800
۰
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

آموزشگاه‌های کنکور امور هدایت تحصیلی را در دست گرفته‌اند/ لزوم بازبینی در رشته‌های مقطع متوسطه

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تمرکز و توجه آموزش در مدارس به رشته های دانشگاهی و کمرنگ شدن توجه به آموزش عمومی را از معضلات نظام فعلی دانست و بیان داشت: متاسفانه موسساتی که در امور کنکور هستند مساله هدایت تحصیلی ما را جهت دهی می کنند و آموزش و پرورش را وادرا می کنند در مسیری حرکت کند که آنها تعیین می کنند.
م
م
به گزارش شستون،  ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، با اشاره به نزدیک بودن رونمایی از هدایت تحصیلی جدید به ایرادات هدایت تحصیلسال گذشته اشاره کرد و گفت: هدایت تحصیلی سال گذشته چند ایراد کلی داشت، کنکور محور بود و و سیاست کلی را متناسب با اهداف کنکور به حرکت در می آورد و به دیگر رسالت های تعلیم و تربیت بی توجه بود.
وی افزود: نظام جامع هدایت تحصیلی که اکنون با آن  رو به رو هستیم نظام جامع نیست و لازم است ابتدا اصلاحاتی در شاخه ها و رشته هایی که دانش آموزان انتخاب می کنند؛ ایجاد شود مدت هاست که در رشته های علوم انسانی، تجربی، ریاضی، فنی و حرفه ای و کاردانش بازنگری صورت نگرفته است.
سحرخیز ادامه داد: برای مثال رشته تجربی و ریاضی در خیلی از درس ها با یکدیگر شباهت دارند ولی کلاس هایشان از یکدیگر تفکیک می شود و خیلی اوقات مجبوریم به کلاس های کم جمعیت تن داده و نیروی انسانی به آن اختصاص دهیم.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تمرکز و توجه آموزش در مدارس به رشته های دانشگاهی و کمرنگ شدن توجه به آموزش عمومی را از معضلات نظام فعلی دانست و بیان داشت: متاسفانه موسساتی که در امور کنکور هستند مساله هدایت تحصیلی ما را جهت دهی می کنند و آموزش و پرورش را وادرا می کنند در مسیری حرکت کند که آنها تعیین می کنند.
وی اظهار داشت: ما باید بیشتر برای آموزش عمومی سرمایه گذاری کنیم و سال های پیش از دانشگاه را صرفا به پیش دانشگاهی اختصاص دهیم.
سحرخیز با بیان این که دانش آموزان بدون آگاهی های لازم رشته را انتخاب می کنند، اضافه کرد: هدایتِ تحصیلی، شناخت توانمندی و استعداد بالقوه دانش آموز است وظیفه مشاور این است که قابلیت ها را شناسایی نموده و کمک به رشد و شکوفایی آن کند، ما عملا 6 سال ابتدایی را نادیده گرفته ایم و فکر می کنیم چون شش سال اول است مهم نیست و حتی سه سال متوسطه اول را هم مهم نمی دانیم.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: نکته دیگر بی توجهی به رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای در این سیستم است. دولت عزم جدی برای به روز کردن هنرستان ها و آگاه کردن مشاوران برای جذب افراد به این رشته ها را ندارد جاذبه های شغلی برای این رشته ها کم است و ادامه تحصیل نیز در این رشته ها سخت تر است.
وی در خصوص لزوم استفاده از بخش خصوصی در تجهیز هنرستان ها گفت: تجهیز هنرستان ها، بودجه زیادی می خواهد و ما باید از سیاست های حمایتی برای حضور بخش خصوصی برای حضور در این بخش استفاده کنیم مثلا به بخش خصوصی ای که در این بخش سرمایه گذاری می کند اجازه دهیم که از همین بخش نیاز شغلی خود را هم تامین کند.
سحرخیز افزود: برای افزایش اقبال به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش، باید فرهنگ سازی هم باید صورت بگیرد و نگاه های نادرستی که وجود دارد از بین برود و مشاورین هم به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش اشراف پیدا کنند.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان این که اکنون هم دانش آموزان ما با چشم باز انتخاب نمی کنند، بیان داشت: یک مشکل دیگر این است که امکان بازگشت در مورد رشته ها وجود داشته باشد و این انعطاف باید در سه سال متوسطه اول باشد.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد آب در همان مسیر قدیم حرکت می کند و تغییرات سطحی صورت گرفته است لازم بود یک مطالعه تطبیقی داشته باشیم و این تفکیک رشته ها را اصلاح کنیم، به سمت تخصص گرایی نرم پیش برویم و آموزش های عمومی مدنظر داشته باشیم و از مقاومت ها نترسیم و راه درست را برویم.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 5498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *