800
۱
شکوفایی سیستان با احیا هنرهای دستی؛

غبار فراموشی از روی هنر‌های از یاد رفته؛ پاک می‌شود/ خامه دوزی هنری ماندگار از ایران باستان

غبار فراموشی بر چهره هنرهای سنتی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از جمله هنر خامه دوزی نشسته که رفته رفته با گذشت زمان رنگ نابودی بر قامت این هنرها پررنگتر می شود حال آنکه این غبار باید با افزایش حمایت از این بخش زدوده شود.
غبار فراموشی از روی هنر‌های از یاد رفته؛ پاک می‌شود/ خامه دوزی هنری ماندگار از ایران باستان
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون، خامه دوزی یکی از صنایع دستی سیستان و بلوچستان است که به آن خامک دوزی یا خمک دوزی می‌گویند این هنر بیشتر در روستاهای سیستان رواج دارد و به عقیده برخی از کارشناسان خامه دوزی در بنجار زبان زد خاص و عام بوده است.

خامه دوزی یا سفید دوزی روی الیاف و پارچه‌های مخصوص به همت دستان زنان با ذوق سیستانی به نقش در می‌آید، این هنر هنری از خانواده سوزن دوزی است که از نقوش خاص و اصیل بومی شکل گرفته و به وسیله ابریشم نتابیده به شکل‌های برجسته هندسی و به صورت گل‌های هشت پر، مربع، مثلث و... روی پارچه‍‌هایی از جنس کتان می‌نشیند.

خامه دوزی شباهت زیادی به هنر سوزن دوزی دستان زنان بلوچ دارد اما تنها تفاوت بین آن‌ها استفاده از نخ ابریشم رنگ سفید در هنر خامه دوزی است.

ایرج نصیرآبادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: خامه دوزی از هنری اصیل و زیبا سیستان است که گلدوزی کردن روی پارچه با خامه یا همان ابریشم نتابیده در سیستان قدمت زیادی دارد و از سال ۹۴ با برنامه‌ریزی اداره میراث فرهنگی نیمروز خامه دوزی در مسیر احیا قرار گرفت و در سال ۹۹ ثبت ملی شد.

وی افزود: هنر خامه دوزی، نقوش ستاره ای، نقوش هندسی، انواع گره ها،خطوط منحنی، خامه کشی، بته جقه ای، نرگسی، الگوهای مختلف دم ماهی و تخم خربزه ای از نقوش رایج در این هنر است که خامه دوزان به سلیقه خود آن‌ها را روی پارچه می‌دوزند.

رئیس اداره میراث فرهنگی هامون ادامه داد: خامه دوزی هنری منسوخ شده به شمار می‌رفت اما به کمک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر با برگزاری کلاس‌های متعدد و آموزش زنان سیستانی رونق دوباره گرفته است.

وی تصریح کرد: خامه دوزی بیشتر در تزیین لباس به ویژه دور یقه، عرقچین، پیش‌بند، جانماز، دستمال، سفره و سر آستین‌های مردانه و زنانه استفاده می‌شود.

نصیرآبادی با اشاره به اشتغال بیش از 300 نفر در این حرفه گفت: در شهرستان نیمروز ۲ نفر کارآفرین برتر فعالیت می کنند که برای حدود ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کردند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به صنعتگران اذعان کرد: تسهیلات به کلیه صنعتگران روستایی و شهری تعلق می گیرد و در زمینه تسهیلات هر سال تعدادی از این افراد جهت دریافت وام با کارمزد کم بهره به بانک های عامل معرفی می شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه آموزش می تواند مقدمه ای برای توسعه باشد و با مهارت آموزی می توان اشتغال را رقم زد، اظهار کرد: استقبال مردم برای یادگیری در آموزش این هنر بسیار خوب بوده است و کلاس های آموزشی برای تمامی افراد برگزار می شود اما صدور گواهینامه برای افراد ۱۵ سال به بالا انجام می‌گیرد هر سال سه دوره سه ماه جهت آموزش برگزار می شود

نصیرآبادی گفت: امروز تعداد هنرآموزانی که گواهی‌نامه مهارت از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیمروز دریافت کردند بالغ بر ۴۳۰ نفر می‌رسد و با افزایش کارآموزان روز به روز بر کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولیدی که راه‌اندازی شد افزوده شده است.

هم اکنون تعداد ۱۸۵ نفر از هنرمندان موفق به کسب مجوز تولید شده اند و همچنین تعداد ۸ فروشگاه محصولات صنایع‌دستی خامه‌دوزی راه‌اندازی و افتتاح شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۹ نفر جهت بیمه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان معرفی شدند اما نیاز به حمایت و معرفی افراد بیشتر جهت بهره مندی از این حرفه باید صورت گیرد.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۶
کد مطلب: 25924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *