800
۰

شاخص‌ها و ابعاد راهبردی عملیات مسجد الاقصی

عملیات راهبردی مسجد الاقصی از جنبه‌های مختلف بویژه در زمینه نفوذ به حلقه امنیتی صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی و بازگرداندن موضوع فلسطین به اولویت عربی، در روند درگیری فلسطینی- صهیونیستی قابل توجه است.
hehe
hehe
به گزارش شستون، عملیات اخیر سه تن از جوانان فلسطینی در محوطه مسجدالاقصی که از دید بسیاری از کارشناسان به عنوان دامن زدن به مرحله جدید انتفاضه فلسطین توصیف شده است، مورد توجه ویژه رسانه‌های خبری و تحلیل قرار دارد. در همین رابطه پایگاه خبری شبکه المیادین به بررسی شاخص‌های زمانی و مکانی این اقدام شهادت‌طلبانه سه جوان فلسطینی پرداخته و نوشت که آنها به سمت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی که مأموریت آنها توهین به نمازگزاران فلسطینی بود، شلیک کرده و دو نفر از آنها را به هلاکت رساندند.
این مطلب با طرح این سؤال که آیا این عملیات ادامه انتفاضه قدس است، می‌نویسد: انتفاضه قدس در اکتبر سال 2015 در اراضی فلسطین به راه افتاد و در سال 2016 با اقبال گسترده مردمی مواجه شد. اوج این حرکت طی ماه‌های پایانی سال 2015 و ماه های اولیه سال 2016 بود، اما در اواخر سال گذشته میلادی دچار افول شده بود. مهم‌ترین شاخصه این انتفاضه استفاده از سلاح سرد و چاقو از سوی شهروندان فلسطینی بر ضد اشغالگران صهیونیست بود، تا جایی که برخی از تحلیلگران از این انتفاضه تحت عنوان انتفاضه چاقو نام می‌برند.
سال 2006 شاهد برخی تحولات در داخل سرزمین‌های اشغالی بود که مهم‌ترین آنها ورود شهروندان غیر فلسطینی به خط درگیری با اشغالگری صهیونیستی بود. از جمله این افراد کامل حسن شهروند سودانی بود که یکی از حملات شهادت طلبانه را انجام داد و یک نظامی صهیونیست را با چاقو مجروح کرد. فرد دیگر سعید العمر اردنی بود.
تحول دیگر در این روند ابداع اشکال تازه‌ای از مقاومت مسلحانه بود. یکی از این نمونه‌ها عملیات بسیار مهم و استراتژیک تیراندازی بود که شهید نشأت ملحم در ژانویه سال 2016 در خیابان دیزنگوف در نزدیکی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی انجام داد.
سیگنال‌های زمانی و مکانی روند جدید انتفاضه
سیگنال‌های زمانی و مکانی انجام عملیات جدید در درجه اول مرتبط با اقدامات رژیم اشغالگر قدس در این شهر اشغالی است. شاید بتوان گفت که تازه‌ترین این اقدامات، تلاش تحریک‌آمیز کابینه راست‌گرای رژیم صهیونیستی مبنی بر برگزاری نشست خود در سالن‌های زیر مسجد الاقصی بعلاوه ادامه روند یهودی سازی در قدس و مسجدالاقصی بود. نکته دوم در بررسی این شاخص‌ها ، نشانه های سیاست جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد آرمان فلسطین است که به تازگی در خلال اظهارات وی در نشست سالیانه آیپک از آن رونمایی کرده است.
وی در این زمینه به دو محور مهم و سیاست‌های خود اشاره کرد:
1. انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنوان پایتخت متحد دولت یهود که اخیراً از طریق مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا مورد تأکید قرار گرفته است. کیلین کونوای مشاور ترامپ نیز این موضوع را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرده است که انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس جزو اولویت‌های اصلی ترامپ است.
کونوای که ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ را برعهده داشت، تأکید کرد که این موضوع از دیدگاه رئیس‌جمهور منتخب جزو اولویت‌های بالا قرار دارد و ترامپ در مناسبت‌های مختلف در تبلیغات انتخاباتی خود و بعد از پیروزی در انتخابات این موضوع را تکرار کرده است.
2- ترامپ موضوع مبارزه با تروریسم را طرح کرده و دیدگاه‌های خود را مبنی بر تروریسم فلسطینی ابراز داشته و هر چیز مخالف با اسرائیل را بخشی از این رویکرد نامیده است. وی تلاش دارد مواضع اشغالگران در عرصه فلسطینی را تقویت کند.
اولویتهای ترامپ نشان دهنده رویکردهای نژادپرستانه وی در قبال موضوع فلسطین و حمایت نامحدود او از رژیم صهیونیستی است. در همین راستا یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های سناریوهای احتمالی مرحله آینده حاکمیت ترامپ افول روند سازش و افزایش فعالیت‌ها در مسیر تحریک انتفاضه قدس و انجام عملیات شهادت‌طلبانه است که احتمالاً طی روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
المیادین در بخش پایانی مقاله خود به بررسی اقدام محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در محکومیت این عملیات شهادت‌طلبانه پرداخت و تأکید کرد که این موضوع برای ملت فلسطین غافل‌گیر کننده نیست، چرا که وی بارها چنین عملیات‌های نظامی بر ضد اشغالگران صهیونیست را محکوم کرده است. البته افکار عمومی ملت فلسطین با این مواضع موافق نیست.
پایگاه خبری المنار نیز در مقاله‌ای به بررسی شاخص‌ها و سیگنال‌های این عملیات پرداخت و تأکید کرد که این عملیات اولویت اصلی آرمان فلسطین و مقدسات فلسطینی را بار دیگر مورد تأکید قرار داده و توجه سازمان‌ها و رژیم‌ها و ملت‌های عربی و اسلامی را که این موضوع اساسی را نادیده گرفته بودند، بار دیگر به آن معطوف کرد. این عملیات نشان داد که دشمن صهیونیستی همچنان در ذهن ملت باقی است و عملیات جنبشی و جهادی مقاومت در برابر این رژیم به صورت روزمره ادامه خواهد داشت.
این مقاله تأکید می‌کند که اهمیت عملیات مذکور در مسائل مختلف از جمله زمان‌بندی و مکان و حتی نماد بودن این عملیات از لحاظ امنیتی و سیاسی و دینی است. المنار تأکید می‌کند که عملیات مذکور به خودی خود شوکی مثبت برای امت و ملت های عربی و اسلامی و جنبش‌های مقاومت در اراضی فلسطین بوده و نبض جدید و تپنده ای از انتفاضه به شمار می‌رود.
کسانی که این تحولات روزمره فلسطین را دنبال می‌کنند، می‌بینند که رژیم صهیونیستی همواره سطح تجاوزهای روزانه خود بر ضد ملت فلسطین را در کرانه باختری قدس اشغالی و نوار غزه محاصره شده دنبال می‌کند. این تجاوزها در ابعاد و اشکال مختلف نظیر یورش به منازل فلسطینیان و ربودن شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و قدس و تجاوز مستمر به اراضی کشاورزی در نوار غزه و تیراندازی به سوی منازل فلسطینیان در غزه و تیراندازی به سوی صیادان فلسطینی در سواحل غزه ، و تجاوز به مرزهای 48 و هدف قرار دادن روستاها و تخریب آنها و اخراج ساکنان فلسطینی از منازل و جلوگیری از رسیدن آنها به اراضی تحت مالکیت خود و ترور فلسطینی‌ها در سنین و گروه‌های مختلف به بهانه اقدام یا تلاش برای اقدام آنها به عملیات استفاده از چاقو از جمله این تجاوزها است.
اینها علاوه بر تجاوزهای صورت گرفته در مسجدالاقصی و محدود کردن حضور نمازگزاران و یورش‌های دائمی به محوطه‌های مسجدالاقصی است. علاوه بر این که تجاوزهای رژیم صهیونیستی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بر ضد اسرای فلسطینی ادامه داشت و همین تجاوزهاست که گاه و بیگاه باعث بروز تحصن و اعتصاب غذا و دیگر موارد این‌چنینی می‌شود. سؤال اینجاست که روند روزافزون تجاوزهای صورت گرفته با چه اهدافی دنبال می‌شود ؟ آیا رژیم صهیونیستی این اقدامات را در نتیجه مواضع صریح یا تلویحی برخی رژیم‌های عربی در کنار گذاشتن موضوع فلسطین اتخاذ می‌کند؟ آیا دشمن صهیونیستی از تحولات منطقه و غفلت ملت‌ها و رژیم‌های عربی برای پایان دادن به موضوع فلسطین که باید به عنوان آرمان اصلی امت عربی و اسلام قرار بگیرد، سو استفاده نمی‌کند؟
علی فیصل عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک آزاد سازی فلسطین و مسئول این جبهه در لبنان تأکید می‌کند که عملیات قهرمانانه ای که انجام شد ثابت کرد که مقاومت ملت فلسطین تسلیم واقعیت‌های تحمیل شده از سوی اشغالگران در اراضی اشغالی و به ویژه قدس و مسجدالاقصی نخواهد شد. وی این عملیات را واکنشی طبیعی نسبت به سیاست‌های یهودی سازی و شهرک سازی و کشتاری دانست که کابینه افراط‌گرای صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو و ارتش فاشیستی آن بر ضد ملت فلسطین دنبال می‌کند.
وی در گفت‌وگو با شبکه المنار تأکید کرد که یهودی سازی این اماکن دینی یا تقسیم‌بندی زمانی و مکانی آن میان فلسطینیان و یهودیان هیچ وجهه ای ندارد  و عناصر مقاومت از این مقدسات محافظت خواهند کرد و برای از بین بردن پروژه‌های صهیونیستی در جهت ایجاد تحول جغرافیایی و مردم‌شناختی در قدس و آواره کردن اهالی آن و جذب ده ها هزار صهیونیست به این شهر از طریق پروژه‌های توسعه‌طلبانه وارد عمل خواهند شد.
عملیات قدس واکنشی به سیاست های آمریکا و اسرائیل و خفت عربی
فیصل عملیات مذکور را واکنشی به سیاست‌های آمریکا در وعده به صهیونیست‌ها برای انتقال سفارت این کشور به قدس دانست و تأکید کرد که این عملیات همچنین واکنشی نسبت به تلاش‌های اسرائیل برای الحاق اراضی گسترده در کرانه باختری و قدس به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و بستن مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس است که با هدف از بین بردن موضوع فلسطین در سایه مشغول بودن منطقه به درگیری‌های خونین و توطئه و تجاوز آشکار آمریکا در این رابطه و شکاف عربی و فلسطینی دنبال می‌شود.
این مقام فلسطینی در جبهه دموکراتیک تأکید کرد که عملیات مذکور بویژه در سالروز جنگ 33 روزه نشان‌دهنده اراده فلسطینی‌ها و روح مقاومت است که پیروزی آشکاری ضد اشغالگری اسرائیل به شمار می‌رفت و نقطه روشنی در بالا بردن عزم و اراده و همت فلسطینی‌ها و انگیزه آنها جهت پیروزی در برابر تجاوزهای غزه و شعله ور شدن مجدد انتفاضه بود.
فیصل با ستایش از این عملیات تأکید کرد که مقاومت با این عملیات توانست سازمان امنیتی آهنین دشمن صهیونیستی در قدس و اطراف مسجدالاقصی را به ویژه در روز جمعه بشکند و به ارتش اسرائیل که با تمرکز و فشردگی بالا در قدس حضور دارد و به دنبال محدود کردن ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی است، نفوذ کند. ملت فلسطین به دشمن نشان داد که قادر به مقاومت در تمامی اشکال و روش ها است تا موضوع فلسطین و قدس به عنوان یک شهر فلسطینی و عربی متحد را حفظ کند.
وی یکی دیگر از پیام‌های این عملیات را پیام به رژیم‌های عربی دانست که به دنبال منزوی کردن آرمان فلسطین هستند و برخی از آنها به دنبال عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی و ایجاد ارتباط با آن هستند.
فیصل همچنین خطاب به تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که مسیر مذاکرات مسیری مسدود است ، چرا که اسرائیل به خباثت خود افزوده است و نباید در برابر فشارهای آمریکا و اسرائیل تسلیم شده و حساب کردن بر روی سیاست های آمریکا و تمامی هماهنگی‌های امنیتی با این رژیم را متوقف کرد، چرا که این اقدامات تنها به دشمن صهیونیستی خدمت می کند.
منبع: دانا
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 7839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *