800
۰

آمریکا به جای تلاش برای انزوای ایران، باید مسیر تعامل را پیش بگیرد/ اگر آمریکا برجام را حفظ نکند فرصت ها از دست می رود

اندیشکده آمریکایی نوشت: دولت ترامپ باید به وضوح تعهد خود به توافق هسته‌ای را بیان داشته، به ورود مجدد ایران در اقتصاد جهانی کمک نموده و به جای تلاش در انزوا با این کشور تعامل کند.
لاثقساثسق
لاثقساثسق
به گزارش شستون؛ اندیشکده آمریکایی «کیتو» در تحلیلی به قلم «آرین طباطبایی» درباره برجام تحت عنوان «حفظ توافق همراه با خطرها و چشم اندازها» نوشت: از همان دو سال پیش که توافق هسته‌ای امضا شد، هاله‌ای از جنجال آن را در بر گرفته است.
اگرچه مفاد اصلی توافق با موفقیت به اجرا گذاشته شده و ایران تاکنون محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای خود را در مقابل رفع تحریم‌های اقتصادی رعایت کرده، اما این توافق همچنان هم در ایران و هم در ایالات متحده مورد انتقاد شدید قرار دارد.
این توافق نه تنها قرار بود قابلیت‌های هسته‌ای ایران را برای چشم‌انداز نزدیک به عقب براند، بلکه از آن انتظار می‌رفت بتواند راه را برای برقراری روابط دیپلماتیک سازنده‌تر بین واشنگتن و تهران هموار می‌کند. با این حال، بقای این توافق به سیاست‌ داخلی پیچیده و آشفته در هر دو کشور بستگی دارد.
این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز کارش به شدت در پی از بین بردن این توافق برآمده و بارها متعهد به برهم زدن آن شده است. اینک دولت او در حالی سرگرم بررسی رویکردش در قبال ایران است که توافق هسته‌ای مولفه حیاتی آن به شمار می‌آید.
 ترامپ اینک نشان داده که می‌خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد و دولت او قصد امتیاز گرفتن و فشار بر جمهوری اسلامی را با اقدام‌هایی چون حمایت از عناصری برای انتقال قدرت در ایران دارد.  
اندیشکده کیتو در خاتمه نوشت: این توافق در صورتی که دولت آمریکا آن را حفظ کند، فرصت‌های متعددی را نیز فراهم می‌کند.  
آمریکا باید به وضوح تعهد خود را نسبت به این توافق را تایید  دوباره کند، به ورود مجدد ایران در اقتصاد جهانی کمک نماید،  مسیرهای رسمی ارتباطی را با تهران باز نگه دارد و با جمهوری اسلامی به جای تلاش برای انزوا، تعامل کند.
منبع: دانا
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 8404
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *