800
۰

نگاهی به تازه‌ ترین گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا

در شرایط کنونى آنچه به مصلحت کشور و انقلاب است، تعامل و تفاهم ملى است، البته همراه با نقد منصفانه و خیرخواهانه و بالابردن آستانه تحمل یکدیگر و اصرار و تأکید بر تبعیت از رهنمودهاى دلسوزانه رهبرى فرزانه انقلاب و ...
htjrdjr
htjrdjr
به گزارش شستون، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «تعامل و تفاهم ملى، ضرورتى انکارناپذیر» به شرح ذیل است»
از نشانه‌هاى هوشمندى و همه‌جانبه‌نگرى یک ملت، رصد شرایط و اوضاعى است که در آن قرار مى‌گیرد. درک و فهم درست از فرصتها و تهدیدات و بسترها و مولفه‌هاى قوت و ضعف، گام نخست در سرزندگى و پیشرفت یک جامعه و ملت انقلابى و مقتدر به‌شمار مى‌رود چه آن‌که استفاده بهینه از فرصتها و مقابله حساب‌شده و درست با تهدیدات و تقویت نکات قوت و زدودن ضعفها و آفتها و آسیبهاى گوناگون، مسیر حرکت رو به رشد و پیشرفت کشور را براى توده مردم هموارتر مى‌سازد.
طبیعى است به موازات دغدغه آحاد مردم به‌ویژه مدیران و مسؤولان نظام، دشمنان و بدخواهان نیز در تدارک و ایجاد چالشهایى بر سر راه پیشرفت مى‌باشند. بنابراین نه غفلت از زمینه‌هاى رشد و پیشرفت و استعدادها و توانمندیهاى درونى کشور به مصلحت است و نه توهم انگاشتن دشمنى دشمنان که هر دو، واقعیتهایى هستند که با تعامل و تفاهم توأم با انسجام و اتحاد ملى مى‌تواند جاودانگى و سربلندى ملت و کشور را تضمین نماید.
در این یادداشت برآنیم فهرست‌وار ابتدا اشاره‌اى به تهدیدات و نقشه‌هاى احتمالى شیطان بزرگ آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین دشمن ملت ایران داشته باشیم و سپس اصلى‌ترین رسالت و وظایف ملى را در تقابل با آن‌ها یادآور شویم.
الف.    رویکرد جبهه استکبار به سرکردگى آمریکا علیه ایران
با نیم نگاهى به متن قانون تحریمهاى جدید که از نگاه آمریکائیها تحریم مادر نام گرفت و سپس سند راهبردى جامع اطلاعاتى آمریکا که ماحصل گزارشات 16 نهاد اطلاعاتى و امنیتى آمریکا است که هر ساله منتشر مى‌شود و در سال جارى با کم و کیف ویژه به شرحى که خواهد آمد منتشر گردید و نیز اظهارنظرها و مواضع ترامپ و برخى چهره‌هاى مؤثر در هیأت حاکم جدید آمریکا، لازم است ابعاد راهبردى تهدیدات آمریکا مورد توجه و رصد ویژه قرار گیرد.
هر ساله توسط سازمانهاى اطلاعاتى آمریکا برآورد تهدیدات جهانى نسبت به آمریکا صورت مى‌گیرد و در طى گزارشى در دو بخش محرمانه و غیرمحرمانه منتشر مى‌شود که در ضمن احصاء تهدیدات علیه منافع آمریکا در سطح جهانى، راهکارهایى نیز جهت مقابله پیشنهاد و چه بسا به‌دنبال‌ آن تصمیمات و راهبردهایى بر مبناى آینده‌نگرى در دستور کار هیأت حاکم آمریکا قرار مى‌گیرد.
در ماحصل گزارشات سازمانهاى اطلاعاتى آمریکا از برخى کشورها همچون روسیه و کره‌شمالى که بگذریم یکى از اولویت‌هاى تهدید را ایران معرفى و مهم‌ترین شاخص‌هاى تهدید ایران در همان موضوعات چهارگانه همیشگى «هسته‌اى، موشکهاى بالستیک، تروریزم و حقوق بشر» مطرح مى‌شود.
در خصوص سلاح کشتارجمعى و موشکها، ایران را پس از روسیه و چین مهم‌ترین تهدید و در خصوص فعالیت‌هاى سایبرى نیز حساسیت جامع اطلاعاتى آمریکا نسبت به ایران خیلى زیاد عنوان شده است.
در بخشهایى از این گزارشات، نشانه‌هاى دیگری از تهدید بودن ایران نیز مطرح گردیده که از آن‌جمله است:
1.     ائتلاف و ارتباط ایران و روسیه باعث تغییرات عمده‌اى در منطقه خاورمیانه گردیده و با ورود روسیه به جنگ سوریه، تقسیم کارى بین ایران و روسیه و حتى حزب‌الله لبنان صورت گرفته که باعث تضعیف شدید نفوذ آمریکا در منطقه شده است.
2.     در عراق، وجود حشدالشعبى فرصتى ایجاد کرده براى ایران و حاکمیت شیعى و طرح خاورمیانه بزرگ را به چالش کشیده است، تنها امید به کردهاست که پیش‌بینى مى‌شود به‌زودى با حشدالشعبى درگیر و عراق به سمت تنشهاى بیشتر داخلى سوق یابد و البته نفوذ ایران در مدیریت میدانى عراق ممکن است مانع از گسستگى دولت عراق شود.
3.     در خصوص برجام، مدعى مى‌شوند که ایران به‌دنبال حفظ برجام به‌خاطر منافعى که دارد مى‌باشد و چه‌بسا تشویق و ترغیب دیگر بازیگران برجامى را مبنى بر متهم‌سازى آمریکا به نقض برجام دنبال مى‌نماید و لذا باید علاوه بر کنترل فعالیتهاى هسته‌اى ایران، تلاش کرد که بهره‌مندى ایران از برجام به حداقل برسد و علی‌رغم این‌که نسبت به موشکهاى بالستیک باور دارند که ایران به‌دنبال سلاح اتمى نیست ولى باز هم بهانه مى‌کنند که این موشکها قابلیت حمل کلاهک هسته‌اى را دارا مى‌باشد.
4.     تمرکز ویژه روى توان نظامى جمهورى اسلامى در دریا ازجمله موضوعاتى است که به‌عنوان مولفه تهدید علیه منافع آمریکا مطرح مى‌شود زیرا نفس پیشرفتهاى خیره‌کننده ایران براى آمریکا نگران‌کننده است.
ب.     پیشنهادات و راهبردهاى مندرج در گزارشات جامع اطلاعاتى آمریکا
1.     چهره ایران به‌عنوان تهدیدى پایدار علیه آمریکا باید مخدوش و منفور جلوه داده بشود و به‌عبارتى ادامه سیاست راهبردى منزوى‌ساز یا تخلیه قدرت و انرژى و توان جمهورى اسلامى.
2.     فشار بر متحدین منطقه‌اى ایران و ایجاد هراس مبنى بر این‌که هزینه ارتباط با ایران بالا خواهد بود.
3.     تقویت روابط پشت پرده اسرائیل با کشورهاى عربى منطقه به‌ویژه عربستان و هم‌چنین عراق.
4.     تلاش براى جدا کردن روسیه و ایران و ایجاد چالشهایى بین دو کشور.
5.     افزایش فشارهاى تحریمها به‌ویژه در سه حوزه موشک، تروریزم و حقوق بشر.
6.     تثبیت سیاست یک دولت و دو ملت در سرزمینهاى اشغالى.
7.     ترمیم چهره مقتدرانه و ابرقدرتى آمریکا با توجه به ناکامیها و شکستهایى که باعث گردیده است وجهه آمریکا را در منطقه و جهان مخدوش نماید.
8.     مهار ایران و جلوگیرى از گسترش نفوذ جمهورى اسلامى در منطقه و جهان.
9.     تشدید ایران‌هراسى‌.
10.     پیگیرى سیاست براندازى جمهورى اسلامى با ایجاد بى‌ثباتى و ناامنى و نیز حمایت از اپوزیسیون داخل کشور.
11. آمریکا به این جمع‌بندى رسیده است که باید در منطقه حضور داشته باشد و لذا ایجاد پایگاه و رد پا در سوریه و عراق ازجمله استراتژى‌هایى است که باید دنبال نماید.
12. رقیق کردن برخوردارى جمهورى اسلامى از برجام و به حداقل رساندن منافع برجامى ایران.
13. اجماع‌سازى علیه جمهورى اسلامى ایران به‌ویژه در حوزه‌هاى حقوق بشرى و موشکهاى بالستیک و تروریزم.
ج.     و اما چه باید کرد؟!
1.     اگرچه ممکن است تهدیدات آمریکا علیه ایران به‌ویژه تهدید نظامى به دلایلى تنها کاربرد جنگ روانى و تبلیغاتى و القاء ایران‌هراسى داشته باشد ولى به‌دلیل عقل باید هرگونه تهدید را جدى گرفت و به تناسب آن بر آمادگى ملى افزود چه آن‌که از مرحله تحلیل سیاستهاى آمریکا باید عبور کرد و وارد عرصه تدبیر براى اقدام گردید و براى حفظ اقتدار جمهورى اسلامى باید ابتکار عمل را به‌دست گرفت و نیز همواره بدبینانه به قانون تحریمها و تهدیدات آمریکا نگاه کرد؛ اگرچه دشمنان ملت ایران زبون و سست‌اند ولکن دشمنى آنان را نباید توهم انگاشت.
2.     ضمن قدردانى از اقدام مجلس شوراى اسلامى و کمیته ویژه برجام در تدارک برنامه‌هایى براى پاسخگویى به اقدامات خصمانه آمریکا، اما نباید هرگز فراموش کرد که در همه مسائل به‌ویژه در خصوص برجام باید هوشمندانه ظاهر شد؛ قطعاً آمریکا در مواضعش پیرامون برجام احساس تنهایى مى‌کند. برخلاف میل و محاسبه آن‌ها، هنوز هیچ نشانى از اجماع علیه برجام صورت نگرفته است و بلکه این ایران است که به فضل الهى با همین برجام و نقضهاى فاحش آمریکا، هیأت حاکم جدید آمریکا را در عرصه‌هاى بین‌المللى به چالش خواهد کشید زیرا به اعتراف همه سازمانهاى بین‌المللى به‌ویژه آژانس هسته‌اى، ایران به‌هیچ‌وجه از تعهدات برجامى فاصله نگرفته است.
3.     در خصوص حقوق بشر و تروریزم و حتى صنایع موشکى جمهورى اسلامى، احساس مى‌شود درد مشترک کشورهاى اروپایى و غربى است؛ ضمن رصد جدى و توانمندسازى و آمادگى‌هاى لازم و با استفاده از دیپلماسى فعال و بهره‌گیرى از همه ظرفیتهاى نظام در مقابله با اتهامات و توجیه افکار عمومى داخل و خارج کشور ضمن دفاع از حق مسلم ملت ایران در تمامى حوزه‌هاى علمى و فن‌آورى، پاسخ یاوه‌گویى‌ها و مواضع خلاف واقع آن‌ها، قاطعانه و با صلابت داده بشود.
4.     در برابر سیاستها و توطئه‌هاى دشمنان به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستى نباید هرگز با انفعال ظاهر شد زیرا تاریخ نشان داده است به هر میزان که در برابر دشمنان تمامیت‌خواه و سلطه‌طلب نرمش و یا سازش نشان داده شود، هزینه‌هاى زیادى نیز به‌لحاظ مادى و معنوى باید پرداخت نمود چنان‌که مقام معظم رهبرى نیز هشدار دادند که به‌مراتب هزینه ایستادگى و صلابت در برابر ظالمان و ستمگران کمتر از هزینه وادادگى و انفعال و سازش است.
5.     در سندها و گزارشات ظالمانه جبهه استکبار به‌ویژه آمریکا معمولاً آنچه مطرح مى‌گردد، قابلیت‌ها و توانمندیها و موفقیتهایى است که یأس و دلنگرانى و دلواپسى سران استکبار ازجمله آمریکا را برانگیخته است و لذا منطقى‌ترین شیوه برخورد با تهدیدات و تحریمهاى آن‌ها، اصرار و تأکید و پا‌فشارى بر روى همان نقطه‌هاى قوتى است که به نظر آن‌ها عوامل چالش منافع آمریکا مى‌باشد.
6.     اصلى‌ترین سرمایه داخلى ملت و کشور ما، اعتماد ملى و انسجام و یکپارچگى مردم حول محور آرمانهاى امام خمینى(ره) و شهیدان پرافتخار و منویات و هدایتهاى امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) است و لذا مشکل و یا نگرانى اصلى نیز خدشه‌دار شدن و یا تضعیف این پشتوانه و سرمایه ارزشمند است، چیزى که تاکنون عامل اساسى در عزت و اقتدار و سربلندى ایران اسلامى بوده است و لذا باید همه مردم و مسؤولان با هر سلیقه و گرایشى در مراقبت از آن همت گمارده که در این صورت هیچ‌گونه توطئه و فتنه‌اى توان مقابله با مردم ایران را نخواهد داشت، به فضل الهى.
7.     ضرورت روشنگرى و بصیرت‌افزایى گسترده و فراگیر پیرامون: اهداف مرموز آمریکا از تهدیدات و تحریمهاى ظالمانه علیه ایران، منافع اجماع و وحدت ملى و انسجام داخلى، پرهیز از حاشیه‌سازى‌هاى کلافه‌کننده، رسواسازى و تبیین اتهامات و جنایات آمریکا، تأکید بر اقتصاد مقاومتى و برکات روحیه و مدیریت جهادى و مقاومت و ایستادگى، چیستى و چرایى اتهامات واهى علیه ایران و...
8.     پرهیز از اظهارنظرهاى غیرمسئولانه و در تضاد با منافع و مصالح ملى به‌ویژه توسط مدیران و مسؤولان و وابستگان به جریانها و جناحهاى سیاسى، چه آن‌که گاهى برخى سخنان و مواضع غیرهمگون با سیاستهاى کلى نظام و مصالح کشور، هزینه‌هاى سنگینى را متوجه عزت و اقتدار ملى کرده و با امید بخشیدن به جبهه دشمن، ضررهایی را بر ملت و کشور تحمیل مى‌سازد.
9.     در شرایط کنونى آنچه به مصلحت کشور و انقلاب است، تعامل و تفاهم ملى است، البته همراه با نقد منصفانه و خیرخواهانه و بالابردن آستانه تحمل یکدیگر و اصرار و تأکید بر تبعیت از رهنمودهاى دلسوزانه رهبرى فرزانه انقلاب و قرار گرفتن دولتمردان بر ریل برنامه‌ها و قوانین مصوب و تلاش براى تأمین نیازها و انتظارات مردم و عمل به وعده‌هاى داده شده و...
10.     براى سرزندگى بیشتر و معرفى ارزشها و واقعیتهاى ملت ایران، همواره باید با دنیا به‌ویژه اندیشمندان و توده‌هاى مردم آزادیخواه، (مسلمان و غیرمسلمان) ارتباط و تعامل سازنده داشت و قطعاً انعکاس درست و فراگیر واقعیتهاى ایران اسلامى، توطئه‌هاى استکبار علیه ملت ایران را خنثى خواهد ساخت؛ ان‌شاءالله‌.
منبع: تسنیم
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 8445
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *