800
۰
خطبه های نماز جمعه

تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن داری/مهمترین توفیق دولت احیاءامید و اعتماد مردم بود

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت تاکید کردند که مهمترین توفیق دولت احیاءامید و اعتماد مردم بود به وعده‌ها عمل کنید تا آسیب نبیند
تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن داری/مهمترین توفیق دولت احیاءامید و اعتماد مردم بود
به گزارش شستون؛ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی بامری امام جمعه شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن داری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است. قرآن، تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال دانسته که موجب نزول برکات بر شخص و رهایی او از گرفتاری ها در دنیا می شود.

حجت الاسلام بامری ادامه داد: یکی از ویژگی های متقین این است که قبل از هر کس دیگری به خویشان و نزدیکان خود و سپس به یتیمان و فقرا کمک مالی می‌کنند و چشم خود را به روی نیاز آن‌ها نمی‌بندند.
در این زمانه که به سختی می‌شود فردی پایبند به قرارداد خود پیدا کرد، اگر با فردی متقی قرارداد بستی خیالت راحت باشد که زیر قرارش نمی‌زند و بر عهد و پیمان خود پایبند است.
ویژگی بارز دیگر متقین این است که کمک کردن به دیگران را منوط به دارا بودن، رفاه و پولداری نمی‌دانند بلکه رفاه و تنگدستی برای آنها فرقی نمی‌کند و در هر صورت به نیازمندان انفاق می‌کنند.
متقین با مردم مدارا می‌کنند و خشم و عصبانیت خود را فرو می‌برند.
متقین نسبت به قیامت مضطرب هستند و از عاقبت خود نگران‌اند و به همین جهت خیلی مراقب زبان و نگاه و کردار خود هستند.
اگر گناه و خطایی مرتکب شوند سریع توبه کرده و از خداوند طلب بخشش دارند و آن را سریع جبران می‌کنند و بر گناه خود پافشاری نمی‌کنند.

بامری در خطبه ی دوم نماز جمعه با اشاره به دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی نقل کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بررسی و بیان عملکرد دولت و یاد و زنده نگه داشتن حوادث مهم انقلاب و ۴۳ سال اخیر را دو رویکرد اساسیِ هفته دولت برشمردند و با تشریح توفیقات یک‌ساله دولت، در بیان توصیه‌های مهم از جمله درباره اولویت مسئله اقتصاد افزودند: مردم در همه حوادث و رویدادها «قهرمان اصلیِ سرگذشتِ انقلاب» بوده‌اند و این واقعیت مایه درس و عبرت است و به همه مسئولان نشان می‌دهد که با این ملت باید چگونه رفتار کرد.

ایشان یادآور شدند: در مواردی تلاش‌ها نتایج محسوسی داشته که مردم به چشم دیده‌اند؛ مانند بخش سلامت، هم‌چنین بخش‌هایی از دیپلماسی و بخش‌هایی در فرهنگ  و غیره که نتایج روشن و مشخصی هم بوده است. برخی کارها به نتیجه رسیده که باید برای مردم نشان داده شود و برخی از کارها هم هست که به نتیجه نرسیده ولی احساس می‌شود که کار در حال انجام است.

ایشان گفتند: البته مدیران و مسئولان جوان هم در مواردی اشتباه و خطا می‌کنند اما در مجموع دمیده شدن روح جوانی در دولت و مجلس و پرورش مدیران قوی، ارزش صبوری در مقابل این خطاها و رفع تدریجی آنها را دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «خارج کردن جامعه از چشم انتظاری برای تصمیم‌گیری و اقدام دیگران»، «پرهیز از شرطی کردن کشور» و «اهمیت دادن به ظرفیت‌های داخلی» را از دیگر موفقیت‌های قوه مجریه خواندند.


ایشان دولت سیزدهم را «مسئولیت‌پذیر» دانستند و گفتند: در یک سال اخیر شنیده نشد که دولت فرافکنی و بهانه‌تراشی کند و بگوید «اختیار نداریم» و یا «نمی‌گذارند».
«رویکردهای خوب در زمینه سیاست خارجی و فرهنگ» و «برجسته کردن شعارهای انقلاب از جمله عدالت‌طلبی، حمایت از مستضعفان، پرهیز از اشرافی‌گری و استکبار ستیزی» از دیگر نقاط برجسته دولت بود که رهبر انقلاب بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر لزوم عمل به وعده‌ها و پرهیز از بیان وعده‌های غیرقابل تحقق که زمینه‌ساز خدشه‌دار شدن اعتماد مردم می‌شود، تأکید کردند و با اشاره به موضوع طراحی نقشه جامع حرکت دولت، افزودند: مراقب باشید کارهای روزمره شما را غرق نکند و برای اینکه دچار این آفت نشوید با یک طرح کلان و نقشه جامع و قابل توضیح برای مردم، حرکت کنید.

امام جمعه سراوان یادآور شد: جمعه 1401/6/11 شهادت حضرت رقیه(س)، یکی از شهدای قیام حسینی در روز دهم محرم سال 61 ه.ق که نقش بسزایی در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)، دختر سه ساله امام حسین (ع) است. حضرت رقیه(س)در روز پنجم ماه صفر سال 61 ه.ق، مظلومانه به شهادت رسید .

شنبه 1401/6/12 روز مبارزه با استعمار، 12 شهریور روزی که یادآور رشادت ها و دلیری های مردم ایران در حفظ کیان و اب و خاک و مرز و بومشان است، رئیسعلی دلواری فرمانده نیروهای مقاومت تنگستان در برابر نیروهای انگلیسی به شهادت رسید، به همین دلیل سالروز شهید شدن ایشان در تقویم به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شد. 

یکشنبه 1401/6/13 شهادت امام حسن مجتبی(ع)، فضایل امام حسن (ع) در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. او یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم میدانند. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره او و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. او دوبار کل دارایی اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد، به سبب همین بخشندگی ها او را کریم اهل بیت میخوانند. 

سه شنبه 1401/6/15 شهادت عمار یاسر، عمار یاسر از نخستین کسانی بود که ایمان آورد. همواره پیرو رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و در همه نبردهای آن حضرت شرکت داشت. پس از آن حضرت، از یاران نزدیک و وفادار مولا علی علیه السلام بود و همواره با کلام روشن گرش، مردم را به سوی آن حضرت دعوت می کرد. در نبردها همراه حضرت علی علیه السلام بود و با سخنان شورانگیز، مردم را به همراهی آن حضرت فرا می خواند. سرانجام در جنگ صفین به شهادت رسید و مولا علی علیه السلام بر جنازه او نماز خواند. راهش پر رهرو باد.

وی در پایان با اشاره به بالا بودن نرخ اجاره بها در شهرستان سراوان از عموم مردم و کسانی که توانایی و استطاعت مالی مطلوب دارند خواست تا دراین موضوع  به ان دسته از عزیزانی که از داشتن مسکن بهرمند نیستند کمک و رحم کنند و سختگیری نکنند تا خداوند هم در قیامت به آنها رحم کند.

انتهای پیام/

 

جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 25792
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *