800
۰
در گفت و گو با شستون مطرح شد:

گوشت قربانی به سه بخش تقسیم می شود/حلالیت طلبیدن و دیدار از بیماران از رسومات اهل سنت در عید قربان است

حلالیت طلبیدن، دید و‌بازدید و دیدار از بیماران از رسومات رایج اهل سنت در عید سعید قربان پس از ذبح قربانی است.
dgdg
dgdg
محمد صدیق دهواری کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری سراوان در گفت و گو با خبرنگار شستون با اشاره به اینکه در بین امت اسلامی عید سعید فطر و عید سعید قربان به عنوان بزرگترین اعیاد رواج دارد اذعان داشت: روز دهم ذی الحجه حجاح بیت الله الحرام در صحرای منای قربانی خود را ذبح می کنند.

وی در ادامه گفت و گو با بیان اینکه در مذهب اهل سنت و در فقه اهل سنت بر هر مسلمانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار است واجب است که قربانی که شامل گوسفند و یا گاو و شتر که هفت نفر در آن سهیم هستند(قربانی در بین هفت نفر به طور مساوی تقسیم می شود) پس از پایان نماز عید سعید قربان ذبح شود.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری افزود:  پس از ذبح قربانی، گوشت قربانی به سه بخش تقسیم می شود که یک قسمت از آن متعلق به افراد خانواد، قسمت دیگر بین آشنایان، دوستان، همسایگان و قسمت دیگر بین نیازمندان، فقرا و مستمندان تقسیم می شود.
وی با توجه به اینکه عید قربان از جایگاه و اهمیت ویژه ای در جامعه اسلامی برخوردار است، خانواده ها در این روز اقدام به تهیه البسه نو کرده و افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند بهترین لباس های خود را زینت داده و در این روز به تن می کنند.

دهواری شست و شو و نظافت منازل از دیگر رسومات رایج بین جامعه اهل سنت است که از چند روز قبل از فرا رسیدن این عید بزرگ انجام می شود عنوان کرد و ادامه داد: اهل سنت پس از ذبح قربانی به دیدو بازدید از اقوام، عیادت بیماران و حلالیت طلبیدن از یکدیگر می پردازند.

وی در خصوص تهیه قربانی در این ایام گفت: روستاییان و عشایری که از یک سال قبل اقدام به پرورش گوسفند و سایر حیوانات حلال گوشت کردخ اند، حیوانات خود را به صورت گله ای در میادین مال در شهرها به فروش می رسانند.

دهواری کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری سراوان در پایان با بیان اینکه در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان های بین المللی توجه ویژه ای جهت به ثبت رساندن آثار معنوی کرده اند از مسئولین مربوطه خواست تا جهت ثبت مراسم معنوی عید سعید قربان همزمان با سایر امت های اسلامی تلاش و اقدامات لازم را انجام دهند.
 
 
انتهای پیام/1675
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۴۱
کد مطلب: 2638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *