800
۰

حذف ایران از حج شرط اسرائیل در همکاری با عربستان/سعودی‌ها با رشوه کشورهای ضعیف را وادار به سکوت کردند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسئله حج بسیار مهم است و یک سری پشت پرده‌هایی در پس سیاسی‌ کاری‌های عربستان سعودی وجود دارد که از وضعیت امنیتی اسرائیل در مناسک حج استفاده می‌کنند و یکی از شروط رژیم صهیونیستی برای این همکاری امنیتی، منع حضور حجاج ایرانی در مناسک حج است.
rsthh
rsthh
به گزارش شستون به نقل از دانا، عربستان سعودی کارنامه سیاهی در کشتار مسلمانانی دارد که برای زیارت خانه خدا به سرزمین حجاز سفر می‌کنند. طی سال های اخیر بی کفایتی و عدم مدیریت سعودی ها در برگزاری مراسم میلیونی حج بارها از سوی فعالان سیاسی و رسانه‌ای گوشزد شده است اما گویا تا زمانی که فاجعه ای بزرگ رخ ندهد، مقامات کشورهای اسلامی این هشدارها را جدی نمی گیرند. هرچند حادثه منا که به کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر از حجاج شد، تنها حادثه از این دست طی این سال‌ها نیست اما بی شک فجیع‌ترین آنهاست. این فاجعه تنها چند روز پس از سقوط یک جرثقیل در صحن مسجدالحرام رخ می‌دهد که طی آن ۱۰۷ زائر خانه خدا در حرم امن الهی جان باختند. وقوع این حوادث مرگبار که کفایت سعودی ها در میزبانی کنگره جهانی حج را به شدت زیر سوال برده در حالی است که مقامات این رژیم مدعی بودند با به خدمت گرفتن بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی تلاش کرده‌اند مراسمی آرام و ایمن را برای زائران رقم بزنند.
در گفت‌وگوی "خبرنگار " با حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه به بی‌کفایتی عربستان در اداره مناسک حج، سکوت کشورهای مسلمان در مقابل فاجعه بزرگ منا، وضعیت کنونی عربستان و نامه حضرت آقا پرداختیم که مشروح آن پیش روی شماست.
* آیا آل سعود صلاحیت برگزاری مناسک حج را دارند؟
در واقع آل سعود در طول سال های گذشته مخصوصاً بعد از حادثه دردناک منا ثابت کردند که شرایط و اهلیت لازم را برای اداره حرمین شرفین و برگزاری مراسم حج به صورت مطمئن ندارند. این امر در حقیقت نشان می‌دهد که رژیم آل سعود به دلیل ساختار شکننده‌ای که دارد و تقابل جریان‌های سیاسی در قدرت عربستان به ویژه دو قبیله الشمری و السدیری در عربستان الان وضعیت خدمات رسانی و تأمین امنیت حجاج بیت الله الحرام در پایین ترین سطح خودش رسیده است و رژیم آل سعود به علت مشغول شدن در مسائل جانبی از جمله حمله به مردم بی دفاع یمن و همچنین سوریه و عراق از مسائل مهمی بوده که موجب شده حوادث دردناکی در مناسک حج رخ بدهد. لذا به نظر می رسد که جهان اسلام به ویژه سازمان همکاری های اسلامی باید براساس بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به حجاج بیت الله الحرام عمل کنند و یک کمیته ای با شرکت کشورهایی که دارای تجربه میدانی و عملی در این خصوص دارند یک کمیته‌ای تشکیل بشود تا بر مسائل حج و تأمین خدمات لازم به حجاج بیت الله الحرام تشکیل بشود و با رژیم آل سعود در این خصوص همکاری داشته باشد مگرنه از این دست حوادث یعنی حوادثی که در سال گذشته در منا اتفاق افتاد در آینده هم رخ خواهد داد و به همین دلیل یک مقایسه اجمالی میان زائران حرم امام حسین(ع) و حجاج بیت الله الحرام نشان می دهد که تفاوت های زیادی در مسئله ارائه خدمات لازم به زائران امام حسین و حجاج بیت الله الحرام وجود دارد و در سال گذشته و قبل از آن بیش از بیست میلیون زائر از 80 کشور مختلف جهان وارد کربلا شدند و در اربعین امام حسین به زیارت پرداختند علی رغم این که کربلا شهر کوچکی است وضعیت امنیتی ناپایداری دارد و در طول این مدت هیچ اتفاقی برای زوار امام حسین رخ نداد در حالیکه عربستان از دادن خدمات به دو میلیون حاجی ناتوان است.
*آیا ملت‌های دیگر این فاجعه را فراموش کردند یا می‌کنند؟
متأسفانه عربستان سعودی به دلیل برخورداری از توان مالی بالا و برخورداری از یک‌صد شبکه ماهواره‌ای جریان‌سازی‌های زیادی را علیه حجاج انجام داد. حتی با پرداخت رشوه به برخی از کشورهای ضعیف اسلامی این کشورها را با خود همراه ساخت و به همین دلیل به نظرمی‌رسد که عربستان سعودی به دلیل داشتن لابی گسترده می تواند اجماع زیادی علیه کشورهای مستقل جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. حضور و نفوذ عربستان در اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی بسیار بالاست و در عین حال به عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل پرداخت رشوه به برخی از کشورهای عربی و اسلامی آنان را در روال حادثه منا وادار به سکوت کرد.
*باید برای این خانواده‌های شهداء یک کاری در راستای تسلی خاطر انجام داد یا به تعبیری سکوت مسلمانان را شکست؛ به نظرشما ایران در این شرایط باید چه اقدامی انجام دهد؟
دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه و سازمان حج و زیارت می بایستی در این خصوص یک کمیته مشترک تشکیل بدهد و این کمیته با سفر به کشورهای اسلامی در عین حال باید جریان سازی شدیدی در محافل بین المللی و اسلامی علیه عربستان انجام بدهد. همچنین جمهوری اسلامی ایران باید به سازمان ملل یک نمادی را ارائه بدهد که در سازمان ملل به یاد قربانیان و شهدای فاجعه منا در سازمان ملل ایجاد بکنند که همواره قربانیان فاجعه منا در یاد و ذهن ملل مختلف جهان باقی بماند. این حضور ایران در سازمان ملل و طرح این موضوع در سازمان ملل و درخواست از این سازمان برای ایجاد یک نمادی در سازمان ملل به یاد قربانیان فاجعه منا می تواند در عین حال آلام و رنج های بازماندگان و خانواده شهدای منا را التیام ببخشد. ضمن اینکه ایران باید در سازمان ملل، سازمان همکاری های اسلامی و دادگاه جنایات جنگی درخواست کند که یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی فاجعه منا تشکیل بدهد.
*شرایط عربستان سعودی را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
الان شرایط عربستان سعودی با توجه به بیماری ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه خود و تقابل دو جریان الشمری و السدیری در عربستان سعودی در واقع موجب شده که این رژیم الان در آستانه فروپاشی قرار بگیرد. کاهش شدید قیمت نفت و همچنین هزینه های سنگین مالی عربستان برای حمله به یمن و در عین حال به سوریه و عراق موجب شده که این کشور با کمبود بودجه مواجه بشود و به همین دلیل عربستان سعودی در آینده شاهد فروپاشی تدریجی خواهد بود و جریان های سیاسی در آینده در عربستان به صورت مسلحانه با هم به مقابله بپردازند.
*چند روز پیش حضرت آقا نامه‌ای نوشتند و جریان‌سازی و بازتاب بسیاری به دنبال داشت. بفرمایید مقصود مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از نگارش این نامه چه بود و چرا ایشان برای القای مفاهیم‌شان سخنرانی نکردند و به نوشتن روی آوردند؟
به هر حال به طور سنتی رهبر معظم انقلاب اسلامی  در جریان مناسک حج بیانیه‌هایی صادر می کنند با توجه به اینکه در گذشته بیانیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناسک حج به زبان های مختلف قرائت می شد و با توجه به اینکه در سال جاری حجاج ایرانی نتوانستند به مناسک حج عظیمت بکنند لذا رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه ای بسیار مهمی مسلمانان را مورد خطاب قرار دادند تا راهکاری برای اشراف بر مسئله حج و تشکیل یک کمیته حقیقت یاب و محاکمه رژیم آل سعود صورت بگیرد.
*در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
مسئله حج یک مسئله بسیار مهم است که نه تنها بعد دینی دارد بلکه بعد سیاسی دارد و به نظر می رسد الان یکسری پشت پرده هایی در پس سیاسی کاری های عربستان سعودی وجود دارد و از وضعیت امنیتی اسرائیل در مناسک حج استفاده می کنند و یکی از شرایط رژیم صهیونیستی برای همکاری امنیتی با عربستان منع حجاج ایرانی از حضور در مناسک حج است که به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی به شدت از تأثیرگذاری حجاج ایرانی بر روی حجاج دیگر وحشت دارند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 2552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *