800
۰
یک کارشناس مسائل آمریکا

رقابت کلینتون و ترامپ لب به لب است

یک کارشناس مسائل آمریکا درباره مناظره اخیر کلینتون و ترامپ گفت، موضوع جالب در این مناظره این بود که مواضع هر دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات نسبت به ایران بسیار تند بود.
کارشناس
کارشناس
به گزارش شستون، به نقل از ایسنا، سیدحامد موسوی در پاسخ به این پرسش که علت اشاره مکرر به موضوع ایران (حدود ۱۷ یا ۱۸ بار) در جریان این مناظره چیست، اظهار کرد: بحث اصلی بر سر برجام است. در واقع، دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یکی از مهم‌ترین موفقیت‌هایش در حوزه سیاست خارجی می‌داند. به طور طبیعی، کلینتون چون در دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما وزیر خارجه بوده و حتی در مناظره گفت که مقدمات برجام را خود چیده‌ است، در این توافق نقش داشته‌ است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که دموکرات‌ها مسأله برجام را یکی از موفقیت‌هایشان معرفی می‌کنند، افزود: از سوی دیگر، ترامپ و جمهوری‌خواهان این مسأله را شکستی بزرگ قلمداد می‌کنند. موضوع جالب در این مناظره این بود که مواضع هر دو کاندید نسبت به ایران بسیار تند بود و حتی نسبت به سابق مواضع تندتری نسبت به ایران دیده شد.
وی تصریح کرد، جریان مناظره طوری بود که انگار دو نامزد در خصوص بیان مواضع تندتر نسبت به ایران در حال مسابقه بودند. برای مثال، کلینتون گفت که سخت‌ترین تحریم‌ها روی ایران را او اعمال کرده و اظهار کرد که به تمام تحریم‌های ایران در دوران فعالیت در سنا رأی مثبت داده است. از سوی دیگر، ترامپ مدعی شد که دولت اوباما در مواجهه با مسائلی همچون قایق‌ها و ناوچه‌های آمریکایی در خلیج فارس سست برخورد کرده‌ است.
در صورت پیروزی هر کدام از این کاندیداها، بدعهدی آمریکا نسبت به تعهدات برجام بیشتر خواهد شد
این عضو هیأت علمی دانشگاه  تهران با بیان این که هیچ‌ کدام از کاندیداها مواضع خوبی نسبت به ایران نداشتند، پیش‌بینی کرد که در صورت پیروزی هر کدام از این کاندیداها، موضوع بدعهدی آمریکا نسبت به تعهدات برجام بیشتر خواهد شد اما این که پیروزی کدام یک از آنان بیشتر به این مسأله دامن می‌زند، قابل بحث است. من فکر می‌کنم که مواضع کلینتون در این خصوص بدتر از مواضع ترامپ است.
موسوی در این زمینه به افرادی از جمله دنیس راس اشاره کرد که در حوزه سیاست خارجی با کلینتون همکاری دارند و در عین حال، از اعضای لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا هستند.
وی در پاسخ به این سوال که انتقادات مطرح شده در مناظره توسط دو نامزد در مورد یکدیگر تا چه اندازه دغدغه واقعی جامعه آمریکا است، بیان کرد: اکنون جامعه آمریکا در وضعیت خوبی قرار ندارد و این بحث حرف من نیست. هر کسی که مناظره را می‌دید، به این مسأله پی می‌برد. موضوعاتی همچون وضعیت اقتصادی، کشته شدن سیاه‌پوستان و ایجاد ناامنی، از دست رفتن موقعیت جهانی و قدرت آمریکا مسائلی هستند که هر دو کاندیدا در خصوص آن تا حد زیادی اتفاق نظر دارند.
این دانش‌آموخته دانشگاه کارلتون کانادا افزود: اما بحث اصلی در این رابطه معرفی کردن مقصر این مسائل است. برای مثال ترامپ این مشکلات را تقصیر اوباما و طبعاً کلینتون می‌داند اما از سوی دیگر دموکرات‌ها می‌گویند که بسیاری از این مشکلات از زمان ریاست‌جمهوری بوش و جمهوری‌خواهان به ما رسیده است. ما وضعیت بدی را تحویل گفتیم و مقداری از این مشکلات کم کردیم.
وی با اشاره به این که ترامپ خودش را کاندیدای تغییر معرفی می‌کند، گفت: ترامپ در جریان مناظره دیشب چندین بار به این قضیه اشاره کرد و گفت اگر کلینتون توانایی حل این مشکلات را داشت، تا به حال این مشکلات را حل کرده بود.
موسوی در خصوص این امر که رسانه‌های نزدیک به کلینتون وی را برنده مناظره و رسانه‌های نزدیک به طرف دیگر، ترامپ را برنده می‌دانند، گفت: طی ۱۰ روز گذشته و پیش از برگزاری این مناظره ۹ نظرسنجی انجام شد و به طور متوسط کلینتون ۲.۵ درصد از رقیب جمهوری‌خواهش جلوتر اعلام شده اما این میزان (۲.۵ درصد) ممکن است خطای نظرسنجی باشد و ارزیابی من این است که رقابت بین دو نامزد لب به لب است.
این استاد دانشگاه در پایان با تأکید بر اهمیت مناظره‌ها، افزود: باید منتظر بمانیم تا ببینیم که تأثیر مناظره‌های بعدی در انتخابات چگونه است و در این رابطه مناظره دوم می‌تواند مهم‌تر باشد.
انتهای پیام
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 2912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *