800
۰
رئیس دامپزشکی شهرستان سراوان:

خوردن شیر تازه نجوشیده مهم ترین عامل ابتلا به بیماری تب مالت در انسان/اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت در سراوان

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سراوان اظهار داشت: خوردن شیر تازه نجوشیده و غیر پاستوریزه مهم ترین عامل ابتلا به بیماری تب مالت در انسان است.
jthrd
jthrd
حمید درازهی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است و حیوانات اهلی و وحشی به آن مبتلا می شوند، گفت: در صورت شیوع این بیماری ضررات و خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد دامپروران وارد می کند.
وی سقط جنین، کاهش تولید شیر، نازایی و عقیمی را از جمله علایم این بیماری در دام عنوان کرد و افزود: با ابتلا به این بیماری دام ارزش اقتصادی خود را از دست می دهد و چون انسان هم به این بیماری مبتلا می شود جز بیماری های مخاطره آمیز محسوب می شود.
رئیس دامپزشکی سراوان با اشاره به اینکه این بیماری باعث سقط جنین و دفع ترشحات واژینالی در حیوان می شود، اظهار داشت: افرادی که با دام در ارتباط هستند از طریق ترشحات دام بیمار و خوردن شیر جوشانده نشده به تب مالت مبتلا می شوند.
وی تب، درد مفاصل، ضعف عمومی را از علایم این بیماری در انسان دانست و تصریح کرد: طرح مبارزه با تب مالت در دام مهمترین کاری است که برای پیشگیری از این بیماری انجام می شود که با واکسیناسیون رایگان دام های سنتی و صنعتی همراه است.
درازهی با اشاره به اینکه از تست های خونگیری برای مشاهده این بیماری در دام استفاده می شود، اذعان داشت: اگر دامی دارای این بیماری باشد دامداری را تحت نظر قرار می دهیم و عملیات واکسیناسیون را اجرایی می کنیم و این در حالی است که در کشتار دام هم این آزمایش انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه دام های آلوده در دامداری نگه داری نخواهد شد و قرامتی جهت کمک به دامداران به آنها پرداخت می شود، خاطر نشان کرد: در انسان مهم ترین عامل ابتلا به تب مالت خوردن شیر تازه نجوشیده است.
رئیس دامپزشکی ادامه داد: با جوشاندن شیر با دمای بالا و رعایت مسائل بهداشتی در مصرف لبنیات می توان از ابتلا به بیماری تب مالت جلوگیری کرد.
وی در پایان با اشاره به اینکه دامداران در صورت خرید دام باید حتما این موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند، گفت: به مردم توصیه می شود در زمینه همکاری با دامپزشکی برای واکسیناسیون دام، خوردن شیر پاستوریزه و از بین بردن باکتری با حرارت بالا در جهت پیشگیری ازاین بیماری دامپزشکی را یاری کنند.
 
انتهای پیام/1675
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 8018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *