800
۰
نگاهی به تناقض گویی های مردان اقتصادی دولت؛

یک و بام و دوهوای دولت در پرداخت یارانه با دادن وعده های پوپولیستی/ اقشار کم درآمد مهمترند یا حزب سیاسی؟

هفته آخر اردیبهشت ماه سال جاری و 5 روز به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران بود که خبری مبنی بر وصل مجدد یارانه های قطع شده توسط دولت روحانی بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. خبری که به سرعت تمام تیتر یک تمامی منتقدین عملکرد اقتصادی دولت شد.
\
\
به گزارش شستون، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شب مصیبت عظمای دولت و عذاب الیم دو کلید واژه ای است که مردان اقتصادی دولت یازدهم برای پرداخت یارانه از آن یاد کرده بودند. حتی در ایام انتخابات نیز دولتی ها برای جلب توجه و جذب رای بیشتر مردم پرداخت بارانه تا سه برابر توسط برخی نامزدهای ریاست جمهوری را دروغ و یک اقدام پوپولیستی خواندند. نکته قابل توجهی که خودشان در شب انتخابات و بعد از آن بر روی افزایش یارانه متمرکز شده اند.
علی طیب‌نیا مرداد ماه سال 94 در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار از سوی وزارت امور اقتصاد دارایی برگزار شد، اظهار داشت: دولت ماهانه 3 هزار و چند میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و شبهایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.
همچنین بیژن زنگنه نیز که در شهریور ماه همان سال و با حضور در برنامه اقتصاد شبکه ۵ سخن ، در پاسخ به این سئوال مجری که از وی پرسید احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است.

وزیر نفت اضافه کرده:بسیاری از شبها از نگرانی این که چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، در حالی که پول نداریم؛ خوابم نمی‌برد، کار بسیار سختی را باید انجام دهیم.
علی ربیعی وزیر رفاه دولت یازدهم نیز در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سال 96 با بیان اینکه خوشبختی جامعه در پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیست، عنوان کرد: این کار نوعی دروغ بزرگ و بزرگ ترین دروغ به فقراست. ما اگر بتوانیم یک شغل را با کرامت به یک خانواده دهیم، آن زمان کار ما ارزشمند است.
وی افزود: این هنر نیست که ما ۲۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهار برابر آن را از جیب او خارج کنیم.
داستان از چه قرار بود؟
هفته آخر اردیبهشت ماه سال جاری و 5 روز به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران بود که خبری مبنی بر وصل مجدد یارانه های قطع شده توسط دولت روحانی بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. خبری که به سرعت تمام تیتر یک تمامی منتقدین عملکرد اقتصادی دولت شد.
چندین نفر از شهروندان با تماس با رسانه ها اعلام کردند، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با ارسال پیامک به برخی شهروندان که قبلا یارانه‌شان قطع شده و اعتراض کرده‌بودند، از وصل شدن مجدد یارانه آن‌ها در این ماه خبرداده است. طبق قانون قرار بود، دولت دهک‌های پردرآمد را شناسایی کرده و حذف کند، در عوض یارانه افراد نیازمند و تحت پوشش را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش با توجه به تعداد زیاد گزارش های رسیده به رسانه ها به نظر می‌رسید یارانه اغلب قریب به اتفاق کسانی که پیش از از شمول دریافت یارانه حذف شده بودند دوباره در شب انتخابات وصل شده است. این در حالی است وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعتراض این شهروندان درباره قطع یارانه را وارد ندانسته بودند. رسانه‌های دولتی از ابتدای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای رقیب دولت مستقر را به انحاء مختلف به دادن وعده‌های پوپولیستی متهم کرده بودند.
چه شد نظر دولت برگشت؟
پس از رای مجدد مردم به حسن روحانی برای ماندن در پاستور و عمل به وعده های انتخاباتی داده شده از سوی وی، سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در برنامه انتخاباتی دولت دوازدهم به صراحت آمده است که قصد دارید در یک دوره 4 ساله سطح معیشت 10 میلیون نفر از اقشار فقیر جامعه را 5 برابر کنید که این کار به منابع بسیار زیادی احتیاج دارد، این منابع را از کجا و از چه محلی تأمین می‌کنید، اظهار داشت: اکنون یارانه و مستمری‌ این قشر 3.4 برابر شده است.
وی در ادامه افزود: هنگامی که درباره افزایش یارانه صحبت می‌کنیم گاهی این حرف در خصوص اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد است که شامل افراد تحت پوشش می‌شود که این افراد حدود 10 تا 12 میلیون و حداکثر 15 میلیون نفر هستند درحالی که ما اکنون داریم به 75 میلیون نفر یارانه می‌دهیم، آنچه که انتقاد ما به سایر دوستان بود، این بود که اگر شما می‌خواهید یارانه‌ها را سه برابر کنید، این کار اصلاً امکان‌پذیر نیست، اما اینکه یارانه این گروه و اقشار را سه برابر کنیم کاملاً قابل تأمل است.
برخی کارشناسان طی ماه‌های اخیر برخی اقدامات دولت در آستانه انتخابات را عوام‌گرایی و پوپولیستی با هدف جلب آرای مردم معرفی کرده که از جمله آن می‌توان به افزایش ناگهانی یارانه مستمری‌بگیران، افزایش حقوق کارمندان و حداقل‌بگیران و پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد.
همچنین اجرای طرح هایی که خودشان روزی با آنها مخالفت میکردند برای حفظ جایگاه اجتماعی و خوب جلوه دادن عملکرد اقتصادی دولت نیز این روزها نقل محافل خبری و کارشناسی کشور است.
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با وصل مجدد یارانه افراد غیرنیازمند پس از گذشت یک‌سال گفت: طبق ماده 14 قانون بودجه سال 95 حکمی وجود داشت که دولت موظف به حذف غیرنیازمندان یارانه بگیر بود، اما کامل عملی نکرد.
 وی تأکید کرد: این حکم در بودجه 96 وجود ندارد، اما اگر طبق بررسی‌ها سرپرستی از یارانه حذف شد، دولت اجازه قانونی برای وصل کردن ندارد و شائبه سیاسی و انتخاباتی خواهد داشت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: وصل مجدد یارانه غیر نیازمندانی که وزارت کار به نتیجه رسیده خلاف قانون است. اقدامی که مجلس با آن مخالفت کرد و نوبخت در نشست خبری آن را به زمین نمایندگان مجلس انداخت.

انتهای پیام/
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 7375
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *