800
۰
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

فرسایش کهن ترین میراث فرهنگی سراوان

گلایه مردم از فرسایش و بی توجهی مسئولین به آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهرستان سراوان
فرسایش کهن ترین میراث فرهنگی سراوان
به گزارش شستون؛ دزک یکی از روستاهای گردشگری سراوان به شمار می رود که پنج اثر تاریخی و کهن در این منطقه قرار گرفته و سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. 

مسجد جامع دزک یکی از آثار تاریخی این منطقه است که همچنان پا برجاست و نماز جمعه در آن برگزار می شود، اما به گفته روستاییان این روزها این بنا حال خوشی ندارد.

به گفته ساکنین روستای دزک درب چوبی و قدیمی مسجد جامع در حال تخریب است، از این رو از متولیان امر خواستار رسیدگی به این بنای تاریخی شدند.



حمزه ندرت زهی روئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سالهای گذشته جهت حفظ بنا، مرمت بخشی از مسجد صورت گرفته است، از جمله دیواره شمالی مسجد و همچنین بخشی از سقف بنا ترمیم و تیر های چوبی شکسته در سقف تعویض گردید، که این امر در اواخر دهه هشتاد توسط میراث فرهنگی انجام شد.



وی در خصوص آسیب دیدگی های اخیر تصریح کرد: در سال نود با هدف اصلاح سیم کشی و روشنایی مسجد و تعویض شبکه داخلی برق که بصورت رو کار بوده، کنده کاریهایی صورت گرفت که به دلیل عدم تامین اعتبار مناسب عملیات ترمیم بنا متوقف گردید.


این مقام مسئول در ادامه گفت: با پیگیری های انجام شده و بازدید معاونین میراث فرهنگی استان و کارشناسان فنی مقرر شد، پس از آزمایش نمونه گچ، جهت جلوگیری از دیده شدن محل ترمیم، کلیه آسیب دیده گی ها از محل اعتبارات سال1401 مرمت و بازسازی شوند.

ندرت زهی همچنین از عموم مردم و علاقه مندان به میراث فرهنگی و نمازگزاران در این مسجد تاریخی و کهن بخاطر حفظ ارزش میراث فرهنگی تشکر و قدردانی نمود.


انتهای پیام/
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 25765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *