800
۰
احتمال انحلال فراکسیون امید/

یک "امید" کوچک در بهارستان

با انشقاق به وجود آمده در فراکسیون امید، بی‌هیچ تعارفی باید این فراکسیون را یک اقلیت محض در مجلس شورای اسلامی نامید که رئیس آن حتی نتوانست امکان ریاست بر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را هم کسب کند.
شورای عالی
شورای عالی
به گزارش شستون به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیروزی لیست "امید" در تهران، محمد رضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از تشکیل فراکسیون "امید" در مجلس خبر داد.
هر چند عارف اظهار امیدواری کرده بود که این فراکسیون با حدود 168 نماینده آغاز به کار کند، اما 103 رای ماخوذه وی در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس در مقابل 173 رای ماخوذه توسط علی لاریجانی به ابهامات موجود در خصوص کثرت گروه‌های سیاسی در مجلس خاتمه داد و اصولگرایان را پیروز انتخابات هیئت رئیسه مجلس کرد.
پس از شکست عارف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس، فعالان اصلاح‌طلب، اصلاح‌طلبان مجلس و رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته با این جریان سیاسی موج انتقاد نسبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را آغاز کردند و القاب ناشایستی از قبیل سیب زمینی و خائن را به نمایندگان مردم نسبت دادند؛ هم‌چنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس هم در همین راستا گفت: " متاسفانه خیلی‌ها که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند، زنبیلشان را جای دیگری بردند."
اما شکست عارف در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس خبر از انشقاقی بزرگ در دل فراکسیون امید می‌داد، انشقاقی که پس از گذشت چند ماه با تشکیل فراکسیون "اعتدال" فراگیر شد.
احتمال انحلال فراکسیون امید
هنوز چند روزی از تشکیل فراکسیون اعتدال نگذشته بود که عبدالرضا هاشم‌زائی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: اگر فراکسیون "اعتدال" رسما آغاز به کار کند، دیگر فراکسیون "امید"ی نخواهد بود، چرا که با این‌کار، اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه از یکدیگر جدا شده‌اند.
هاشم‌زائی با بیان اینکه عنوان "امید" به دلیل ائتلاف میان اصلاحات و اعتدال و توسعه برای فراکسیون انتخاب شده است افزود: اگر اعتدالیون از فراکسیون امید جدا شوند دیگر ائتلافی در کار نخواهد بود و نیروهای اصلاحات هم با عنوان فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس فعالیت خواهند کرد.
 
"اعتدال" برای کسی تعیین تکلیف نمی کند
غلامعلی جعفرزاده نائب رئیس موقت فراکسیون اعتدال در گفت‌وگو با خبرنگار دانا؛ گفت: فراکسیون امید متشکل از اصلاح طلبان، مستقلین و معتدلین است؛ کجا همه‌ی اعضای این فراکسیون اصلاح‌طلبان بوده‌اند که همه را به نفع خودشان مصادره می‌کنند؟، در انتخابات یک اجماعی بین نیروهای معتدل و اصلاح‌طلبان صورت گرفت و تمام شد.
وی در پاسخ به اظهارات هاشم‌زائی مبنی بر اینکه  اگر فراکسیون "اعتدال" رسما آغاز به کار کند، دیگر فراکسیون "امید"ی نخواهد بود عنوان کرد: ما برای کسی تعیین تکلیف نمی‌کنیم، هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند ما برای خودمان تعیین تکلیف می‌کنیم.
 
ریزش فراکسیون امید حاصل جریان‌های کوتاه مدت است
از طرف دیگر محمدرضا بادامچی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به انشقاق به وجود آمده فراکسیون امید اظهار داشت: این ریزش در ائتلاف‌ها طبیعی است چرا که عده‌ای در یک مقطعی برای رسیدن به هدفی مشترک دورهم جمع می‌شوند و اختلافات خود را برای پیش‌‌بردن کار کنار می‌گذارند؛ لذا درصد کمی از گروه‌ها باگذر زمان ریزش می‌کنند اما این ریزش‌ها ترمیم می‌شود و نیروهای دیگری جایگزین آن‌ها می‌شوند.
 نماینده مردم در تهران در مجلس با بیان اینکه برخی افراد و گروه‌ها در کشور ما پایدار نیستند عنوان کرد: این ریزش‌ها در جریان اصلاحات و فراکسیون امید پایدار نخواهد بود و حاصل گروه‌ها و جریان‌های کوتاه مدت است.
 
فراکسیون اعتدال بدون منشور و منظومه فکری است
اما اظهارنظرات در خصوص انشقاق به وجود آمده در لیست امید، به نمایندگان ختم نشد و پای فعالان حزبی را هم به این موضوع باز کرد؛ مجید محتشمی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با دانا با اشاره به تشکیل فراکسیون "اعتدال" و انشقاق به وجود آمده در فراکسیون امید عنوان کرد: فراکسیون "اعتدال" بدون منشور و منظومه فکری است و تشکیل شده از افرادی است که خودشان سعی داشتن با رایزنی و لابی وارد فهرست امید شوند.
وی ادامه داد: چند نفری مثل آقای بهروز نعمتی و کاظم جلالی تمام تلاشی که داشتند این بود که از طریق فهرست "امید" وارد مجلس شوند، چرا که همه اتفاق‌نظر داشتند که این افراد در شرایطی وارد مجلس خواهند شد که در لیست امید عضو باشند.
رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه از ابتدا هم امیدی به اتحاد و اتفاق نظر با این چند اصولگرا در مجلس نبود اظهار داشت: فراکسیون امید باید امیدش را از این دوستان قطع کند، چرا که این‌ها مثل خانم راستگو در شورای شهر عمل کردند؛ با تابلوی اعتدال و گرایش اصولگرایی وارد مجلس شدند و اکثریت را به نفع اصولگرایان معتدل تغییر دادند.
محتشمی گفت: با تشکیل فراکسیون "اعتدال" همه‌ی مردم متوجه این امر شدند که نمی‌توان کشور را با منظومه فکری و منشوری در قالب فراکسیون "اعتدال" اداره کرد.
 
یک "امید" کوچک در بهارستان
با انشقاق به وجود آمده در فراکسیون امید، بی‌هیچ تعارفی باید این فراکسیون را یک اقلیت محض در مجلس شورای اسلامی نامید که رئیس آن حتی نتوانست امکان ریاست بر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را هم کسب کند؛ اما اهالی "امید" چندان هم نباید ناامید باشند، چرا که هر اقلیتی هرچند با 50-40 عضو در سابقه ذهنی بهارستان دارای اثرگذاری‌هایی ولو اندک بوده است.
 
انتهای پیام/
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 1914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *