800
۰

وقت سیاست خارجی ایران در «برجام» تلف شد/ دیپلماسی دولت یازدهم در حد یک کشور کوچک آفریقایی هم نبود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران دارای سابقه بسیار خوبی در کشورهای زرخیز آفریقایی و کشورهای مجمع عدم تعهد داشت که برای بازار خوبی برای کالاهای ما بودند تا رکود را کاهش دهیم اما این ظرفیت نادیده گرفته شد.
htrthsrs
htrthsrs
به گزارش شستون؛ جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار پرستوها، اظهار کرد: برخی ارزیابی‌های سیاستمداران فعلی به صورتی است که با عینک رسانه‌های بیگانه و غربی به جایگاه ایران نگاه می‌کنند و متأسفانه از زاویه بی‌طرفانه به قدرت ایران نگاه نمی‌کنند.
کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: آنچه به‌عنوان قابلیت‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی ایران در منطقه از زبان شخصیت‌ها جاری می‌شود منطبق با تبلیغات بیگانه‌ای است که در تخریب ایران واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهند.
وی ادامه داد: برخی افراد توانمندی‌های ایران اسلامی را زیر سؤال برده‌اند، در پشت‌صحنه تبلیغات سوء علیه ایران را که برخی باور کرده‌اند، مطبوعات بی‌طرف و دانشگاه‌های غربی به جایگاه محوری ایران همانند امپراتوری در منطقه اشاره می‌کنند.
قنادباشی خاطرنشان کرد: اگر به مجموعه سازمان‌های بین‌المللی نگاه کنیم می‌بینیم ایران با انتخاب 120 کشور جهان در دولت گذشته به ریاست جنبش عدم تعهد که بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی بعد از سازمان ملل رسیده است.
وی افزود: 120 کشور جهان در دو مرحله با اجماع به‌حق غنی‌سازی کشور ایران اذعان کرده‌اند، همچنین ایران در اتحادیه کشورهای اسلامی به‌عنوان عضو اصلی و بنیان‌گذار و اتحادیه افریقا به‌عنوان عضو ناظر حضور دارد، این نشان از جایگاه مؤثر ایران در جهان است.
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اگر برخی از سیاستمداران نگاهی هم به توانایی‌های داخلی و اقتدار در منطقه بجای تبلیغات خارجی داشته باشند دچار خودباختگی نمی‌شوند.
وی تأکید کرد: مردم از توانایی‌های ایران باخبرند و با اتکا به همین اقتدار همیشه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حاضر هستند.
قنادباشی بیان کرد: مسئولین و سیاستمداران گاها تبلیغات علیه اقتدار ایران را در سخنرانی‌ها تکرار می‌کنند و برخی رسانه‌های وابسته به ایشان در داخل کشور آن تبلیغات خصمانه را نشخوار می‌کنند.
کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: در سال‌های اخیر از بسیاری از توانمندی‌های ایران در سیاست خارجی غافل شده‌ایم و مقامات وزارت خارجه به‌درستی جایگاه ما را درک نکرده‌اند.
وی تصریح کرد: ایران دارای سابقه بسیار خوبی در کشورهای زرخیز آفریقایی و کشورهای مجمع عدم تعهد داشت که برای بازار خوبی برای کالاهای ما بودند تا رکود را کاهش دهیم اما این ظرفیت نادیده گرفته شد.
قنادباشی با اشاره به روند غفلت مسئولین وزارت امور خارجه گفت: می‌توانستیم با استفاده از حضور کشورهای اسلامی و اتحادیه افریقا در قطع‌نامه‌های علیه ایران اثرگذار باشیم یا قطع‌نامه‌هایی را برای رفع محدودیت‌های جهان اسلام و رونق بخشی اقتصاد به تصویب برسانیم.
وی یادآور شد: دیپلماسی ما در دولت یازدهم محدود به روابط با کشورهای غربی و در یک موضوع برجام خلاصه شد زیرا امید داشتند با برجام کمک‌های غربی را دریافت کنند و همه قابلیت‌های وزارت خارجه به قریب برجام صرف شد.
کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: وزارت خارجه هیچ اقدام مؤثری برای رفع نیازهای اساسی کشور انجام نداده، اقدامات انجام‌شده عمدتاً در مسائل فرمایشی و جزئی بود که نیازهای شدید اقتصادی حتی تعامل سیاسی مناسبی را با کشورهای نفت‌خیز را نداشته‌ایم.
قنادباشی بیان کرد: در طول دوره یازدهم دولت جمهوری اسلامی ایران بسیاری از کشورهای منطقه مدت زیادی بدون سفیر بود و حتی برای برخی کشورها هرگز سفیر فرستاده نشد تا روابطی که باعث گشایش اقتصادی می‌شود را پیگیری کند.
وی در انتها گفت: دیپلماسی دولت ایران در چهار سال اخیر علی‌رغم توانایی‌های موجود در حد یک کشور کوچک آفریقایی هم نبود.
منبع: دانا
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 6782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *