800
۰
در گفت و گو با شستون مطرح شد

دولت جهت مهار گرد وخاک در سیستان و بلوچستان تلاش کند/کاشت درخت و پوشش گیاهی بهترین راه مهار ریز گردها

یکی از شهروندان سراوانی اظهار داشت: با توجه به وجود کانون های باد در استان بهترین راه مهار گرد و خاک کاشت درخت و پوشش گیاهی مناسب است.
htreshse
htreshse
به گزارش شستون،یکی از بزرگترین فواید انرژی باد این است که به مقدار انبوه وجود دارد. همچنین این نیرو قابل تجدید است و می توان از آن در تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد.
علی ای حال وقتی که باد بر روی شن زارها و تالاب های خشک می وزد باعث ایجاد جریانات شن و ریز گرد ها می شود که با توجه به میکروب ها متعددی که با خود حمل می کند، می تواند برای انسان ها آسیب زا باشد و موجب بروز بیماری های تنفسی از جمله آسم شود.
پایگاه خبری شستون  در این خصوص با برخی از شهروندان سراوانی گفت و گوی انجام داد که خان محمد ملک زاده فرهنگی و بازنشسته آموزش و پرورش با اشاره به قیر پاشی های اخیر در منطقه زابل جهت مهار گرد و خاک اظهار داشت:  با توجه به وجود کانون های باد در استان بهترین راه مهار گرد و خاک کاشت درخت و پوشش گیاهی مناسب است.
وی با اشاره به وجود باد و ریز گرد ها در سیستان و بلوچستان، اهواز و خوزستان گفت: دولت باید تلاش خود را برای مهار گرد و خاک انجام دهد و با درخت کاری از آسیب های پیش رو جلوگیری کند.
این شهروند سراوانی خاطر نشان کرد: دولت با روی کارآوردن منابع طبیعی و ارگان های مربوطه با پژوهش های علمی و دقیق می تواند راهی برای مهار این ریز گرد ها پیدا کند.
وی ادامه داد: با توجه به بادهای شمالی موجود در استان که حتی به قسمت هایی از جنوب سیستان و بلوچستان می رسد باید کانون باد ها و گرد و خاک را شناسایی و کنترل کرد.
ملک زاده با بیان اینکه دولت و ملت متعلق به یکدیگر هستند، اذعان داشت: تقاضای ما از دولت این است که  خواسته های مردم را برآورده کند و برای مشکلات، بیماری های تنفسی و ریوی که خاک ها و بادها بوجود آورده اند، چاره اندیشی مناسبی داشته باشند تا این معضل بزرگ در منطقه  سیستان و بلوچستان حل شود.
علی نظامی یکی دیگر از شهروندان سراوانی در گفت و گو با شستون تصریح کرد: با خشک شدن دریاچه هامون در سال های اخیر محیط مناسبی برای افزایش ریز گرد ها و شن زارها فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه کودکان و افراد سالخورده بیشتر در معرض آلودگی و بیماری های ناشی از این ریز گردها قرار دارند، افزود: دولت باید با احیای تالاب ها و دریاچه هامون رضایت مردم ولایت مدار سیستان و بلوچستان را کسب کند.
این شهروند با اشاره به اینکه زمان های قدیم شهر سیستان به عنوان انبار غله ایران شناخته شده است، اذعان داشت: دولت تاکنون برای احیای دریاچه هامون اقدامی انجام نداده است و مشکلات ریز گرد های این دریاچه گريبانگير همه این استان شده است.
وی در پایان گفت: احیای دوباره دریاچه هامون و برطرف کردن مشکلات ناشی از گرد و خاک نیاز به یک دیپلماسی و ارتباط قوی ایران با کشورهای همسایه دارد و نیازمند مقابله چند ساله است.
 
انتهای پیام/1675
 
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 7662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *