800
۰

نخستین‌های ترامپ در فلسطین/ پرواز مستقیم ریاض- تل آویو

ترامپ با پرواز مستقیم از ریاض به تل آویو به نوعی قبح مسئله ارتباط ریاض – تل آویو را شکست.
rgewhges
rgewhges
به گزارش شستون، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از یک هفته قبل سفری دوره‌ای را به منطقه غرب آسیا آغاز کرد و در ادامه این سفر دوره‌ای به اروپا رفت. جدا از حواشی فراوان سفر ترامپ به غرب آسیا، بخش آخر سفر او در غرب آسیا به فلسطین اشغالی ختم شد. ترامپ در تل آویو با نتانیاهو و در بیت لحم با ابومازن دیدار کرد. در این سفر ترامپ چند رکورد جدید به ثبت رساند که همین رکوردها، نتایج غیر منتظره‌ای را برای فلسطین و فلسطینیان به همراه داشت. در این نوشته قصد داریم نتایج رکوردهای ترامپ در سفرش به فلسطین اشغالی را بررسی کنیم.
سفر ترامپ به غرب آسیا
ترامپ پیش از سفر به فلسطین اشغالی به عربستان سعودی رفت. دیدار ترامپ از عربستان آنقدر حاشیه داشت که در یک کتاب بگنجد. در عربستان با مقامات 55 کشور دیدار کرد. یکی از این مقامات ابومازن بود. اما مهمترین نکته، پرواز ترامپ به فلسطین اشغالی بود. دونالد ترامپ با پرواز مستقیم، از ریاض به تل آویو رفت. این نخستین بار بود که یک پرواز مستقیم از ریاض به تل آویو رفت. پیش از این، سفرهای اینچنینی از طریق یک پرواز واسطه از امان اردن یا قاهره صورت می گرفت. اما این بار ترامپ بدون پرواز واسطه مستقیما به تل آویو پرواز کرد و رکورد نخستین پرواز ریاض به تل آویو را به نام خود به ثبت رساند.
پیشینه روابط اعراب با رژیم صهیونیستی
از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی کشورهای عربی نخستین ارتش عربی را به جنگ با صهیونیست ها اعزام کردند. پس از آن در سه جنگ بزرگ دیگر از صهیونیست ها شکست خوردند. شاید همین شکست ها انگیزه بیشتری را برای کشورهای عربی به وجود آورد تا از صهیونیست ها انتقام بگیرند. با تمام این شرایط هیچ ارتباطی بین صهیونیست ها و کشورهای عربی اسلامی شکل نگرفت. در دهه 90 قرن بیستم میلادی، با آغاز مذاکرات اعراب و رژیم صهیونیستی، کشورهای عربی تلاش کردند سرزمین های اشغال شده خود را در ازای صلح با صهیونیست ها پس بگیرند اما عملا نتوانستند هیچ زمینی را پس بگیرند.
در این میان مصر یک استثنا بود که با قرار داد کمپ دیوید رسما با صهیونیست ها روابط رسمی برقرار کرد. غیر از مصر هیچ کشور عربی ارتباطی با صهیونیست ها نداشت.
طی 10 سال گذشته ترکیه با وجود فراز و نشیب های فراوانی که در روابطش با صهیونیست ها داشت، بالاخره توانست اواخر سال 2016 روابط رسمی خود را با صهیونیست ها برقرار کند.
عربستان، به دنبال عادی سازی روابط
عربستان طی 3 سال گذشته روابطی غیر رسمی با صهیونیست ها برقرار کرد. رفت و آمدهای انور عشقی و دوری گلد تیتر تمام رسانه ها شد اما با این حال هرگز این جرأت را به هیچ یک از دو طرف نداد تا بتوانند کمترین رابطه رسمی را برقرار کنند. مهمترین دلیل این مسئله بار سنگین اجتماعی و منعی است که در جوامع کشورهای عربی و اسلامی در خصوص رابطه با رژیم صهیونیستی وجود دارد. این مسئله به دلیل ریسک بالایی که داشت ، عملی نشد.
عبدالفتاح السیسی در واگذاری دو جزیره مصری تیران و صنافیر تلاش کرد این سد را بشکند و عملا عربستان را در کمپ دیوید وارد کند اما اعتراض اجتماعی پس از واگذاری این دوجزیره و حکمی یکسال پس از آن دادگاه مصر صادر کرد و السیسی را در واگذاری جزایر مصری خلع ید کرد طرح صهیونیستی السیسی را خنثی کرد و این طرح عملی نشد. و ایجاد ارتباط بین ریاض و تل آویو در همان بن بست اول باقی ماند.
گره‌ای که ترامپ باز کرد
اما ترامپ با پرواز مستقیم از ریاض به تل آویو به نوعی قبح مسئله ارتباط ریاض – تل آویو را شکست. و اینکه این اتفاق در میان هیاهوی سفر ترامپ به منطقه رقم خورد موجب شد رسانه‌ها و اذهان کمتر به این مسئله توجه کنند و در لابلای حواشی سفر ترامپ این مسئله گم شد.
دستاورد این اقدام ترامپ برای صهیونیست ها انجام نخستین پرواز مستقیم بین ریاض - تل آویو بود، پروازی که طی 69 سال تأسیس رژیم مجعول صهیونیستی، با تمام امکانات جهانخواران شکل نگرفته بود اما این بار برقرار شد.
منبع: تسنیم
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 6987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *