800
۰

شبکه‌های توزیع برق فرسوده‌اند، مسئولان به فکر افتتاح طرح‌های جدید هستند!

مسئولان وزارت نیرو به جای ساماندهی فرسودگی شبکه های توزیع برق، کمر به گسترش افتتاح طرح های جدید در این حوزه بسته اند.
برق
برق
به گزارش شستون، به نقل از خبرنگاران جوان، وزارت نیرو سعی در راه اندازی 4860 طرح در حوزه نیرو به مناسبت دهه فجر دارد و این امر درحالی است که محمود رضا حقی فام معاون هماهنگی شرکت توزیع توانیر در جمع مدیران صنعت برق از فرسوده بودن 30 درصدی شبکه های توزیع برق کشور خبر داده بود.

به همین منظور همواره این سوال ذهن مخاطبان را درگیر خود کرده که چرا با وجود فرسودگی شبکه های توزیع برق هم چنان شاهد افزایش طرح ها در این حوزه هستیم؟

علی گل مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حوزه برق ظرفیت های بسیار بالایی داریم، عنوان کرد: دولت می تواند از طریق ارتقا این ظرفیت ها در راستای تامین منافع ملی گام بردارد.

وی سپس با ارائه راهکاری ادامه داد: مسئولان ذی ربط می بایستی با کاهش خام فروشی، از حجم صادرات گاز کاسته و بسترهای لازم را برای افزایش صادرات برق فراهم آورند چرا که این امر به دلیل ارزش افزوده بالا، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به تبع صرفه اقتصادی بالایی دارد.

گل مرادی با بیان اینکه بخش خصوصی آمادگی لازم را برای همکاری دارد، گفت: مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه، می توان نهایت استفاده را از این بخش بعمل آورد، چرا که این امر سوددهی بالایی را برای طرفین خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان به جای رفع معضلات گذشته بیشتر سعی در راه اندازی طرح های جدید دارند، افزود: مسئولان باید به موازات ارائه طرح های جدید، بخش فرسوده را نیز احیا کنند چرا که هم اکنون بسترهای لازم برای ارتقا این بخش آماده است اما آنان باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که ساماندهی بخش فرسوده توزیع برق نباید از چشم مسئولان پنهان بماند.

رفع معضلات داخلی نیازمند نگاه مسئولان

حسین امیری خامکانی نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه توان عملی بالایی در حوزه برق کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون شاهد ظرفیت فنی بالا در این حوزه هستیم اما این صنعت همواره از وجود معضلاتی از جمله مطالبات شرکت های داخلی و خارجی رنج می برد.

وی با اشاره به بدهی دولت به بخش خصوصی در حوزه برق کشور عنوان کرد: بخش دولتی به دلیل کمبود نقدینگی دچار مشکلاتی است به همین منظور دولت می تواند از طریق تهاتر می تواند مطالبات خود با کشورهای هدف به ویژه عراق را تسویه کرده و بدین گونه در راستای احیا این حوزه و بازپرداخت بدهی های خود گام بردارد.

امیری خامکانی با اشاره به یکی دیگر از چالش های این بخش تصریح کرد: مشکل در ساعات پیک بار مصرف برق که تقریبا حدود 300 تا 400 ساعت است که درصورت رفع آن می توان با وجود ظرفیت خالی برق پاسخ گوی نیازهای کشور باشیم.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکاری برای بهتر شدن وضعیت برق کشور عنوان کرد: دولت باید به جای افزایش تولید به سمت استانداردسازی مصرف پیش رود و از طریق استفاده از بخشی از ذخایر ارزی حاصل از فروش نفت، استانداردسازی لوازم انرژی و با کمک وزارت نفت شرایط را بهتر نماید.

وی در پایان بیان کرد: مشکلات مربوط به شبکه توزیع برق نیز از طریق بازسازی و کاهش تلفات مطابق این بند باید حل شود که اصطلاحا از این امر به عنوان احداث نیروگاه مجازی یاد می شود.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 5194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *