800
۰

هواپیماهایی که دیر می‌پَرند/ چوبِ حراج پولدارها به وقت مسافران با ثبت تاخیر 51 هزار دقیقه‌ای!

شرکت هواپیمایی آتا جزو آن دسته از شرکت‌هایی است که به عدم برنامه‌ریزی مناسب معروف است و مسافر وقتی برای ساعت 10 بلیط می‌خرد با خیالِ آسوده ساعت 10:30 در فرودگاه حاضر می‌شود، چون می‌داند آتا همواره دیر می‌پَرد.
hresh
hresh
به گزارش شستون، شخصیت‌هایی که برای سفر هواپیما را انتخاب می‌کنند در بیشتر اوقات قشر خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند که مقوله‌ی زمان در بین آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است و عدم حضور به موقع در مقصد می‌تواند در سرنوشت کاری‌شان نقش ایفا کند.
فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تنها مبدأ کسانی است که می‌خواهند از تبریز به صورت هوایی به مقصد برسند و از آنجایی که در پاره‌ای از اوقات حق انتخاب ندارند، با ایرلاینی به نام «آتا» طرفِ حساب می‌شوند و علی‌رغم تمام حاشیه‌های پیرامون آن، مجبور به تحمل کاستی‌ها و مسایلِ اعصاب خوردکُن می‌گردند.
بی‌نظم‌ترین شرکت هواپیمایی ایران!/ مبالغ نجومی و خدماتِ مینی‌بوسی
شرکت هواپیمایی آتا در تبریز تاسیس شده است و وجود چنین ایرلاینی ظرفیتی بالقوه برای این شهر محسوب می‌‌گردد که در صورت پیشرفت آن می‌توان ارزآوری و توسعه فرودگاه تبریز را شاهد بود لکن این شرکت کاستی‌هایی دارد که موجب شده تا یکی از بی‌نظم‌ترین شرکت‌های هواپیمایی لقب گیرد و دادِ مسافران را درآورد.
سال 93 بود که سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد آتا ایر با بیش از 53 هزار دقیقه تاخیر بدترین عملکرد هوایی را از لحاظ تاخیرات در بین شرکت‌ها دارد، سال 94 وضعیت این شرکت هواپیمایی در پی نارضایتی‌ها و انتقاد رسانه‌ها مقداری بهبود یافت و میزان تاخیرها به 31 هزار و 349 دقیقه رسید اما بازهم این آمار أسف‌بار توصیف می‌شد و انتظار می‌رفت در سال جاری، مسئولین این شرکت فکری به حال وقتِ مسافران نمایند و در ازایِ مبالغی که دریافت می‌کنند، خدمات مناسب‌تری را به مشتریان اجباری‌شان ارائه دهند.

تاخیر 51 هزار دقیقه‌ای در عرضِ 6 ماه/ هر تِیک‌آف، 40 دقیقه تأخیر
حال آمارها نشان می‌دهد از 7 هزار و 615 تِیک‌اف صورت گرفته در فرودگاه شهید مدنی تبریز در شش ماهه اول سال جاری بیش از 117 هزار دقیقه تاخیر رقم خورده است و طبقِ روال همیشگی شرکت هواپیمایی آتا با بیش از 51 هزار دقیقه تاخیر در صدرِ ایرلاین‌هایی قرار دارد که چوبِ حراج به وقت مسافران زده‌اند.
از یک هزار و 769 پرواز خروجی آتا از فرودگاه شهید مدنی تبریز، یک هزار و 266 پرواز با تاخیر مواجه بوده است. حال اگر این عدد و رقم‌ها را در ماشین حساب ثبت کنیم، می‌بینیم 72 درصد از کل پروازهای این شرکت با تاخیر صورت گرفته و هر تیک‌آف به طور میانگین با 40 دقیقه دیرکرد توأم می‌باشد.
چرا میانگین تاخیرهای آتا به 20 دقیقه نمی‌رسد؟
چنانچه این شرکت هواپیمایی را با سایر ایرلاین‌های فعال در کشور مقایسه کنیم، در می‌یابیم کیفیت خدمات بسیاری از آن‌ها در حد استانداردهای جهانی قرار دارد و به تبع آن نیز مسافران تمایل دارند با شرکت‌هایی نظیر «ماهان»، «آسمان»، «کاسپین» و ... سفر کنند اما چه عواملی موجب شده است تا سایر ایرلاین‌ها میانگین تاخیر 10 الی 20 دقیقه‌ای را رقم بزنند اما میزان دیرکردهای «آتا ایر» دوبرابر سایر شرکت‌ها شود؟

هرچند تعداد پروازهای «آتا ایر» نسبت به سال گذشته 155 مورد افزایش یافته است لکن این دلیل قانع کننده‌ای برای ثبت 48 هزار و 40 دقیقه تاخیر در خروجی‌های داخلی و 3 هزار و 312 دقیقه در خروجی‌های خارجی نیست و افزایش تعداد پرواز نباید موجب عدم توجه به کیفیت گردد و آبروی یک شهر دست‌مایه بی‌توجهی‌ها شود.
شرکت‌هایی به مانند آتا ایر در سایر شهرها نیز وجود دارند که میزان پروازهای آنان به مراتب بیشتر از این ایرلاین است لکن تاکنون تاخیر 50 هزار دقیقه‌ای به ثبت نرسانده‌‌‌اند و برنامه‌های فرودگاه و مردم را برهم نریخته‌اند.
سفرِ اجباری را با «آتا» تجربه کنید!
با آزاد شدن قیمت بلیط انتظار می‌رفت حقِ انتخاب برای مسافران فراهم گردد و ایرلاین‌ها برای جذب مشتری درصدد رقابت بایکدیگر برآیند تا کیفیت خدمات‌دهی افزایش یابد اما آنطور که از قرائن پیداست برای مسافران چنین امتیازی در نظر گرفته نشده است و در کنار یکی دو ایرلاین معروف که از قدیم‌الایام بوده‌اند، نام شرکت‌های دیگر به ندرت در کنار برنامه سفر آتا می‌آید.
شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تاخیر پروازهای آتا ایر را نبود استندبای یا همان خلبان ذخیره نامید. در عرصه فعلی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از خلبانان مجرب متعددی برخوردارند و درصورت بروز مشکل برای یکی از آن‌ها، خلبان ذخیره حاضر در فرودگاه بلافاصله جایگزین وی می‌شود تا پرواز با تاخیر مواجه نگردد اما در تبریز مفهوم استندبای برای صاحبان آتا ایر قابل درک نیست و چنانچه خلبانی دچار مشکل گردد تا حضور خلبان دیگری در فرودگاه مسافران باید ساعاتی را به انتظار بنشینند.

در ایران فقط شرکت آتا دچار نقص فنی می‌شود و به آب‌وهوای بَد می‌خورد
این معضل تاخیر و تبعات منفی آن بارها از سوی منتقدان مطرح شده و مسافران زیادی نیز از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند اما هربار متولیان امر با توجیه «نقص فنی» و «وضعیت بد آب‌وهوایی» از آماج نقدها گریخته‌اند. این بهانه‌ها نیز با افزایش سطحِ اطلاعات عمومی مردم دیگر کارساز نیست و مسافران می‌گویند پس چرا فقط آتا ایر دچار حوادث قهری می‌گردد.
مسئولین ارشد اجرایی استان باید فکری نیز به حالِ فرودگاه تبریز و شرکت آتا نمایند تا به علت تعصب‌های نامتعارف، وقتِ مردم به هدر نرود و صنعت حمل‌ونقل هوایی آذربایجان‌شرقی در مظان اتهام قرار نگیرد.
 
منبع: دانا
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 3686
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *