800
۰
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی؛

موج افزایش قیمت حبوبات در سراسر کشور/ بی ثباتی بازار شکر در انتظار بازار حبوبات!

هنوز چند روزی از اظهار تاسف وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس در خصوص افزایش ناگهانی قیمت شکر ، نگذشته است که با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی قیمت انواع حبوبات در بازار با افزایش روبرو شده است.
فاقق
فاقق
به گزارش شستون، محمود حجتی در حالی در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص افزایش شکر گفت: "وزارت جهاد کشاورزی 600‌هزار تن شکر از خارج برای مصرف وارد می‌کرد که با توجه به ذخیره‌هایی که در ایام عید داشتیم و میزان نیشکر در خوزستان این میزان باید در خرداد و تیرماه صورت می‌گرفت اما به علت ضعف مدیریتی در این وزارتخانه این موضوع به مرداد و شهریور موکول شد که موجب شد بازار متلاطم شود."، که به نظر می آید این ضعف این روزها به بازار حبوبات نیز کشیده شده است.
این در حالی است که براساس اعلام اتحادیه بنکداران مواد غذایی ، مصرف اقلام اساسی مانند برنج، روغن و حبوبات در ماه محرم به‌طور میانگین ٣٥‌درصد نسبت به ماه‌های عادی‌ سال افزایش دارد که با توجه به سرانه مصرف این دسته از مواد غذایی، در ماه محرم مصرف برنج در ایران ٩١‌هزار تن، روغن ٤١,٥‌هزار تن و حبوب ٢٣‌هزار تن بیشتر از بقیه ماه‌های‌ سال است که ارزش مجموع این اقلام با توجه به آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی، چیزی حدود ‌یک‌هزار و ١٠٠‌میلیارد تومان است.
با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی پیگیری میدانی خبرنگار قم فردا حاکی از افزایش قیمت برخی از اقلام پرمصرف در این ایام دارد، به طوری که امروز قیمت لپه بسته بندی غیر شرکتی در بازار قم به 9000 تومان  رسید که نسبت به یک ماه پیش 1500 تومان افزایش داده است.
علاوه بر این قیمت هر کیلو لپه فله نیز در بازار 8500 تومان به فروش می رسد که نسبت به یک ماه گذشته 1500 تومان افزایش داده است ، علاوه بر این قیمت هر کیلو لیمو عمانی نیز در بازار 20000 تومان است که نسبت به ماه گذشته 2000 هزار تومان افزایش داده است .
علاوه بر این قیمت هر کیلو نخود فله نیز در بازار نسبت به ماه گذشته 2000 تومان افزایش یافته ، به طوری که امروز در بازار قم هر کیلو نخود اعلا 7000 تومان به فروش رسید.
قیمت هر کیلو برنج هندی دانه بلند نیز در روزهای اخیر به 5000 تومان رسیده است که نسبت به ماه های گذشته 500 تومان افزایش داشته است.
احمد منتظری یکی از فروشندگان عمده حبوبات در گفتگو با خبرنگار ما ، افزایش قیمت ها در بازار را غیرمنطقی عنوان می کند و  می گوید: هر ساله با فرارسیدن ایام محرم و افزایش تقاضا شاهد افزایش دو الی 3 درصدی برخی از اقلام در بازار بودیم اما این که به یکباره 20 الی 30 درصد افزایش قیمت در بازار داشته باشیم غیر منطقی و غیر منصفانه است.
وی ادامه داد: در هفته های اخیر برخی از فروشندگان عمده از توزیع حبوبات به خصوص لپه و نخود در بازار خودداری کردند که همین موضوع باعث افزایش بیش از حد قیمت در بازار شد.
این در حالی است که با توجه به فرارسیدن ایام محرم و قابل پیش بینی بودن افزایش نیاز مردم انتظار می رفت وزرات جهادکشاورزی با پیش بینی ها و برنامه ریزی لازم از بروز نوسانات و افزایش قیمت جلوگیری کند.
 
منبع: دانا
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 3102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *