوتاهی نکردم.
این گزارشگر رادیو ورزش گفت: محدودیت‌های ورزش بانوان در همه رشته‌ها نمی‌تواند دلیل نادیده گرفتن زحمات بانوان ورزشکار شود و رسالت حرفه‌ای من به عنوان یک گزارشگر ورزشی ایجاب می‌کند با تمام وجود زحمات و تلاش‌های بانوان سرزمینم را منعکس کنم. این مسابقات هم از این قاعده مستثنی نبود.
وی درباره تمهیدات صداوسیمای استان گلستان برای گزارشگر اعزامی این مسابقات نیز توضیح داد: دلسوزی و همکاری مسؤولانه صداوسیمای گلستان در بازتاب خوب این مسابقات علیرغم محدودیت‌ها، راه را برای ما هموار کرد تا همچون گزارش مسابقات آقایان بتوانیم در بخش گزارشگری بانوان گام به گام پیش برویم تا ما هم دین خود را به بانوان ورزشکار سرزمین‌مان ادا کرده باشیم.
علاقمند در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه به پیشنهاد همکاران رادیو گلستان رقابت‌های کبدی بانوان را گزارش کرده است، یادآور شد: بازخورد گزارش‌های این بازی در شهر گرگان بسیار عالی بود و صدای من از رادیو گرگان زنده پخش شد.
او با یادآوری اینکه گزارش مسابقات ورزشی توسط خانم‌ها در رادیو اتفاق تازه‌ای نیست، در عین حال گفت: تازه بودن این اتفاق به این برمی‌گردد که برای اولین بار توانستیم در گزارش زنده مسابقات، ۱۰ ساعت را به رقابت‌های بانوان اختصاص دهیم؛ به گونه‌ای که مدت زمان گزارش مسابقات بانوان با گزارش مسابقات آقایان برابری می‌کرد و هیچ تبعیضی بین آن‌ها صورت نگرفت.

وی درباره هیجان گزارش مسابقات ورزشی بانوان گفت: دیدار این تیم‌ها و گزارش‌های آن به میزانی هیجان داشت و با استقبال خوبی مواجه شده بود که معاون صدای استان‌های گلستان زمان گزارش در استودیو پخش حضور داشت. در این دوره از مسابقات برای اولین بار ما نیز پا به پای گزارشگران آقا گزارشگری کردیم.
این گزارشگر در ادامه درباره‌ی استفاده بیشتر از بانوان گزارشگر در مسابقات مهم و تأثیر آن بر گرایش مخاطبان خانم به رادیو، گفت: با این اتفاق سیل مخاطبان خانم به سمت رادیو روانه می‌شوند چرا که در رادیو پوشش بانوان دیگر مهم نیست و شما در هر شرایطی می‌توانید بازی‌ها را گزارش کنید. به نظر من فدراسیون‌ها باید از رادیو درخواست کنند که بازی‌های بانوان پوشش داده شود. در این سری از مسابقات نیز حمایت همه جانبه فدراسیون باعث شد این اتفاق بیفتد و از موقعیت، بهترین استفاده را کردیم.
علاقمند با اشاره به اینکه پیش از این هم مسابقات مهم دیگر بانوان مثل بدمینتون، فوتسال ناشنوایان، تنیس و والیبال جسته و گریخته در رادیو گزارش شده است، یادآور شد: امسال برای اولین بار به لحاظ تعداد ساعت گزارش مسابقات کبدی (زو) بانوان رکورد داشتیم.
او سپس گفت: استقبال عجیب تماشاگران خانم در ورزشگاه نیز زبانزد خاص و عام بود. حتی در گزارش‌های زنده اشاره کردم که تماشاگران مسابقات کبدی همچون تماشاگران مسابقات فوتبال شور و هیجان داشتند اما با رعایت نکات اخلاقی و حفظ حرمت تیم رقیب، رسم مهمان‌نوازی را به جای آوردند.

این گزارشگر رادیو ورزش با اشاره به اینکه ۱۸ سال در رادیو فعالیت می‌کند، حضورش به عنوان یکی از بانوان گزارشگر در صداوسیما را این گونه ارزیابی کرد: جسارت و اعتماد به نفس بالا به من کمک کرد که بتوانم این رکوردشکنی را در رادیو در عرصه گزارشگری داشته باشم. یکی از موفقیت‌های گزارشگر به این است که خود در رشته‌های تخصصی فعال باشد. من نیز در رشته آمادگی جسمانی، دومیدانی، بدمینتون فعالیت داشتم و همچنین تجربه داوری داشتم و در بازی‌های کشورهای اسلامی داور خط بوده‌ام. در حال حاضر نیز فعالیت حرفه‌ای خود را در رشته والیبال و آمادگی جسمانی دنبال می‌کنم.
او سپس با اشاره به محدودیت‌های گزارش مسابقات بانوان در صداوسیما، تصریح کرد: همزمان با شروع بازی‌های بانوان همه آقایان باید سالن را ترک کنند؛ بنابراین از آنجا که ما صدابردار خانم برای گزارش نداشتیم، از طریق تلفن همراه به شبکه رادیو متصل شدیم. اما در نهایت این رکوردشکنی اتفاق خوبی برای بانوان ما در عرصه ورزش است.
علاقمند در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود پیشنهادهای دیگری را به رییس سازمان صداوسیما و همچنین معاونت صدا در عرصه‌ گزارشگری بانوان داشت. او گفت: خواهشم از رییس سازمان صداوسیما و آقای شاه‌آبادی این است که تدابیری بیاندیشند. در حال حاضر نیروی کارآزموده‌ی زیادی در رادیو داریم و این نیست که به دنبال نیروی انسانی باشیم. فقط باید به این نیروها فرصت داده شود و برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا اتفاقات بهتری در عرصه ورزش بانوان و گزارشگری زنده آن بیفتد.
او با اشاره به اینکه در تلویزیون‌های دنیا هم مسابقات بانوان زنده پخش می‌شوند، گفت: تلویزیون ایتالیا را دیده‌ام که مسابقات بانوان را زنده پخش می‌کند؛ البته در تلویزیون خودمان ملاحظات مذهبی داریم که حق هم است اما برخی رشته‌ها امکان پخش زنده دارند. رشته‌هایی مثل تیراندازی‌، تیروکمان، تنیس روی میز در بخش بانوان. متأسفانه در شبکه خودمان گزارشگران آقا را برای بازی‌های بانوان اعزام می‌کنند.
علاقمند سپس یادآور شد: به نظرم با توجه با مراعات کردن فضای تصویری مناسب حتی برای ورزش والیبال هم امکان گزارشگری برای بانوان وجود دارد اما این باید مدیریت شود و از اهالی فن راهنمایی بخواهند. متأسفانه در حال حاضر در بخشی از برنامه‌های ورزشی بانوان سیما افرادی برای گزارش و اجرا حضور دارند که رزومه‌ای در ورزش حرفه‌ای کشور ندارند، اما رادیو ورزش نقطه قوتش این است که نیروهایی در آن فعالیت می‌کنند که از خانواده ورزش‌ هستند و این کمک بسیار زیادی به کیفیت برنامه می‌کند.
مائده علاقمند در پایان گفت: امیدوارم مسؤولان وارد این قضیه شوند و تمهیدات بهتری در راستای ورزش بانوان و پوشش مسابقات آن‌ها در صداوسیما صورت بگیرد.
در فایل صوتی زیر می‌توانید نمونه گزارش این گزارشگر زن صداوسیما را بشنوید:
انتهای پیام
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 9561
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *