800
۰

نرخ سود بانکی باید پایین بیاید /هیچ مؤسسه غیر مجازی در کشور نداریم

رییس کل بانک مرکزی گفت : با اینکه تورم تک رقمی شده اما نرخ سود بانکی حدود 20 درصد است که این میزان باید کاهش یابد.
rjtrdjd
rjtrdjd
به گزارش شستون؛ ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی درجمع خبرنگاران ظهار داشت : زمانینرخ سود بانکی بالای 20 درصد و تا سقف 29 درصد بود اما حالا که تورم تک رقمی شده این نرخ به حدود 20 درصد رسیده که این میزان باید کاهش یابد.
وی در ادامه افزود: در سال 92 به صراحت نمی توانستم درخصوص مؤسسات غیر مجاز صحبت کنم، چراکه بیان آن باعث هجوم در شبکه بانکی و دامن زدن به عدم تعادل می شد، اما اکنون با صراحت  اعلام می‌کنیم که دیگر هیچ مؤسسه غیرمجازی در کشور نداریم.
سیف بیان داشت: در نظام بانکی کشور ما شرایط خاصی وجود داشت به طوری که بانک مرکزی در طی چهار سال گذشته بر اساس برنامه تعیین شده و منضبطی که از قبل طراحی شده بود تلاش کرد تا کارهایی را ساماندهی کند، یکی از مشکلات بسیار بزرگی که نظام بانکی را آزار داده و از امکان اثربخشی سیاست‌های پولی و بانکی ممانعت می‌کرد، وجود موسسات غیر مجاز بود که علی‌رغم کاهش چشم گیر تورم که در طی این چند سال اخیر از بالای چهل درصد به میزانی تک رقمی رسیده بود از پایین‌ آمدن نرخ سود بانکی جلوگیری می‌کرد.
رئیس شورای پول و تامین اعتبار ادامه داد: همین موضوع باعث شده بود که سیاست‌ها و مصوبات شورای پول و تامین اعتبار در صحنه عمل اجرا نشود و چون نظام بانکی تسهیلات و نرخ آن نقش بسیار مهمی در رقابت‌پذیر بودن محصولات داخلی داشته و رونق تولید و رشد صادرات را دامن می‌زد تلاش کردیم تا به ایجاد تعامل در متغیرهای اقتصادی که یکی از آنها همین سود بانکی است، دست یابیم.
مؤسسات غیرمجاز پارازیت می‌انداختند وی گفت: در کاهش سود بانکی و اثربخشی سیاست‌های نظام پولی مؤسسات غیرمجاز پارازیت‌های منفی می‌انداختند ولی به هر حال با هرگونه‌ هزینه کرد و همکاری دستگاه‌های قضایی و امنیتی مفتخر هستیم که به این مؤسسات پایان دادیم.
رئیس بانک مرکزی تأکید کرد: از هموطنان خود خواستارم سرمایه‌شان را به نهادی که نمی‌شناسند و نمی‌دانند که آیا مجوز دارد یا نه، نسپارند و بالاتر از این نباید فریب نرخ سود بالا را بخورند. اکنون که به آرامش این موضوع حل شده و تقریباً همه مؤسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شدند، برای جلوگیری از پیدایش و شکوفایی مجدد آنها باید مردم بدانند بازدهی مورد انتظار را با ریسک قابل قبول دور از ذهن نباشد.
سیف ادامه داد: یعنی اگر عده‌ای قول سود بیشتر را می‌دهند، مردم باید بدانند که خطر از بین رفتن کل سرمایه آنها وجود دارد، چراکه هر سرمایه‌ای نمی‌تواند در هر زمینه‌ای توجیه داشته باشد و اصل سرمایه و سود را تضمین کند.
سیاست‌های پولی به درستی اجرا خواهد شد رئیس شورای پول و تأمین اعتبار تاکید کرد: در سایه این دستاورد بانک مرکزی در آینده امکان اثربخشی بیشتر سیاست‌های پولی که توسط شورای پول و تأمین اعتبار به تصویب می‌رسد، خواهیم دید که تحقق این موضوع نیز باعث استمرار آرامش در اقتصاد کشور خواهد شد.
از ثبات بازار ارز تا شروع فصل رونق اقتصادی وی گفت: ثبات بازار ارز و آرامش این فضا کنترل نقدینگی از دیگر اقدامات بانک مرکزی طی چهار سال گذشته بوده است.
رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه سال گذشته شاهد رشد 12.5 درصدی بوده‌ایم، افزود: برخی منتقدین اعلام کردند که سهم عمده‌ای از این رشد متعلق به نفت است، ما نیز این را قبول داریم اما رشد اقتصادی بدون نفت 3.3 درصد بوده  ولی آنچه مسلم است با این میزان رشد وجود رکود معنا ندارد و باید اذعان داشت که رونق اقتصادی آغاز شده است.
 وی در پایان گفت: در فصل اول سال 95 رشد اقتصادی بدون نفت منهای 1.8 درصد بوده  و در فصل آخر نیز شاهد رشد 5.6 درصدی بوده‌ایم که با استمرار رشد دامنه 5 و 6 شرایط مطلوبی برای هدف‌گذاری نرخ رشد 8 درصدی که در طول برنامه ششم توسعه عنوان شده، وجود دارد.
منبع: دانا
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 8243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *