800
۰
یاداداشت: حجت الاسلام محمد ادریسی

عبرت های عاشورا بی شمار است

عبرت‌ها در پشت پديده‌ها و حادثه‌ها كمين كرده‌اند تا آدمي آنها را ببيند و بشناسد و گرفتار بي‌كاري، كم‌كاري، دوباره‌ كاري، كندكاري و خراب‌كاري نشود پس عبرت ‌بين باشيم؛ حتي اگر هم كور مادرزاد آفريده شده باشيم و اگر عبرت نگيريم خودمان مقصريم نه خدا که در هر عبرت گرفتنی چشم باز شدنی هست.
عاشورا
عاشورا
به گزارش شستون؛ به نقل از عاشورا یک اتفاق نيست، بلكه یک جريان روان زنده است كه ادامه دارد و مثل روز حسين هيچ روزى نيست و سلام بر آنها که با او بودند و هستند و نفرین بر آنان که در مقابلش ایستادند و به هیچ رسیدند، به هیچ.
دیدگاه متفکران و نویسندگان و سخنرانان درباره امام حسین (ع) و فلسفه قیام و آنچه درعاشورا گذشت همچنان شیرین و البته مختلف است و یکی درس مبارزه و حماسه و بعضی دیگرهم احسان ، فتوت و جوانمردي، غيرت ،وفا ،رضا ، آزادمردي، وخلاصه این که هر کسی درس ها و پیام ها و عبرت هایی را از این نهضت گرفت و انتقال داد اما هنوز ناگفته ها از حقایق عاشورا بسیار هست که اگر روزگار و زمان آن فرا برسد به ما خواهد رسید.
یک طرف عربده ها بود و فتنه ها و مفتون ها و یک طرف هم باصر و بصیرت و آرامش ها و این امام حسین علیه السلام بود که از خود و فرزندان خود و از تمامی هستی خود بخاطر انتخاب خویش گذشت و ماندگار شد و آنها که انتخاب و هدفشان، قدرت و ثروت بود و نتوانستند عشق به پست ها و مقام های پست دنیا را پنهان کنند به هیچ رسیدند و هم از گندم ری افتادند و هم از خرمای بغداد.
شهادت انتخاب امام حسین (ع) بود و آنچه از عاشورا باید بدانیم تنها تعداد یاران و دشمنان حضرت نیست بلکه ریشه ها و اهداف و زمینه های به وجود آورنده ی این قیام همیشه جاوید است که می تواند برای همه ادیان و مذاهب و حتی بی دین ترین آدم ها وکشورها در جهان هم پر ثمر باشد.
هدف قیام امام حسین (ع) ریاست نبود که عبودیت بود و او فرزند همان پدری است که می گفت دنیای شما برای من از آب دماغ بز و یا یک لنگه کفش کهنه وصله دار هم کم تر است مگر اینکه بخواهم حق را به حق دار برسانم و براى خدا و دین و جامعه‌ى مسلمین کاری کنم و باطلی را کنار بزنم و در آخر بخاطر این شهید شد.
عبرت های عاشورا بی شمار است و این شوخی نیست، آنها که دستشان را با خون حسين شستند، همان ‏هايى هستند كه در زندگینامه و کارنامه خود قبل از این جریان از يك لقمه چرب و نرم و از صندلی نگذشتند، از لیوان آب سرد و گرم نتوانستند بگذرند، از زیبا رویان نتوانستند یوسف وار بگذرند، از اول شدن و از خشم برطفلکی نگذشتند تا آنجا كه نتوانستند از گندم ری و خون دل حسین ‏هم بگذرند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 2992
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *