در ادامه آلودگی آب آلوده ترین شهر جهان؛

زنگ خطر مهاجرت به صدا در آمد/ هشدار نماینده سابق سیستان به مسئولین/ 18 روستای سیستان خالی از سکنه شده اند

3 آبان 1395 ساعت 11:48

نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از ادامه روند آلودگی آب سیستان، گفت: این مسئله سبب شده 18 روستای سیستان خالی از سکنه شده و حدود 160هزار نفر از جمعیت استان به خراسان رضوی و اطراف تهران مهاجرت کردند.


به گزارش شستون، به نقل از عصرهامون، در 2 ماهه اخیر مردم منطقه سیستان با مشکل آلودگی آب روبرو بودند که علی رغم پیگیری نمایندگان سیستان نیز همچنان مردم این خطه از کشور با مشکل آب آلوده روبرو هستند. به گفته احمدعلی کیخا نماینده مردم سیستان در مجلس با توجه به پیگیری ها و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس هنوز مشکل بو و طعم بدآب منطقه سیستان رفع نشده است.
  هنوز مشکل بو و طعم بدآب منطقه سیستان رفع نشده است وی اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی دولت به مسائل و مشکلات مردم منطقه سیستان، درحالیکه منابع محدود آب منطقه با هزینه فراوان برای مصارف خانگی و نه تنها مصرف شرب به شهر زاهدان انتقال داده می شود متاسفانه مردم هنوز در روستاهای سیستان از عدم دسترسی به آب شرب سالم محروم هستند. علی ای حال مشکل آلودگی آب سیستان سبب شد نماینده سابق سیستان نیز ضمن گلایه از این موضوع در خصوص مهاجرت مردم این منطقه هشدار دهد. سید باقر حسینی درگفت و گو با خبرنگار میزان با بیان اینکه در مجلس نهم پیگیری ها از دولت هیچ ثمره ای نداشت اظهار داشت: دولت نشان داد هیچ گونه عزم جدی برای حل مشکل آب سیستان ندارد. وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد تاکید کرد: مشکل اصلی آب مربوط به بخش شمالی استان است.
  18 روستای سیستان خالی از سکنه شده اند عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه کل کشور دارای مشکل آب است خاطر نشان کرد: مشکل آب سیستان و بلوچستان قابل مقایسه با بقیه نقاط کشور نیست. نماینده سابق مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: بحران آب در سیستان جدی است و هم در بخش آب شرب و خشکیدگی تالاب هامون با مشکلات زیست محیطی نظیر طوفان شن مواجه شده ایم. حسینی اظهار داشت: مشکلات آب عامل مسائل دیگری چون بیکاری ،‌مهاجرت و خالی شدن روستاها را به وجود آورده است. عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت : حدود 4 ماه پیش آبی را که مردم زابل استفاده می کردند دچار مشکل شد و طعم و بوی آن کاملا عوض شد و مردم دچار مشکل شدند.
  مهاجرت 160 هزار سیستانی و بلوچ به خارج استان وی ادامه داد: در پی این اتفاق برخی از دستگاه های تصفیه آب استفاده کردند و برخی دیگر هم که توان خرید دستگاه های تصفیه آب را نداشتند به ناچار از همین آب های آلوده استفاده کردند که قطعا دچار مشکلات متعددی می شوند. حسینی با ابراز تاسف از اینکه تا این لحظه کسی در خصوص این وضعیت پاسخگو نبوده است یادآور شد: این مشکلات در صحن علنی مجلس مطرح و به وزیر نیرو تذکر داده شد و قرار شد برای حل مشکل آب دستگاه های تصفیه آب خریداری شود اما به دلیل عدم تامین بودجه این کار تاکنون انجام نشده است. نماینده سابق مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درحال حاضر 18 روستای استان خالی از سکنه شده و 160 هزار نفر از جمعیت آن به خراسان جنوبی و اطراف تهران مهاجرت کرده اند. وی با بیان اینکه منطقه سیستان به دلیل مرزی بودن حساس است و دشمنان در خارج مرزها به دنبال صدور مسائلی چون مواد مخدر و تروریسم هستند اظهار داشت: شهرهای مرزی ما با محوریت زابل نیازمند منطقه انتظامی مستقل هستند تا مرزبانی تقویت شود و تهدیدات رفع شود. حسینی تصریح کرد: اگر می خواهیم همین تعداد افراد باقی مانده در استان باقی بمانند باید بحث کارخانه لاستیک سازی که کلنگ آن زده شده دنبال شود و با تکمیل آن بحث اشتغال در منطقه سیستان پیشروی کرده و بیش از این شاهد مهاجرت نباشیم.
انتهای پیام/


کد مطلب: 3415

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/3415/زنگ-خطر-مهاجرت-صدا-آمد-هشدار-نماینده-سابق-سیستان-مسئولین-18-روستای-خالی-سکنه-شده-اند

شستون
  https://shastoon.ir