800
۰

15 هزار مربی پیشگیری از اعتیاد، آماده اعزام به پادگان‌ها هستند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در حال حاضر 15 هزار مربی آموزش پیشگیری از اعتیاد برای آموزش سربازان به پادگان ها اعزام می شوند.
اف
اف
به گزارش شستون، پرویز افشار‍ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: بر اساس سند جامع فرهنگ پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر، گروه‌های اجتماعی در سایر فضاها از جمله خانه، محله، مدرسه، دانشگاه، پادگان و سایر فضاهای کاری باید برای آموزش های پیشگیری از اعتیاد تحت پوشش قرار گیرند.
وی افزود: فضاهای کاری یاد شده شامل فضاهای کاری اداری، نظامی و فضاهای صنعتی (کارگاه‌ها) می شود و ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص فضاهای کاری نظامی، طی 2-3 سال اخیر، ارتباط موثری را با ستاد کل نیروهای مسلح، برقرار کرده است.در این راستا یکی از گروه‌هایی که آموزش های پیشگیری از اعتیاد برای آن ها ضرورت دارد، شامل جوانانی است که از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و مشمول اعزام به خدمت سربازی هستند.
افشار بیان داشت: سالیانه حدود 400 هزار نفر در کشور، جذب نیروهای مختلف نظامی-انتظامی می شوند و این آمار، درصد قابل توجهی از ظرفیت جوان کشور را شامل می شود.با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تعبیر ایشان از نیروهایی که به خدمت اعزام می‌شوند با عنوان «سربازان جنگ نرم» و همچنین ورود این افراد پس از پایان دوره سربازی به اجتماع و فضاهای مختلف کاری، مسلح شدن سربازان به انواع دانش فنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بر همین اساس لزوم انجام آموزش های پیشگیری از اعتیاد در میان سربازان به وضوح احساس می شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: بر اساس آمار شیوع شناسی در جامعه عمومی، 1 درصد دانش آموزان تجربه سوء مصرف موادمخدر را دارند و شاید بتوان گفت از میان 400 هزار سرباز نظام وظیفه 4 هزار نفر از آنان تجربه سوء مصرف مواد را داشته و درصد اندکی نیز، به بیماری اعتیاد مبتلا هستند.در حال حاضر، تفاهم نامه ای با موضوع «پیشگیری از اعتیاد» میان سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستاد مبارزه با موادمخدر منعقد شده است که بر این اساس، سربازان در طول خدمت سربازی به مدت 6 ساعت تحت آموزش های پیشگیری از اعتیاد قرار می گیرند.
افشار در خصوص نحوه برگزاری دوره پیشگیری از اعتیاد در پادگان ها اظهار داشت: اجرای دوره آموزش پیشگیری از اعتیاد در پادگان ها به شرایط این مراکز و تصمیم گیری مدیران آن بستگی دارد.
وی ادامه داد: مکانیسم آموزش سربازان در اجرای دوره پیشگیری از اعتیاد به این صورت است که سربازان 2 ساعت را به صورت حضوری در 2 ماه دوره آموزشی و 4 ساعت باقی مانده را به صورت آموزش در فضای مجازی و در طول دوران خدمت سپری می کنند.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حال حاضر بخش عمده ای از فعالیت سازمان نظام وظیفه عمومی به صورت الکترونیکی انجام می شود و با توجه به قابلیت چند منظوره فضای مجازی عوامل اجرایی پادگان ها می توانند برای برگزاری دوره های پیشگیری از اعتیاد از این فرصت استفاده کنند؛ تمام سربازان نظام وظیفه پس از فراگیری آموزش پیشگیری از اعتیاد، باید در آزمون نهایی این دوره که به صورت الکترونیکی انجام می شود شرکت کنند و سرانجام نتایج این آزمون در پرونده سایر سربازان ثبت می شود.
افشار تصریح کرد: در برگزاری دوره پیشگیری از اعتیاد برای سربازان، ستاد مبارزه با موادمخدر، پکیج آموزشی خود را در قالب لوح فشرده که از قبل آماده و به تایید رسیده است را در سامانه پلیس وظیفه عمومی یا سامانه های مورد تایید این نهاد قرار می دهد و محتوای آموزشی دوره پیشگیری از اعتیاد برای مشمولان نظام وظیفه، مواردی چون  مهارت های شناسایی انواع مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از مصرف و همچنین مهارت نه گفتن در برابر مواجهه با پیشنهاد مصرف مواد مخدر از سوی دوستان و گروه همسالان را شامل می شود. 
وی اظهار داشت: ستاد با طراحی برنامه تربیت کادر متخصص که از میان روان‌شناسان، مددکاران اجتماعی و سایر افرادی که از سوی سازمان وظیفه عمومی معرفی می شوند، به تربیت مربی برای پیشگیری از اعتیاد پرداخته و این افراد از سوی مسئولان آموزش پادگان ها به ستاد معرفی می شوند.در حال حاضر 15 هزار مربی آموزش پیشگیری از اعتیاد به این منظور مورد آموزش قرار گرفته اند و این افراد از نظر موقعیت جغرافیایی به سراسر کشور برای آموزش سربازان به پادگان ها اعزام می شوند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: درمان مشمولان نظام وظیفه پیش از اعزام به خدمت، از طریق ساز و کار قانونی که برای معتادان بی بضاعت و کم بضاعت پیش بینی شده است انجام شده است و اعتبارات مورد نیاز آن در سازمان بیمه سلامت تدارک دیده شده است. سربازان مبتلا به بیماری اعتیاد که در طول خدمت سربازی، اعتیاد آن ها کشف می‌شود از طریق سازمان نظام وظیفه به مراکز تحت قرارداد سازمان بیمه سلامت در استان ها و سایر شهرستان های مربوطه معرفی می شوند؛ پس از طی دوره درمان گزارش نهایی به سازمان نظام وظیفه ارسال شده و بعد از بهبودی با گواهی تایید سلامت به خدمت اعزام می شوند.
افشار تصریح کرد: برای مشمولانی که اعتیاد آن ها پیش از اعزام احراز شود، یک بازه زمانی 3 ماهه برای درمان این افراد اختصاص پیدا کرده است و این مدت برای آن ها غیبت محسوب نمی شود اما جزء خدمت سربازی نیز به حساب نمی‌آید. از زمان ثبت نام تا اعزام فرد به خدمت سربازی که فرد از هیچ گونه پوشش بیمه ای برخوردار نیست، در صورت نیاز به درمان در حوزه بیماری اعتیاد، در این مقطع از طریق تفاهم نامه ای که میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نظام وظیفه وجود دارد، حمایت های مورد نیاز درمانی را دریافت می کند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر در طی مراحل معاینات پزشکی پیش از اعزام سربازان، اعتیاد فرد احراز شود، وی را به مراکز درمانی معرفی کرده و سرباز مذکور وارد محیط خدمت نمی شود؛ چرا که در صورت اعتیاد هر یک از سربازان، احتمال سرایت این بیماری و بدآموزی آن دیگر نیروها را نیز تهدید می کند و اعزام چنین افرادی منوط به سپری کردن دوران درمان و دریافت گواهی سلامت از سوی مراکز درمانی  است.
انتهای پیام/
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 7520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *