800
۰

در انتخاب، احساس جای منطق را نگیرد/ وعده خلاف از وظیفه ممنوع!

شورای شهر به عنوان یکی از ارکان نظام به شمار رفته که افراد مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند به طوری که انتخاب افراد ناآگاه مردم و قوانین شهری را تا مدت زمان معین چهار ساله دچار سردرگمی می کند.
ان
ان
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شورای شهر و روستا به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیرنده نظام به شمار می رود که مستقیم توسط خود مردم انتخاب می شود و طی برگزاری فرایند انتخابات اعضای آن تعیین می شود.
  شورا نهادی برای تامین خواست همه اقشار، اقوام، گروه‌ها و مشارکت آن‌ها در اداره و تصمیم‌گیری‌های کشور است. این نهاد، اکنون جایگاه خاصی در بین مردم پیدا کرده است به طوری که تمامی تصمیمات مهم عمرانی شهر در این نهاد اتخاذ و به شهرداری ابلاغ می شود. شورا در کنار شهرداری می تواند بازوی توانایی در جهت توسعه عمران شهری باشد و تعیین شهرداری موفق و لایق از نخستین تصمیم شورا در گام نخست خواهد بود.    *اهمیت شورا از منظر قرآن 
در دین مبین اسلام به اهمیت شورا به دفعات پرداخته شده است به طوری که  در قرآن 9 بار کلمه  شورا تکرار شده که دلالت بر این اصل مهم دارد و آیه معروف و امرهم شوری بینهم به لزوم مشورت در مسائل مهم اشاره دارد. بزرگان دینی هم در احادیث به اهمیت مشورت پرداخته اند و "شاورهم فی الارض فاذا عزمت فتوکل فان الله یحب المتوکلین" بارها به مسئله مشورت و اهمیت آن می پردازد. در زمان صدر اسلام پیامبر(ص) زمانی که از حضور مشرکان در جنگ خندق در مدینه مطلع شد مسلمانان در مسجد جمع و به مشورت پرداختند و پس از استماع نظرات پیشنهاد سلمان فارسی را پذیرفته شد، خندق رقم خورد.
*شوراها از نگاهی دیگر
اعضای این نهاد با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند. عمر قانونی دوره شوراها چهار ساله است و طبق تصویب قانون، انتخابات شورای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برپا می شود. در واقع شورا در جهت تسریع در امورات اصلی و توسعه عمرانی شهری کمک می کند، همچنین همکاری با مردم در راستای حل مشکلات و معضلات از الزامات نهادی به نام شورای شهر است. اکنون شورا به عنوان اصل مهم در روند پیشرفت عمرانی و آبادانی شهر از اهمیت زیادی برخوردار است.    *شورا از ابتدا تا کنون
نخستین بار مسئله شورای اسلامی شهر و روستا را بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مطرح کردند، اما با توجه به اینکه ساز و کار اجرایی مهیا نبود دوباره در 17 اسفند سال 1377 از سوی مقام معظم رهبری عنوان و با استقبال زیاد مردم کشورمان در 40 هزار حوزه انتخابیه برگزار شد و حدود 200 هزار نفر سکان نخستین دوره شورای اسلامی شهر و روستا را با آرای مردمی بر عهده گرفتند. از 9 اردیبهشت 1378 رسما با پیام حضرت امام خمینی(ره) شوراهای اسلامی شهر و روستا کارش را آغاز کرد. دوره دوم از سال 81 تا 85 ادامه یافت و  دوره بعدی که طولانی ترین زمانش را پشت سر می گذاشت به 6 سال رسید به طوری که تا سال 92 ادامه یافت و دوره چهارم از سال 92 تا کنون بوده است.    *وظایف شورا طبق قانون اساسی
اصل هفتم قانون اساسی به شوراها اختصاص یافته است و اصول صد تا 106 را به خود اختصاص داده است. به طوری که در اصل 100 به منظور پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی وسایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم شورایی به نام شورای ده، روستا، بخش یا شهرستان صورت گرفته که اعضای آن را مردم انتخاب می کنند. همچنین ماده 41 و دستور ماده 42،43 و 44 شورای شهر را به عنوان نهادی تصمیم گیر معرفی می کنند. تعیین شهردار، تدوین قوانین شهرداری و ابلاغ به این نهاد، ساماندهی امورات عمرانی شهر، نظارت بر عملکرد شهردار و تصویب مصوبات شهری از جمله وظایف شورای شهر محسوب می شود. 
*لزوم دقت در انتخاب افرادی کارآمد در بدنه عمرانی شهر
شوراها از اهمیت زیادی در توسعه و عمران شهری ایفا می کنند به طوری که ضمن وضع یک سری قوانین نقش مهمی در عمران و آبادانی شهر دارند. متاسفانه در دوره های گذشته انتخاب فدای فامیل بازی شده است و هر کسی خواستار حضور فامیلش در بدنه عمرانی و شورا است به طوری که احساسات جای منطق را گرفته است اگر انتخابات جدی گرفته نشود با سرنوشت چهار ساله شهر بازی شده و چه بسا شاهد هیچگونه تحول و توسعه ایی نخواهیم بود. منکر این نباید شد که در ادوار گذشته شورای شهر اقداماتی انجام شده و تحولاتی صورت گرفته است اما چشمگیر نبوده و هنوز مشکلات مهم سر جای خود پا برجاست. قضیه شورا بر  دو اصل انتخابی است که به شورا و مردم تقسیم شده است و اگر افراد بنا به دلسوزی و تخصص انتخاب نشوند چه بسا شاهد هیچگونه تحولی نبوده و به خود خیانت کرده ایم، پس 29 اردیبهشت فرصت دوباره خود را با فامیل بازی و جایگزین احساس به جای منطق در انتخاب بر باد ندهیم و افرادی دلسوز و متخصص انتخاب کنیم. 
*مردم با انتخاب اصلح از شورا گله مند نباشند  مردم کشورمان با انتخابشان می توانند سرنوشت کشورشان را تعیین کنند با تخصص و آگاهی افرادی را روانه ساختمان شورا کنند تا در آینده بابت انتخاب غلط خود را سرزنش نکنند. در درجه نخست اشخاصی دلسوز و متخصص را برگزینند و با ارائه وظایف یاری دهنده شورا باشند. در واقع اگر مردم تنها نوک پیکان را فقط به سمت شورا نشانه بروند کار درستی نیست، چرا که خود مردم این افراد را انتخاب کرده اند و کسی را نباید مقصر تلقی کنند پس نباید معیار انتخاب مردم رفیق بازی و فامیل بازی باشد، چرا که سرنوشت عمرانی و تعیین وضع قوانین در گرو انتخاب صحیح مردم است. 
*وظیفه کاندیداهای تصدی گری سِمَت شورای شهر
در واقع باید گفت هیچگاه بار کج به مقصد نمی رسد و وظایف شورای شهر کاملا مشخص، روشن و معلوم است کاندیدای که با وعده و وعید دروغین رأی ها را به سود خود جلب می کند باید بداند که چارچوبه اختیارات شورا کاملا مشخص است و با این رأی ها بیشتر از آنکه دلسوز مردم باشد، خائن به مردم خواهد بود.  شورا جای افردا ناآگاه نبوده و نیست و این که خواستار شغل و حقوق ثابت در این نهاد باشند معنایی ندارد، چرا که هدف باید خدمت به مردم باشد و اینکه افراد با مشاغل متفاوت و فاقد تخصص حضور داشته باشند جفا در حق مردم محسوب می شود. قانونگذاری شهری را افرادی می توانند بر عهده گیرند که دارای تخصص و دلسوز در حق مردم بوده و به جهت توسعه و ترقی شهر گام برمی دارند. باید نتیجه گرفت که وعده خلاف انجام وظیفه و خارج از حیطه اختیارت جایی در انتخاب مردم ندارد. 
*بسته به نیازمندی های شهر تهران همه مشاغل حضور داشته باشند 
ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات کلی دور چهارم شورای شهر تهران در توسعه عمرانی پایتخت، اظهار داشت: باید عنوان کنم که عملکرد اعضای دور چهارم شورای شهر تهران قابل قبول بوده و می توان نمره قبولی داد، چرا که خروجی نتایج عملکرد رضایت بخش بوده است. 
وی در ادامه افزود: با توجه به جذب اعتبارات و تخصیص به زیر ساخت های شهری و تصویب اعتبارات 5 ساله دوم و بازگشت 30 درصد از اعتبارات به توسعه حمل و نقل شهری اقدام ماندگاری در این راستا صورت گرفته است.
قناعتی افزود: درواقع سرمایه های شهر تهران در جهت خواسته های مردم صرف شده است که می توان به صرف هزینه در حوزه های مختلف اشاره کرد. همچنین رویکرد نظارتی و کنترل مدیریت شهری از دیگر اقدامات مهم شورای شهر به شمار می رود. اقدامات زیادی در راستای تسهیلات به مردم انجام شده است که در مجموع می توان گفت عملکرد این دوره مثبت بوده است.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص حضور افراد با مشاغل متفاوت در شورای شهر پایتخت، گفت: باید دید که در شهر تهران چه ماموریتی وجود دارد اگر نیروی جوان و ورزشکار زیادی وجود دارد نیاز به کارشناس ورزشی است و اگر از نظر هنری نیاز یه ترقی است حضور افراد هنری در بطن شورا ضروری است یا اگر نیاز شهر عمرانی و آبادانی است می توان از مهندس صاحب فن در رشته عمران شهری استفاده کرد. به نظرم در شورا می توان افراد اصلح را با انواع مشاغل برگزید.
وی در پایان یاد آور شد: امیدوارم مردم با حضور پرشور خود در انتخابات 29 اردیبهشت با انتخاب فرد اصلح بهترین ها را برای بدنه عمرانی و توسعه فرهنگی و هنری شهرشان برگزینند.
  اکنون مردم کشورمان در آستانه انتخابات حساس 29 اردیبهشت قرار گرفته اند تا با تصمیم صحیح و درست سرنوشت شهرشان را به افردای لایق بسپارند و باید دید سرانجام چه فردی به ساختمان شورای شهر راه می یابد.     گزارش از سید مهران حسینی
انتهای پیام /
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 6385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *