800
۰
کارشناس میراث فرهنگی؛

سنگ نگاره ها و سفال کلپورگان قابلیت ثبت جهانی را دارند/سراوان نیازمند کاوش جاذبه های تاریخی است

کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: سنگ نگاره های سراوان به عنوان برجسته ترین کار فرهنگی ساخت دست انسان های عصر شکار قابلیت ثبت جهانی را دارند.
سنگ نگاره
سنگ نگاره
محمد صدیق دهواری کارشناس فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با توجه به قرار گرفتن سراوان در شرقی ترین نقطه کشور اظهار داشت: این شهرستان دارای آثار تاریخی، مناظر و جاذبه های گردشگری فراوانی است که بخشی از آن در سنوات گذشته شناسایی شده است که بخش زیادی از آثار قابلیت ثبت کشوری در آثار ملی کشور را دارند.
وی در تکمیل این مطلب افزود: مسجد جامع دزک، قلعه سب، قلعه کنت و سنگ نگاره های موجود در کوه سیاهان در گشت، ناهوک و دهک، محوطه های طبیعی و تپه های باستانی از جمله آثاری هستند که ثبت ملی شده اند.
کارشناس فرهنگی اداره میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: در حوزه معنوی؛ دوچاپی، آیین نیمه شعبان، موسیقی عرفانی، هامین و  در حوزه صنایع دستی؛ طلا سازی، سوزن دوزی، حصیر بافی و سفال گری در آثار ملی ثبت شده اند.
دهواری اذعان داشت:  سنگ نگاره ها قابلیت ثبت جهانی شدن به عنوان برجسته ترین کار فرهنگی انسان های عصر شکار با ۱۰ هزار سال قدمت را دارند و هم چنین باید برای کاوش آثار تاریخی، تپه ها و دیگر آثار موجود لازم است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دانشگاه ها و دیگر سازمان های متولی برای تحقیق در این مناطق تعامل داشته باشند تا بخشی از هویت تاریخی مردم منطقه و این حوزه شناسایی شود.
وی با بیان اینکه بیشتر بناها در سراوان شناسایی، ثبت شده اند و برخی در حال ثبت هستند، تصریح کرد: سفال کلپورگان از جمله آثاری است که قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد.
کارشناس فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: اقدامات اولیه برای به ثبت رسیدن سراوان به عنوان حوزه آبگیر و تمدنی انجام شده است و  قنات ناهوک به لحاظ آبدهی و نه طولی دارای اهمیت است.
وی بیان کرد: در شهرستان سراوان ۴۸۰ اثر وجود دارد که شامل قنات، تپه، محوطه، تپه،مقبره، درخت، آرامگاه، مناظر، مساجد و سنگ نگاره ها می شود.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 4072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *