800
۰
مسئولان تدبیری کنند؛

آبزار؛ روستایی که مردمانش ساعت ها از نعمت آب بی بهره اند

آبزار یکی از روستاهای شهرستان سیروان است که مردمانش ساعت ها در طول روز از نعمت آب بی بهره اند و این کم آبی و قطعی مکرر آب امان آنها را بریده است.
آب
آب
 به گزارش شستون نقل از سیروان نوین، آبزار یکی از روستاهای شهرستان سیروان است که در حدود 15 کیلومتری شهر لومار، مرکز شهرستان واقع شده است.
اکثر اهالی این روستا به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول بوده  و از این طریق امرار معاش می کنند. این روزها این اهالی سخت کوش با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و از بسیاری از امکانات اولیه محروم هستند.
یکی از مشکلات اساسی این روستا، کمبود آب شرب است بطوریکه مردمانش ساعت ها در طول روز از این نعمت الهی بی بهره اند.
ساکنان این روستا فکر نمی کردند روزی فرا رسد که سهمشان از آب شرب بهداشتی تنها پمپاژ چند ساعته آب در شیرها آنهم به صورت شیفتی باشد.
نبود دلخشوی برای ماندگاری
قدرت رمضانی، یکی از اهالی روستای آبزار در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین گفت: چه کسی می تواند ادعا کند که اینجا آبادی است؟ جایی که مردم حتی از حق داشتن ابتدایی ترین امکانات که داشتن آب است محرومند چطور می شود که نامش را آبادی و روستا گذاشت؟
وی اظهار کرد: ارائه خدمات مختلف در این جا بسیار کم و نامناسب است و درخواستهای مکرر ما از مسئولان تاکنون راه به جایی نبرده و ما به اجبار و به امید داشتن احتمالی روزهای خوش صبوری کرده و سکوت اختیار کرده ایم.
این فرد با بیان اینکه دیگر دلخوشی برای ماندن در این دیار ندارم افزود: دو فرزند دارم که نیاز به رسیدگی فراوان دارند اما نبود آب ما را با مشکل مواجه کرده است.
رمضانی تصریح کرد: می خواهم بدانم که آیا مسئولان حاضرند برای حتی یک روز با شرایط موجود ما زندگی کنند؟
مسئولان برای رفع مشکل آب روستای آبزارچاره ای کنند
خانم خانه داری نیز به خبرنگار سیروان نوین گفت: از صبح که از خواب بیدار می شویم چشممان به دنبال آب مصرفی است که برای چند ساعت در ابتدای روز در لوله جریان می یابد تا شاید با پر کردن مخازن خود از این آب، بتوانیم به امورات روزمره مان آنهم به شکلی ابتدایی، سخت و نامناسب ادامه دهیم.
وی افزود: شستشوی ظرفها و لباسها، درست کردن غذا و حتی حمام کردنمان به دلیل نبود آب به یک دغدغه و دردسری برایمان تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: متاسفانه دولت مردان فقط شعار می‌دهند، چرا این روستاها پس از طی چندین سال همچنان همانند یک روستای ساده و با کمبود امکانات باقی مانده است.
این خانم خانه دار اظهار کرد: دیگر از این وضعیت خسته شده ایم و تحمل ادامه این شرایط را نداریم، مسئولان چاره ای کنند و این مشکل را به صورت اساسی حل و فصل کنند.
قطعی مکرر و کم آبی امان اهالی روستا را بریده است
دیگر ساکن آبزار با اشاره به اینکه سهمیه آب مصرفی روزانه شان چندساعت در طول شبانه روز است، گفت: موضوع قطعی مکرر و کم آبی امان مردمان این روستا را بریده ومشکلات فراوانی برای آنها به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر مردمان این روستا ساعت ها در طول روز از نعمت آب بی بهر ه هستند، اظهار کرد: مسئولان همواره به مردم این امیدواری را داده و می دهند که مثلا پس از فلان رخداد وضعیت آب بهتر می شود اما این مشکل نه تنها رفع نمی شود بلکه استمرار و پایداری آن ادامه دارتر و اوضاع وخیم تر می شود.
این ساکن روستای آبزار تاکید کرد: در اطراف و نزدیکی این روستا چشمه یا منبعی آبی دیگر که اهالی روستا بتوان آب مورد نیاز خود را از آن تامین کنند وجود ندارد و تنها محل تامین آب این روستا، از طریق همین لوله های آب است.
وی ادامه داد: لذا نبود چندین ساعته آب در لوله ها آنهم برای روستای که مردمان آن کشاورز و دامدار هستند کلافه کننده است.
این فرد از مسئولان خواست که قبل از خالی شدن روستا از سکنه برای رفع مشکل آب آن چاره بیاندیشند.
با نگاهی منصفانه به وضعیت روستاه مذکور که البته همانندشان در کل کشور و به ویژه در ایلام کم نیست برداشت می‌شود که قرن 21 و عصر تکنولوژی زمان مناسبی برای وجود چنین روستاهایی با کمبودهای گسترده نیست؛ زمانی که همچنان زنان و مردان برای مقداری آب شرب باید ساعت ها چشم انتظار بنشینند تا شاید آبی در لوله ها جاری شود و اندکی آب ذخیره کنند.
باید دید در سال پایانی دوره خدمت دولت یازدهم که قرار بود مشکلات مردم به ویژه روستاها را رفع کند چه اتفاق خوشایندی برای این روستا رقم خواهد خورد.
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 2063
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *