800
۰

از نگرانی‌های توئیتری ظریف تا واکنش محتاطانه ناتو به جنگ شهری در ترکیه

ایالات متحده آمریکا، روسیه، ناتو و اتحادیه اروپا همه به طور مشترک از لزوم برقراری ثبات در ترکیه سخن گفتند. در پی این کودتا، مقامات جهان نسبت به این واقعه واکنش‌هایی را نشان دادند.
fgdegf
fgdegf
به گزارش شستون به نقل از دانا ،بینالی (بن علی) ایلدیریم نخست وزیر ترکیه نیمه شب گذشته از کودتای نظامی در این کشور خبر داد.
  وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش خبر داد.   ایالات متحده آمریکا، روسیه، ناتو و اتحادیه اروپا همه به طور مشترک از لزوم برقراری ثبات در ترکیه سخن گفتند. در پی این کودتا مقامات جهان نسبت به این واقعه واکنش‌هایی را نشان دادند.    ابراز نگرانی ظریف از بحران ترکیه   محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به کودتای نظامی در ترکیه در حساب توئیتری خود از بحران به وجود آمده در ترکیه عمیقا ابراز نگرانی کرد.

وی دراین پیام تاکید کرد: دموکراسی، ثبات و امنیت مردم ترکیه بالاترین اولویت است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت وحدت و احتیاط تاکید کرد.   عکس/ واکنش توییتری ظریف به کودتا در ترکیه   محمدجواد ظریف در توئیت جدیدی نوشت: دفاع شجاعانه مردم ترکیه از دموکراسی و دولت منتخب ثابت کرد کودتا در منطقه ما جایی ندارد و محکوم به شکست است.     وزیر اطلاعات: با دقت تحولات ترکیه را دنبال می کنیم     حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات کشورمان در واکنش به تحولات اخیر ترکیه گفت: مرزها در کنترل کامل است و نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حد ضرورت به حال آماده باش درآمده اند.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: برای ترکیه آرزوی امنیت و ثبات می کنیم.    واکنش موگرینی، تاسک و یونکر به وقایع ترکیه   «دونالد تاسک» و «ژان کلود یونکر» روسای اتحادیه اروپا نیز با اعلام حمایت از دولت اردوغان خواهان بازگشت هر چه سریعتر اوضاع به حالت عادی شدند.

این دو در بیانیه ای مشترک به همراه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ترکیه به عنوان شریکی کلیدی برای اتحادیه یاد و حمایت خود را از دولت منتخب، نهادهای دموکراتیک و قوانین این کشور اعلام کردند.    رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که با نمایندگان این اتحادیه در آنکارا در تماس است.

واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیهفدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که رخدادهای اخیر ترکیه را به دقت رصد می‌کند، اعلام کرد که با نمایندگان این اتحادیه در آنکارا در تماس است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خواستار احترام به نهادهای دموکراتیک در ترکیه شد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: به طور مداوم با نمایندگان خود در آنکارا و بروکسل در تماس هستیم.

موگرینی همچنین خواستار خویشتنداری از سوی جناح‌های مختلف در ترکیه شد.    ابراز نگرانی اوباما نسبت به کودتای نظامی ترکیه    شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور نسبت به وضعیت ترکیه در پی وقوع کودتا در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

شورای امنیت ملی آمریکا در پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت پیش آمده، تحولات این کشور را به دقت رصد می‌کند.

واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیهرئیس جمهوری آمریکا در واکنش به کودتای صورت گرفته در ترکیه با انتشار پیامی اعلام کرد، تمامی گروه‌ها در این کشور باید از دولت منتخبی که به صورت دموکراتیک روی کار آمده است، حمایت کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما با جان کری درباره حوادث ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف تأکید کردند که همه طرف‌ها در ترکیه باید از دولت منتخب این کشور حمایت کنند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که اوباما از اوضاع و تحولات ترکیه مطلع شده و در جریان تحولات جدید قرار خواهد گرفت.    عبدالله گل از اردوغان حمایت کرد   رئیس جمهور پیشین ترکیه در مصاحبه‌ای از اردوغان اعلام حمایت کرده است.   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیه
عبدالله گل رئیس جمهور پیشین ترکیه از اردوغان اعلام حمایت کرد. وی هم اکنون در مصاحبه با شبکه ان تی وی ترکیه از نیروهای ارتش خواست تا در اولین فرصت به پادگانهای خود بازگردند.    شمخانی: با نگرانی وقایع را تحت‌نظر داریم   علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی لحظاتی قبل در واکنش به رخدادهای ترکیه اعلام کرد: ما بدقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می‌دانیم.  واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیه
شمخانی اظهار داشت:کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.    وزارت خارجه ایران: هموطنان محل اقامتشان در ترکیه را ترک نکنند   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیهدر اطلاعیه وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تحولات اخیر ترکیه آمده است: هموطنان گرامی مقیم ترکیه و مسافران محترمی که به جمهوری ترکیه سفر نموده اند، لطفا تا اطلاع ثانونی از ترک محل اقامت و حضور در هرگونه تجمع خودداری و هشدارهای مقامات ذیربط امنیتی جمهوری ترکیه را مد نظر قرار دهند.   وزارت خارجه فرانسه نیز در پی کودتای اخیر در ترکیه از اتباع خود در این کشور خواست تا در منازل خود باقی بمانند.   همچنین سفارت اسپانیا در ترکیه نیز از تمامی اسپانیایی هایی که در این کشور بسر می برند درخواست کرده از خانه ها و هتل های خود خارج نشوند.   از آلمان نیز خبر رسید که پس از این حوادث، وزارت خارجه این کشور به شهروندان خود در آنکارا و استانبول هشدار داد که بسیار محتاط باشند و منازل و هتلهای خود رو ترک نکنند.     فرمانده سپاه سوم ارتش استانبول: سربازان به پادگانها بازگردند   فرمانده سپاه سوم ارتش استانبول که جزو کودتاگران بود و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است در یک سخنرانی تلویزیونی به نیروهای ارتش فرمان بازگشت به پادگانها را داد. وی بر تبعیت از سلسه مراتب فرماندهی تاکید کرد.    ناتو خواستار احترام به نهادهای دموکراتیک و قانون اساسی ترکیه شد   ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو خواستار احترام کامل به نهادهای دموکراتیک و قانون اساسی ترکیه شد.   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیه    نخست وزیر ترکیه: مردم امشب نخوابند   بن‌علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه که به دلیل دراختیار گرفتن شبکه دولتی ترکیه (TRT) توسط کودتاگران، مجبور شده از شبکه‌های غیردولتی با مردم سخن بگوید در مصاحبه با شبکه خصوصی «اولکه تی وی» از ملت ترکیه خواسته که امشب نخوابند و برای دفاع از دموکراسی در ترکیه در خیابان‌ها حضور داشته باشند.   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیه    واکنش معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به کودتا در ترکیه   حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران در توئیتر خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم و نظامهای برآمده از انتخابات را از ممهترین اصول خود می‌داند؛مردم مسلمان و همسایه ترکیه حاکمیت خود را پس خواهند گرفت. ماهیچگاه در برابر کودتا و نقض حاکمیت مردم بی تفاوت نبوده ایم، لذاتحولات ترکیه را با حساسیت پیگیری کرده ورای مردم راتعیین کننده می‌دانیم.    ابراز نگرانی کرملین نسبت به کودتای ترکیه   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیهسخنگوی کرملین نسبت به وضعیت رخ داده در ترکیه به دنبال وقوع کودتای نظامی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد، روسیه خواستار سریع‌ترین راه‌حل برای بهبود وضعیت کنونی در ترکیه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که روسیه نسبت به وضعت کنونی ترکیه بسیار نگران است اما در حال حاضر تعریف دقیقی از رویدادهای این کشور ندارد.

پسکوف تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعاتی که ما بتوانیم بر اساس آن تعریف درستی از اتفاق‌های ترکیه داشته باشیم، در اختیار نیست.

به گفته این سخنگوی کرملین، پوتین تاکنون تماسی با اردوغان یا سازمان‌دهندگان کودتا نداشته است.

وی افزود که رئیس جمهوری روسیه به طور مداوم آخرین تحولات کودتای ترکیه را رصد می‌کند.   «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر از طرفین درگیر در ترکیه خواسته بود تا از خونریزی پرهیز کرده و مشکلات کشور را با پیروی از قانون اساسی حل و فصل کنند.

قرار است وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که ساعتی پیش در «اولان باتور» مغولستان با حضور موگرینی جلسه ای اضطراری برگزار کردند، بار دیگر در روز دوشنبه در بروکسل و این بار با حضور کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای بررسی کودتای نظامی ترکیه، تشکیل جلسه دهند.     بان کی مون: دخالت نظامی در امور داخلی هر دولتی غیر قابل پذیرش است   «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن محکوم کردن کودتای نظامی ترکیه، خواهان پیروی طرفین درگیری از قوانین مدنی شد.   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیه
به گفته وی، دخالت نظامی در امور داخلی هر دولتی غیر قابل پذیرش است.    واکنش مرکل به کودتای نظامی در ترکیه   واکنش ها به کودتای نظامی در ترکیه«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز خواهان احترام به نظام دموکراتیک و دولت منتخب ترکیه شد و از لزوم تلاش برای حفظ جان مردم این کشور سخن گفت.   «کلادیا روت» معاون رئیس پارلمان آلمان نیز نسبت به خطر جنگ داخلی در ترکیه ابراز نگرانی کرد.
«اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت این کشور نیز بر محترم شمردن نظام دموکراتیک ترکیه و بکارگیری تمام توان برای حفظ جان مردم تاکید کرد.
وزارت دفاع آلمان نیز تاکید کرد که کودتای ترکیه هیچ تاثیری بر وضیعت سربازهای آلمانی که در چارچوب ماموربت ضد داعش غرب در پایگاه هوایی «اینچرلیک» ترکیه مستقر هستند، ندارد.
  انگلستان نیز با صدور بیانه ای از اتباع بریتانیایی حاضر در ترکیه خواست تا از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند.   «الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان، از دیگر همسایگان ترکیه، نیز حمایت خود را از دولت منتخب این کشور اعلام کرد. گفته می شود که وی قرار است امروز شنبه تماسی تلفنی با اردوغان داشته باشد.    بیانیه جنبش النهضه تونس در پی کودتا در ترکیه   در پی رخدادهای اخیر ترکیه، «راشد الغنوشی» رئیس جنبش «النهضه» تونس کودتای نظامی در ترکیه را محکوم کرد.
وی بامداد شنبه در بیانیه ای که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد نوشت: در پی تلاش شماری از نیروهای ارتش ترکیه برای کودتا علیه خواست ملت و نهادهای منتخب آن، جنبش النهضه این اقدام را محکوم می کند و آن را ناقض اراده و خواست ملت ترکیه و نهادهای قانونی و دمکراتیک می داند.
در این بیانیه همچنین آمده است که جنبش النهضه همبستگی کامل خود را با ملت ترکیه و نیروهای مدنی آن اعلام می دارد و از مشروعیت دموکراسی در این کشور حمایت می کند و تلاش ملت ترکیه و دیگر قوای سیاسی این کشور را در رویاروی با کودتا می ستاید.
این بیانیه می افزاید:حزب النهضه از سایر نیروهای دموکراتیک در تونس و جهان عرب و کل منطقه نیز می خواهد این کودتای خطرناک را محکوم و از گزینه دموکراسی در چهارچوب دولت قانون حمایت کنند.   کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس   «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز درپی حوادث اخیر ترکیه با ارسال پیامی حمایت خود از دولت ترکیه و دموکراسی در آن کشور را اعلام کرد.
عزت بگوویچ در پیام خود از دولت منتخب ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور حمایت کرد.
وزارت خارجه مصر نیز پس از کودتای اخیر در ترکیه از مصری های ساکن این کشور خواست تا در منازل باقی خود بمانند و به اماکن بحرانی نزدیک نشوند.
همچنین وزیر دفاع پاکستان نیز در واکنش به تحولات اخیر ترکیه گفت: حکومت نظامی، حکومت قانون نیست.
مقامات دولتی اسپانیایی هم پس از رخدادهای اخیر در ترکیه اعلام کردند که «ماریانو راخوی» نخست وزیر موقت اسپانیا بسیار گوش به زنگ تمام اخبار این کودتا از سوی سفارت اسپانیا در ترکیه و مسئولان وزارت خارجه است.   کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس
بلغارستان نیز پس از حوادث اخیر ترکیه کنترل در مرزهای خود با این کشور را تقویت کرد و از شهروندان خود خواست تا کودتا ادامه دارد به ترکیه سفر نکنند.
تلویزیون دولتی یونان نیز بلافاصله پس از رخدادهای اخیر ترکیه گزارش داد که نخست وزیر از طرف وزارت دفاع یونان در جریان اوضاع ترکیه قرار می گیرد.
همچنین وزارت حفاظت این کشور نیز جلسه ای اضطراری در این خصوص تشکیل داده و «نیکوس کوجی» سفر خود در مغولستان را ناتمام و بسوی آتن پرواز کرده است.
وزارت حفاظت یونان همچنین اعلام کرد که با توجه به شرایط حاکم در ترکیه، نیروهای پلیس شهری مرزی یونان و گارد ساحلی این کشور به حالت آماده باش در آمده است.  
همچنین شرکت هواپیمایی «لوفت هانزا» هم تمام پروازهای خود به ترکیه را قطع کرد.
«نبویشا ستفانوویچ» وزیر کشور صربستان نیز بلافاصله پس از رخدادهای اخیر ترکیه در گفت وگویی با «تانیوگ» خبرگزاری رسمی این کشور از نشست خود در دولت صربستان با «آلکساندار ووچیچ» نخست وزیر این کشور درباره وقایع کنونی در ترکیه خبر داد.
وزیر کشور صربستان همچنین اشاره کرد که احتمالا این نشست چندین ساعت طول خواهد کشید زیرا حوادثی که در ترکیه در حال رخ دادن است پیامدهای گسترده ای برای صربستان، بحران مهاجرین، امنیت و دیگر چالش های امنیتی در بر خواهد داشت.
«ستفانوویچ» در ادامه اشاره کرد که نهادهای کشور روز شنبه اقداماتی را برای وضعیت کنونی از جمله مهاجرین و چالش های در ارتباط با تروریسم و دیگر تهدیدات اتخاذ می کنند تا به اینصورت از شهروندان حفاظت شود.
وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی به اخذ تصمیم های مهمی نیاز دارد، افزود: روشن است برخی از آژانس های اطلاعاتی خارجی در تحولات کنونی در ترکیه دست دارند.
وی تاکید کرد: بلگراد اقداماتی را انجام خواهد داد تا امنیت کامل در صربستان حفظ شود.   کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس
وزیر کشور صربستان افزود: واقعا ریاکارانه است که این کودتا به دلیل حفاظت از نظام دموکراتیک انجام شده و برای همه روشن است که امروز چه حوادثی در ترکیه اتفاق می افتد.
همچنین مسئولان سفارت صربستان در آنکارا هم در گفت وگو با «تانیوگ» خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کردند که از نزدیک وضعیت در ترکیه را دنبال می کنند.
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب: 1554
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *