800
۰

پایمال شدن حقوق کارگران در لابه لای چرخه تولید/ روایت تلخ کارگرانی که در مقابل اعتراض، اخراج نصیبشان می شود

کارگران کارخانه موکت ترمه کرمان متاسفانه هیچگونه امنیت شغلی ندارند و با سابقه چندین ساله هنوز به صورت روزمزدی و با 12 ساعت کار که گاهی اوقات با خواب آلودگی و سانحه روبرو می شود و اگر کارگری در این رابطه اعتراض نماید اخراج نصیبش می شود.
htrjsrj
htrjsrj
به گزارش شستون،  تور بازدید از کارخانه موکت ترمه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت به مناسبت هفته صنعت برگزار شد.
این واحد صنعتی در جاده تهران قرار دارد، بعد از بازدید از کارخانه شیر "ماهان بشیر" به کارخانه موکت ترمه رسیدیم.
محوطه کارخانه پر بوده از الیاف و موکت های ضایعاتی، وقتی به داخل سالن رسیدیم با هوای بسیار سنگین و آلوده روبرو شدیم که نفس کشیدن را برای هر بازدید کننده سخت می کرد، ابتدا مثل همیشه به سراغ مدیر کارخانه رفتیم تا مصاحبه ای کلی داشته باشیم در رابطه با آشنایی کارخانه.
 

نیما هادی پور مدیرعامل کارخانه موکت ترمه در این رابطه به خبرنگار ما گفت : این کارخانه از سال 63 با یک خط دو متری تولید خود را شرع کرده است سپس خط نخ ماشینی و موکت عرض سه متر و خط الیاف سازی به آن اضافه شد.  بعد از مدتی خط دو متری به 4 متری تغییر پیدا کرد این تغییر و تحولاتی است که از سال 63 انجام شده است.
وی با بیان اینکه قرار است از ماه آینده استارت کارخانه چسب سازی  زده شود، اذعان داشت: بخش کوچکی از محصولات در داخل استان و بخش عمده آن در سطح ایران و بخشی دیگر به کشورهایی همچون ایتالیاو ترکیه البته نه به صورت موکت ترمه بلکه به صورت الیافی که برای بتن کاربرد دارد صادر می شود.
هادی پور عنوان کرد: اصل مواد اولیه که برای الیاف سازی استفاده می شود  پلیپروپلین از کارخانه پتروشیمی  و الیافی که برای موکت بکار برده می شود  بیس آن  پلی استر است که از کارخانجات  تولید کننده پلی استر خریداری می شود.
 

وی به اشتغال تعداد نیروهای این کارخانه اشاره کرد و در ادامه افزود: در حال حاضر 75 نفر مشغول به کار هستنذ  و قرار است  20 نفر دیگر در همین ماه جاری  اضافه شوند که تعداد آنان به 100 نفر خواهد رسید که به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
هادی پور بیان کرد: این کارخانه به علت بخش های مختلفی که دارد ساعات و شیفت کاری کارگران متفاوت است از جمله اینکه یک بخش به طور 4 شیفت کار می کند و اصلا تعطیلی ندارند، بخش دیگر به صورت 24 روز مداوم  کار می کنند و 6 روز تعطیل هستند.
وی اذعان داشت: الیاف  یک محصول تکنیکی است که تنها تولید کننده آن این کارخانه است و قابل صادرات است.
مدیرعامل کارخانه موکت ترمه در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با اینکه آیا تا به حال از تسهیلات بانکی برای رفع مشکلات اقتصادی کارخانه استفاده نموده اید، اذعان داشت: سال گذشته یک وام برای رفع موانع تولید به این کارخانه تعلق گرفت در حال رایزنی هستیم ولی هنوز به ما داده نشده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در بحث بازار فروش متاسفانه با مشکل روبرو هستیم و در دو سال اخیر افت فروش داشتیم.
بعد از شنیدن صحبت های مدیرعامل به سراغ کارگران و پرسنل زحمتکش این کارخانه رفتیم که به نظر می رسد تولید این کارخانه روی دوش آنان می چرخد.
اکثر کارگران از اوضاع کار در این کارخانه ناراضی بودند، ولی برخی برخوردها و اخراج هایی که اخیرا انجام شده بود آنها می ترسیدند حرف بزنند و از سختی کار بگویند.
بالاخره با کمی تامل یک نفر لب به سخن و گشود و از سختی کار و اینکه حدود چندین سال است در این کارخانه به صورت روزمزد کار می کند و خبری  از بیمه و مزایا و سختی کار نیست، او می گوید ما امنیت شغلی نداریم بارها شده که اعضای برخی از همکارانمان لای این دستگاه ها رفته و کسی از ترس اینکه مبادا اخراج شود صدایش در نیامده است.
ـ دیگری گفت : مدیرعامل  از لحاظ رسیدگی به کارگر صفر است، حدود 7 سال سابقه کار دارم  که به صورت روزمزد کار می کنم، دو سال اول بیمه نداشتم ، 12 ساعت بدون استراحت پای دستگاه می ایستیم از ساعت 6 عصر تا 6 صبح بارها شده که کارگران به علت خواب آلودگی و خستگی دست و پایشان لای دستگاه رفته و قطع شده است، متوجه شدیم که به تازگی سختی کار به این کارخانه خورده ولی مدیرعامل کاری می کند که چنین امتیازی برای کارگران محسوب نشود به همین علت آنها را به صورت روزمزد و بدون بیمه تسویه حساب می کند، و اگر در این رابطه کسی اعتراض کند سریع اخراج می شود.
ـ دیگری جلو آمد و کف دستش را نشان داد و گفت تو را خدا ببینید جای بخیه است و سال گذشته دستم لای دستگاه رفته، دیگری پایش را نشان داد.

ـ جوان 35 ساله ای جلو آمد و گفت خواهش می کنم صدای ما را به گوش مسئولین برسانید من سن و سالی ندارم به علت نداشتن ماسک ریه هایم مشکل پیدا کرده  است.
ـ متولد 56 و متاهل است و دو فرزند دارد ، چک بدست نزدیک آمد و گفت بخدا جوانی ام را روی این کارخانه گذاشتم حدود 4 سال بدون بیمه ومزایا و به صورت روزمرد کار کردم  آخرای اسفند 95 بود که به ما گفتند اگر کارگر نیاز داشتیم با شما تماس می گیریم ،کارخانه دو ماه تعطیل بود پعد از آن تماس گرفتند و خواستند به سر کار بیاییم ، بعد از گذشت 10 روز  مرا اخراج نموده و وقتی سوال کردم چرا؟ می گوید دیگر نیازی به نیرو نداریم.
ـ از سن 24 سالگی در این کارخانه مشغول به کار شدم سال 1382 مشغول به کار شدم حدود 14 سال کار می کنم ، به صورت سه ماهه با ما قرارداد می بندند، به ما گروه پایه نمی دهند، امنیت شغلی نداریم و با کوچکترین صحبت و اعتراض ما را اخراج می کنند، بعد از 14 سال کار کردن می توانند راحت مرا اخراج کنند و دستم به جایی بند نیست.
 


 
 
یکی از دستگاه ها موکت روی آن سوار بود و مشخص بود که مدت زیادی از آن می گذرد جلو رفتم و از یکی از کارگران سوال کردم که این دستگاه چند وقت است که خوابیده ، در جواب گفت حدود یک سال است ، پرسیدم علت چیست؟ در جواب پاسخ داد: به علت کمبود نیرو ، ما قبلا به صورت سه شیفت کار می کردیم ولی الان باید یک شیفت و 12 ساعت پای دستگاه باشیم.
 
ـ کارگر دیگری گفت: به تازگی با من قرار داد بسته اند ولی قرارداد خودشان را هم قبول ندارند و می گویند شما کارگر روزمزد هستید.
از آنان سوال کردم چرا از ماسک و دستکش استفاده نمی کنید؟ ، در جواب پاسخ دادند به ما ماسک و دستکش نمی دهند.
 
به سراغ مدیر کارخانه رفتم و از وی خواستم در این رابطه جوابگو باشد که گفت : اینجا از لحاظ بهداشت محیط تایید شده و هیچ گونه آلودگی ندارد.
سپس از همگی کارگران خدا حافظی کردم و به آنان قول دادم که مسائلشان را به گوش مسئولین برسانم.
در هنگام خروج دم در ورودی نگاهم به خانه بهداشت افتاد، از نگهبان سوال کردم آیا این خانه بهداشت پرسنل هم دارد و یا نه؟
 
باقری یکی از پرسنل خانه بهداشت به خبرنگار ما گفت : این کارخانه دارای عوامل زیان آور زیادی می باشد همه دستگاه ها فرسوده هستند ، محیط آلوده است و این موارد را به مدیرعامل تذکر داده شده ولی وی می گوید چنین تجهیزاتی لازم نیست.
وی گفت : اگر از لحاظ بهداشت بخواهیم رسیدگی کنیم این کارخانه کلا باید پلمپ شود.
آرمان کرمان: حال شما مسئولین قضاوت کنید، دولت تدبیر و امید می گوید نرخ بیکاری را به تک رقمی رسانده ایم ، به مشکلات رسیدگی می کنیم ، نمی دانیم دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را.
چرا اینقدر تناقض گویی بین سخنان مسئولین دولت وجود دارد. کارخانه ای که  کارگران خود را به بیگاری گرفته است. مدیرعامل کارخانه موکت ترمه می خواهد با این کار بگوید که اگر فردا کارخانه ورشکسته شد در مقابل کارگرانش پاسخگو نیست و کارگران هم دستشان به جایی بند نباشد.
امید آن داریم که مسئولین در رابطه پاسخگو باشند، درست است که باید از واحدهای صنعتی حمایت کرد ولی در این میان که چرخه اقتصاد و تولید روی دوش زخم خورده و خسته کارگر می چرخد آیا نباید او را نیز مورد حمایت قرار داد؟
منبع: دانا
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 7742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *