800
۰

سیاست قاجاری در خانه سفیر سوئد/طیبه سیاوشی: این اتفاقی عجیب و غریب است

واقعیتی که صورت گرفته عین حقیقت است و تلخی آن در جان ایرانی ها نشسته است. حقایق نشان می دهد که عزت ایرانی ها در این چندسال اخیر به شدت لطمه دار شده و اقداماتی مانند امن ندانستن اماکن رسمی کشور برای انعقاد قرارداد، قدرت طلبی اروپایی ها را افزون کرده و ما را به یاد دوران ذلت بار شاهان گذشته می اندازد.
سیاست
سیاست
به گزارش شستون، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، تا پیش از تحریم های ظالمانه علیه ایران، اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می شد. اما در سال های اخیر این تجارت بسیار کاهش یافت به طوریکه تبادلات چشمگیری صورت نمی گرفت؛ قرار بود برجام- که دولت به خاطر آن تمام فعالیت های اقتصادی را متوقف کرده بود- به دنبال خود رشد مطلوب اقتصادی و افزایش مبدلات تجاری بیاورد،  با این حال پس از این قراداد راه ورود مهمانان اتوبوسی از اروپا برای انعقاد قرادادهای متعدد به ایران باز شد اما تاکنون نتیجه مشهودی از این تفاهم نامه و قراردادها در وضعیت اقتصادی کشور دیده نشده است.
جمعه شب نیز، استفان لوفون نخست وزیر سوئد و هیئت همراه به منظور دیدار و گفت و گو با مقام های کشورمان وارد تهران شد. هدف این هیئت تجاری از سفر به ایران، بحث و تبادل نظر در زمینه تقویت حضور سوئد در بازار نوظهور ایران، توسعه سرمایه گذاری ها و راهبردهای صادرات به کشور منظور شده است. در واقع ایران از دیرباز یکی از بازارهای مهم صادرات کالاهای سوئدی در خاورمیانه بوده و تعدادی از شرکت های سوئدی نیز هم اکنون در ایران فعالیت می کنند و علاقه زیادی به حضور تجاری در ایران دارند.
در این دیدار اتفاق نادری رخ داده که انتقاد و نارضایتی مسئولین کشور را به دنبال داشته است؛ چندنفر از مسئولین وزارت خارجه و دو تن از وزیران ایران در منزل مسکونی سفیر سوئد به خدمت هیئت سوئدی حاضر شدند و چند قرارداد تجاری میان دو کشور –از جمله افتتاح دفتر تجاری ایران و سوئد- را امضا کردند. این درحالی است که این عمل نه تنها اقدامی غیر دیپلماتیک است، بلکه شأن مسئولین ایران را به شدت تنزل می دهد. اتفاقی که تاکنون در هیچ کشوری صورت نگرفته است.

 
در همین راستا، حسین شریعتمداری طی یادداشتی درروزنامه کیهان روز دوشنبه 24 بهمن نوشته است:
«براساس یک اصل شناخته شده دیپلماتیک، قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها و... در مراکز رسمی کشور میزبان امضاء می‌شود و انتقال آن به منزل سفیر کشور میهمان نه فقط با روال جاری و تعریف شده سیاسی مغایرت دارد، بلکه تحقیر کشور میزبان  را نیز به دنبال دارد و دولتمردان محترم باید توضیح بدهند که با چه انگیزه‌ای به این اقدام تحقیرآمیز تن داده‌اند؟»
با وجود نارضایتی عمیق برخی نمایندگان مجلس از وزیران شرکت کننده در این پارتی و انتقاد رسانه ها، روزنامه و سایت های طرفدار دولت تلاش کردند تا این موج را خنثی کرده و با یادآوری ماجرای حمله به سفارتخانه‌های انگلستان و عربستان و توهین به عاملان آن-فارق از صحیح یا غلط بودن آن اقدام-  موضوع را به حاشیه کشانده و مسیر انتقادات را منحرف کنند
روزنامه شرق که سعی کرده است پاسخی به ادعای دیروز کیهان را بدهد، امروز در گزارشی با تیتر «در خانه سفیر چه گذشت» نوشت: «منتقدان دولت برای یک ضیافت شام دیپلماتیک این‌ همه جاروجنجال به راه انداخته و مدافع اجرای عرف بین‌الملل هستند. این در حالی است که شاهد بوده‌ایم وقتی عده‌ای خودسر از دیوار یک سفارتخانه بالا رفته و با اقدامی نسنجیده وزارت امور خارجه را وارد مسیر ناهموار ترمیم روابط کردند، اصلا نگران رعایت‌نشدن عرف بین‌الملل نشده بودند.»
واقعیت این است که دعوای اصلاح طلبی-اصولگرایی در این جریان هیچ معنایی ندارد و هرجایی از این کشور هر عمل نادرستی صورت بگیرد، بدون نگاه حزبی، همه باید یک صدا معترض شوند. در این موضوع نیز واقعیتی که صورت گرفته عین حقیقت است و تلخی آن در جان ایرانی ها نشسته است. حقایق نشان می دهد که عزت ایرانی ها در این چندسال اخیر به شدت لطمه دار شده و اقداماتی مانند امن ندانستن اماکن رسمی کشور برای انعقاد قرارداد، قدرت طلبی اروپایی ها را افزون کرده و ما را به یاد دوران ذلت بار شاهان گذشته می اندازد.
طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و کارشناس سابق وزارت امور خارجه در این باره به خبرنگار طنین یاس گفت: یک رسمی در سطح وزارت خارجه وجود دارد که وقتی وزیری به کشوری سفر می کند، سفیر آن کشور در کشور متبوع(ایران)  یک ضیافت برگزار می کند و معمولاَ از وزیر خارجه کشور متبوع هم دعوت به عمل می آورد.
کارشناس مطالعات اروپا و آمریکا در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه از محتوای این مهمانی اظهار بی اطلاعی کرده و بیان کرد: اینکه یک قراردادی در این مهمانی امضا شود اتفاق بسیار عجیب و غریبی است. با شناختی که من از دستگاه سیاست خارجه کشور دارم، معمولاَ منافع نظام را در نظر می گیرد و امضای قراداد در یک مهمانی احتمالاَ یک شایعه است. اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد خلاف عرف بین المللی است.
سیاوشی افزود: اگر قرادادی هم امضا شده باشد، توانایی وزیر و سفیر سوئد در سطحی نیست که بتوانند قرادادهایی را امضا کنند که نیاز به پنهانکاری و حرف های درگوشی داشته باشد. در مورد پوشش هم محل دیپلماتیک کشورهای دیگر در ایران جزء خاک آن ها محسوب می شود و حقوقشان به رسمیت شناخته می شود.
با این حال سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این قضیه اظهار داشت: اینگونه مراسم ها و اتفاقات باید تحت مقررات و قوانین کشور میزبان صورت گرفته و مقامات نیز در آن شرکت کنند. به طور کلی هر کشوری که میهمان کشور دیگری در قالب روابط دیپلماتیک است باید تمامی شئونات اسلامی کشور میزبان را رعایت کند.
نقوی حسینی همچنین گفت: حضور مقامات، مسئولین و شرکت ‎های طرف قرارداد در منزل مسکونی سفیر سوئد، با شرایطی که در تصاویر دیده می‌شود حاکی از عدم رعایت شئونات اسلامی دارد، تحقیر و توهین به منزلت آن کشور است و به هیچ وجه قابل قبول نیست. چگونه مسئولین و مقامات ایرانی حاضر می‎شوند در محفلی که خانم ‎های بی‎ حجاب حضور دارند، شرکت کنند.
وی درباره ورود کمیسیون متبوعش به این مسئله خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی منتظر است تا گزارشات این محفل را دریافت کند و سپس درباره آن تصمیم خواهد گرفت.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه انعقاد قرارداد به این شکل یادآور نوعی وادادگی است که نمونه آن فقط در دوران پادشاهان قاجار بود، اظهار داشت: چنین اقدامی خلاف شئونات کشور بوده و استقلال کشور را نیز زیر سؤال می‌برد. وزیر امور خارجه و وزرایی که در زمان انعقاد قراردادهای تجاری در منزل سفیر سوئد حضور داشتند باید پاسخگوی اقداماتی که در شان مردم ایران نیست، باشند.
گفتنی است که بسیج دانشجویی ۷ دانشگاه تهران هم به دلیل اقدامات مغایر با عرف اسلامی و دیپلماتیک از سوی نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و چیت چیان وزیر نیرو  به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کردند.
به قلم: فرشته میرزا
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 5495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *