800
۰
هشدار درباره یک گیاه خطرناک؛

رشد گیاه مرگ‌بار «سنبل آبی» در شمال کشور/ مردم و مسافران شمال مواظب این مهمان ناخوانده باشند +عکس

رییس اداره محیط زیست بابل از وجود گیاه مهاجم سنبل آبی یکی از 100 گونه خطرناک جهان در یکی از آب‌بندان‌های این شهرستان خبر داد.
سنبل ابی
سنبل ابی
 به گزارش شستون به نقل از بلاغ، نعمت‌الله قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار مار اظهار کرد: سنبل آبی با نام علمی Eichhornia crassipes یکی از 100 گونه گیاهی خطرناک شناخته شده جهان این روزها در یکی از آب بندان‌های بابل به وفور دیده شده است.

وی افزود: با توجه به خطرات ناشی از حضور این گیاه مهاجم در تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها، کشاورزی و خسارت به قایقرانی و تاسیسات به‌ویژه اکوسیستم‌های طبیعی و چرخه آبزیان، طی برگزاری نشست با کارشناسان به دنبال بررسی ابعاد این مسئله هستیم.
v3_slide0032_image005
رییس اداره محیط زیست بابل تصریح کرد: با توجه به تحقیقات اولیه صورت گرفته، فعلا این گونه مهاجم گیاهی خطرناک در آب‌بندان آغوزبن بابل در حال انتشار است و به دنبال راهکارهای مناسب برای جلوگیری از رشد این گیاه خطرناک که اکوسیستم طبیعی منطقه را مورد حمله قرار می‌دهد از دیگر دستگاه‌های مرتبط مانند فرمانداری، اداره شیلات، کشاورزی و مردم منطقه کمک و همکاری می‌طلبیم.

این مسئول با اشاره به استفاده‌های نامناسب از این گیاه برای تزئینات و گل کاری ماشین مجالس و یا استفاده تزئینی در منزل، خاطرنشان کرد: این گیاهان نباید با نیلوفر آبی اشتباه گرفته شود، این گیاه بسیار مقاوم و ظرفیت بالایی برای جذب فلزات سنگین از جمله کروم، کبالت، نیکل، سرب و جیوه دارد که می‌تواندحتی در برخی موارد سمی نیز باشد چون خود عامل جذب برخی مواد سمی است.

قنبری اضافه کرد: در کمیته کارشناسی مواردی مانند بررسی و مکان‌یابی رشد سنبل آبی در مناطق دیگر شهرستان بابل، جلوگیری از رشد این گونه مهاجم، آگاهی بخشی به مردم مناطق تحت تاثیر و سپس عموم مردم، جلوگیری از مضرات بیشتر این گونه مهاجم برای آبزیان و خسارات احتمالی ناشی از گسترش این گیاه، رصد بازارها و بازارچه‌های محلی برای جلوگیری از فروش این گیاه و در نهایت جلوگیری از تکثیر این مهمان ناخوانده با روش‌های مناسب علمی و عملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در پایان با تشکر از همکاری اهالی منطقه آغوزبن خواستار همکاری همه بابلی‌ها به‌ویژه دوست‌داران طبیعت در این زمینه شد و از عموم مردم خواست در صورت مشاهده این گیاه خطرناک با شماره 32190154 تماس بگیرند تا کارشناسان در اسرع وقت پیگیری کنند.

به گزارش بلاغ، گیاه سنبل آبی یکی از سریع‌الرشدترین گیاهان شناخته شده، بومی مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری آمریکای جنوبی به خصوص حوضه آمازون همراه با تولید مقادیر زیادی از دانه و قابلیت دوام ۳۰ساله است. این گیاه می‌تواند دریاچه‌ها،حوضچه‌ها و زمین‌های کشاورزی را به طور کامل پوشش دهد و باعث نرسیدن نور خورشید به گیاهان آبزی و همچنین ماهی‌ها و لاک‌پشت‌ها و از بین رفتن آن‌ها شود. انتهای پیام/رض
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 1689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *