800
۰

آمار تکان‌دهنده عضو شورای شهر تهران از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

پس از نزدیک به یک هفته هوای آلوده و خاکستری کلانشهر‌های کشور بویژه تهران، این روزها شاهد اعتراض و نارضایتی افکار عمومی جامعه، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت موجود و تداوم این وضعیت در کشور هستیم.
لقثلثل
لقثلثل
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته در ادامه این نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها اعضای شورای شهر تهران هم واکنش‌های انتقادی و اظهارات مهمی در این باره داشتند و تعدادی از اعضای شورا از جمله چمران، رئیس شورا در صحبت‌های خود حقایق تلخی را از وضعیت این روزهای پایتخت تشریح کردند.
مرگ تدریجی افراد جامعه
 «آلودگی هوا مرگ تدریجی افراد جامعه است.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در آغاز سیصدوششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: می‌بینیم که در آلودگی هوا گرفتار شده‌ایم و مرگ تدریجی برای افراد جامعه است و این مرگ را به چشم می‌بینیم و به جای حل این مشکل، با موضوعات خرد و کوچک، خود را مشغول کرده‌ایم. وی افزود: کامل شدن سیستم حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد و با کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی، می‌توان در کاهش آلودگی هوا تأثیر گذاشت.
 کلید برجام، قفل آلودگی را باز کند
همچنین در این جلسه رئیس کمیته عمران شورای شهر در اظهاراتی بیان داشت: کلید برجام که قرار بود قفل‌های کشور را باز کند، حداقل قفل آلودگی هوا را باز کند، اقبال شاکری به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و افزود: تهران به سختی نفس می‌کشد و آلودگی هوا موضوع تکراری و حل‌نشدنی تهران بزرگ است که این روزها خسارت روحی و جسمی سنگینی به شهروندان وارد می‌کند. وی با اشاره به اینکه تهران تابلو و نماد ملی کشور است، خاطرنشان کرد: حل مشکل آلودگی هوا کارکرد ملی دارد، بنابراین هرگونه کوتاهی در امور آن به منزله ضعف مدیریت و ناکارآمدی کشور به حساب می‌آید. رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: چه کسی باید پاسخگوی مردم باشد، اگر مسؤولان نمی‌توانند برای به خطر نیفتادن سلامتی مردم کاری کنند، کنار بروند و کار را به دست افرادی بسپارند که می‌توانند. شاکری افزود: 13 سازمان براساس گزارش بازرسی، مسؤول امور آلودگی هوا هستند و هیچکس نیز پاسخگو نیست‌؛ کار آنقدر خراب شده است که  از توریست‌های کشور به خاطر آلودگی هوا عذرخواهی می‌کنند اما یکی از مسؤولان مربوط از مردم عذرخواهی نمی‌کند. وی افزود: آمارها نشان می‌دهد 80 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها، موتوسیکلت‌ها و اتوبوس‌هاست و این موضوع نشان می‌دهد قالب اقدامات مشخص است اما چرا هیچ اقدامی نمی‌شود. رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ کلید برجام که قرار بود قفل‌های کشور را باز کند، حداقل قفل آلودگی هوا را باز کند. وی افزود: اگر دولتمردان اعلام می‌کنند که منابع ندارند، منتظر آن طرف مرزها نباشند، به مردم مراجعه کنند‌ و اوراق مشارکت صادر کنند.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر افزود: در آخر به نظر می‌رسد بعضی مدیران ما ماسک‌های آلودگی هوا را به جای آنکه بر دهان‌شان بزنند روی چشمان‌شان زده‌اند که این همه خسارت به سلامتی و روح مردم وارد می‌شود اما آنها تکان نمی‌خورند. وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت رفاه، سازمان محیط زیست، استانداری و شهرداری به داد مردم برسند.
 مرگ 412 شهروند تهرانی
اما در آن سوی ماجرا یک عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: 412 شهروند تهرانی از اول تا 23 آبان ماه جاری براثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. حبیب کاشانی افزود: در همین مدت، کودکان زیادی نیز دچار بیماری اوتیسم شدند که رنج مضاعفی را بر خانواده‌های آنان تحمیل کرده است. وی اظهار کرد: در این باره پیشنهاد می‌کنم نهادهای نظارتی بویژه قوه قضائیه با ارسال تیم‌های نظارتی به سازمان بهشت زهرا(س) نسبت به آگاهی از دلایل مرگ و میر این تعداد از شهروندان کسب اطلاع کنند. عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه آلودگی هوا تنها معطوف به تهران نیست و اکنون مردم غرب و جنوب کشور نیز از ریزگردها و آلودگی هوا دچار آسیب شده‌اند و هیچ مسؤولی هم حاضر نیست به تقصیر خود اقرار کند.
 جان مردم در خطر، ابتکار در سفر!
این در حالی است که نماینده مردم ورامین در مجلس در همین باره گفته است: «مسافرت خارج از کشور رئیس سازمان محیط زیست در شرایطی که آلودگی هوا به این درجه می‌رسد و مدارس و مهدهای کودک‌ تعطیل شده‌اند افتضاح است و باید پاسخگو باشند». سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به تشدید آلودگی هوای تهران و اظهارات عجیب خانم ابتکار مبنی بر اینکه «وضعیت هوا نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است» اظهار داشت: متأسفانه آلودگی هوای تهران به درجه بسیار خطرناکی رسیده و چند روز است که این آلودگی پایدار است. وی ادامه داد: خطرات آلودگی هوا با جان مردم بازی می‌کند، با این وضعیت، افراد سالمند و کودکان در تهدید هستند، انتظار این است که مدیران ذی‌ربط یک اقدام جدی و اساسی کنند البته باید طی چند سال گذشته برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت می‌گرفت اما متاسفانه برنامه‌ریزی نشده و مردم همچنان با مشکل آلودگی روبه‌رو هستند و تنها اقدامی که آقایان انجام می‌دهند تعطیلی مدارس است که دانش‌آموزان را از درس و زندگی می‌اندازند در حالی که تعطیلی مدارس راه‌حل درستی نیست.
نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان کرد: گویا خانم ابتکار در سفر خارج از کشور به سر می‌برند. مسافرت خارج از کشور رئیس سازمان محیط زیست در شرایطی که آلودگی هوا به این درجه می‌رسد و مدارس و مهدهای کودک‌ تعطیل شده‌اند افتضاح است و باید پاسخگو باشند. نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: در پی شدت گرفتن آلودگی هوا 35 نماینده استان تهران در مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور تذکر داده‌ و خواستار پیگیری جدی جهت رفع این معضل شدند.
تمام مدارس تهران امروز تعطیل است
به گزارش وطن امروز تمام مدارس پایتخت روز چهارشنبه به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل شد.  اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران اعلام کرد: با ادامه یافتن روند آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های غیرمجاز و بررسی به عمل آمده، تمام مدارس شهر تهران در نوبت صبح و بعدازظهر در تمام مقاطع تحصیلی روز چهارشنبه 26 آبان ماه تعطیل است. با توجه به شرایط پایدار جوی و بروز پدیده آلودگی هوا تمام مدارس و واحدهای آموزشی مناطق نوزده‌گانه شهر تهران در تمام مقاطع تحصیلی امروز چهارشنبه 26 آبان‌ماه تعطیل است.
  منبع: دانا
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 3858
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *