800
۰

عملیات اُپرا؛ حمله هوایی مستقیم به راکتور بغداد

ساعت ۳ و ۵۰ دقیقه بعدازظهر ۸ فروند هواپیمای اف ۱۶ و اف ۱۵ از پایگاه هوایی «عتصیون» شهر «طابا» در شبه جزیره سینا به سمت بغداد پرواز کردند.
hreshse
hreshse
به گزارش شستون، رژیم صهیونیستی با جاسوسی های مستمر خود- که از سال 1975 و همزمان با قرارداد ژاک شیراک با صدام حسین ، آغاز کرده بود- اطلاعات وسیعی را از تأسیسات هسته ای عراق به دست آورده بود. همچنین موساد با اقدامات خرابکارانه و ترور متخصصان عراقی و مرتبط با تأسیسات هسته ای عراق، تا حد ممکن در مسیر راه اندازی راکتور نیروگاه بغداد، سنگ اندازی کرده بود اما اقدامات موساد تنها توانسته بود کار پیشروی راکتور بغداد را کُندتر کند.
دروغ پراکنی برای توجیه حمله هوایی
اگر چه صهیونیست ها سال ها بعد اعلام کردند که اطلاعات به دست آمده نشان می داد عراق به زودی به سلاح هسته ای دست خواهد یافت اما همه شواهد حکایت از آن دارد که به دلیل تغییری که فرانسوی ها در سامانه سوخت رآکتور بغداد به وجود آورده بودند و به دلیل ماهیت سوختی که قرار بود نیروگاه به کار گیرد صدام به آسانی نمی توانست به سلاح هسته ای دست یابد. در حقیقت صهیونیست ها حاضر نبودند هیچ کشوری در منطقه، تأسیسات یا فناوری هسته ای در اختیار داشته باشد.
هنگامی که صهیونیست ها مطمئن شدند راکتور بغداد به زودی روشن خواهد شد زمان حمله مستقیم را تعیین کردند تا ضمن از بین بردن تأسیسات هسته ای عراق، زهر چشمی از کشورهای منطقه بگیرند و به نوعی با قدرت نمایی در منطقه، نوعی بازدارندگی برای خود ایجاد کنند.
عملیات اُپرا
8 ژانویه 1981 عراق پایان ساخت نیروگاه هسته ای خود را اعلام کرد. 6 ژوئن 1981 مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، رافائل ایتان، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی را به خانه خود دعوت کرد و به وی اعلام کرد تاریخ عملیات اُپرا، روز 7 ژوئن، یک روز قبل از افتتاح نیروگاه «تموز1» توسط فرانسوی ها خواهد بود.
بهترین خلبانان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای عملیات انتخاب شدند که عبارت بودند از: ایوری ایتان، فرزند رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی. او بعدها در یک تمرین هوایی جان باخت. عاموس یادلین؛ کسی که بعدها به ریاست اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی رسید. ایلان رامون؛ کسی که به عنوان اولین فضانور اسرائیلی در فضاپیمای کلمبیا حضور یافت. سرهنگ امیر ناحوم، یفتاح اسپیکور و یسرائیل ریلیک. به یک نقل دان حالوتس که در سال 2006 طی جنگ 33 روزه رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود نیز یکی از خلبانان حاضر در عملیات بود.
خلبانان انتخاب شده، ماه ها به طور کاملا سری در فضای هوایی قبرس و دریای سرخ به تمرین مشغول بودند. مهمترین تمرین این خلبانان پرواز در ارتفاع پایین برای عبور از سیستم راداری بود.
عملیات اُپرا بعد از ظهر روز جمعه 7 ژوئن 1981 با 8 فروند هواپیمای اف 16 و اف 15 - که از آمریکا تحویل گرفته بود – در 2 اسکادران 4 فروندی آغاز شد. در مجموع 230 نفر در اجرای این عملیات مشارکت داشتند. 3 نتیجه محتمل برای این عملیات قابل تصور بود: موفقیت کامل، موفقیت جزئی و نسبی و شکست کامل.
رافائل ایتان، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی پیش از آغاز عملیات به خلبانان 8 فروند هواپیما، مأموریت را ابلاغ کرد و به آنها گفت اگر این مأموریت شکست بخورد بقاء اسرائیل در خطر قرار خواهد گرفت و چه بسا دیگر «اسرائیل» وجود نخواهد داشت. او به خلبانان توصیه کرد اگر اسیر شدند هر آنچه می دانند بگویند زیرا خلبانان فکر می کنند اطلاعات فراوانی دارند اما در حقیقت چیزی از عملیات نمی دانند.
هر یک از 8 فروند هواپیما به مخازن سوخت احتیاط و دو بمب تقریبا یک تنی مجهز  شدند. ساعت 3 و 50 دقیقه بعدازظهر 8 فروند هواپیمای نامبرده از پایگاه هوایی «عتصیون» شهر «طابا» در شبه جزیره سینا- که آن زمان هنوز در اشغال صهیونیست ها بود- پرواز کردند. از ابتدای مسیر هواپیماها با ارتفاع بسیار کم- که بین 90 تا 150 پا از زمین بود- پرواز کردند. با اینکه پرواز با این ارتفاع می توانست برای خلبانان بسیار خطرناک باشد اما برای موفقیت عملیات و فرار از سیستم راداری عربستان، عراق و اردن لازم بود. مهمترین نگرانی صهیونیست ها، شنود مکالمات هواپیماها توسط آواکس های سعودی بود. لذا به خلبانان دستور داده شد در تمام مسیر، سکوت رادیویی را رعایت کنند. نگرانی دوم مربوط به تخلیه مخازن سوخت احتیاط در عربستان بود که تا روی آن تمرین نشده بود.
 هشت فروند هواپیما مخفیانه از مرزهای عربستان سعودی گذشتند. ساعت 5 و 35 دقیقه بعدازظهر هواپیماهای رژیم صهیونیستی از روی نهر فرات گذشتند. در این هنگام ارتفاع خود را به 4 هزار پا افزایش دادند و بر فراز نیروگاه «تموز1» عراق در 17 کیلومتری بغداد رسیدند. بمب نخست که 900 کیلوگرم وزن داشت پرتاب شد و طی 2 دقیقه 15 بمب دیگر به سمت راکتور نیروگاه پرتاب شدند. از این تعداد 14 بمب به هداف اصابت کرد. دو بمب دیگر منفجر نشدند. در اثر انفجار 14 بمب، تخریب اساسی در راکتور نیروگاه به وجود آمد اما راکتور به طور کامل منهدم نشد. نیروگاه تموز 2 به دلیل آنکه یک نیروگاه کوچک 1.2 مگاواتی بود مورد هجوم قرار نگرفت. پس از آن 8 فروند هواپیما، تا 40 هزار پا ارتفاع گرفتند.
در این مدت هیچ موشکی آنها را ردگیری نکرد و راداری هم رد آنها نگرفت. با عبور از فضای هوایی عراق مکالماتی بین هواپیماها رد و بدل شد اما پیش از آنکه جملاتشان به پایان برسد دیوید ایوری، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، روی خط آنها آمد و از آنها خواست سکوت رادیویی را رعایت کنند زیرا مأموریت زمانی پایان یافته است که در پایگاه «عتصیون» فرود آیند. هواپیماها با عبور مخفیانه از مرز اردن و عربستان با ارتفاع پایین به سمت سینا حرکت کردند و ساعت 6 و 40 دقیقه در پایگاه «عتصیون» فرود آمدند.
در این عملیات 11 نفر کشته شدند. 10 نفر از آنها نیروهای عراقی حاضر در نیروگاه بودند. یک نفر نیز یک متخصص فرانسوی بود. ویکتور استروفسکی در کتابش خاطراتش، «راه نیرنگ» در خصوص این فرد فرانسوی نوشت این فرد فرانسوی الاصل عامل موساد بود و به موساد کمک کرده بود تا دستگاه مکان نما، در نیروگاه بغداد قرار داده شود اما هیچ کس نمی داند چرا پیش از شلیک راکت، نیروگاه را ترک نکرده بود.
واکنش سازمان ملل
این عملیات نخستین و تنها حمله هوایی به یک نیروگاه هسته ای بود و موجب بحث ها و انتقادات فراوانی شد. پس از انجام این عملیات شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه 487 ضمن انتقاد به این حمله، این اقدام را نقض صریح اساسنامه سازمان ملل و شاخص های عملکرد بین المللی توصیف کرد. ایالات متحده نیز این قطعنامه را امضا کرد چرا که در آن زمان صدام حسین که در حال جنگ با ایران بود هم پیمان آمریکا محسوب می شد. ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، پس از این حمله ، با واگذاری 4 فروند هواپیمای اف 16 باقیمانده، به صهیونیست ها مخالفت کرد هرچند سرانجام با فشار کنگره این 4 فروند نیز به صهیونیست ها داده شد.
خشنودی رهبران صهیونیست و آمریکایی ها از عملیات اُپرا
مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی دو روز پس از عملیات اُپرا به رغم اینکه سازمان ملل و جامعه بین الملل به شدت آن را محکوم کرده بودند گفت: «هیچ دلیلی برای عذرخواهی اسرائیل وجود ندارد ... ما تصمیم گرفتیم بدون تأخیر برای دفاع از ملت اسرائیل از تمام ابزاری که در دسترس داشتیم اقدام کنیم».
الکساندر هیگ، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در دولت ریگان خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «باید برای سپاس نزد خدا سر فرود آوریم که اسرائیل برای از بین بردن تأسیسات هسته ای عراق اقدام کرد».
منبع: تسنیم
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 7248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *